Veelgestelde vragen incontinentiemateriaal

Op deze pagina vindt u de veelgestelde vragen over incontinentiemateriaal in 2016. Staat uw vraag hier niet tussen of hebt u hulp nodig? Bel (013) 593 82 25. We zijn bereikbaar op werkdagen van 08.30 tot 17.30 uur.

Waarom gaat Delta Lloyd met maar drie leveranciers samenwerken in 2016?

Hulpmiddelen zijn duur, onnodig duur. Door met drie leveranciers te gaan samenwerken, heeft Delta Lloyd in de eerste plaats goede afspraken over de prijs van de hulpmiddelen kunnen maken. Daardoor blijft de zorg betaalbaar en toegankelijk. Ook is het beter mogelijk om afspraken over kwaliteit en service te maken, zoals bijvoorbeeld de beschikbaarheid van een incontinentieverpleegkundige, landelijke levering en bezorging aan huis.

Delta Lloyd zegt dat de prijzen dalen door scherper in te kopen. Wat heb ik daaraan?

De zorgkosten stijgen nog steeds. Door het scherper inkopen van hulpmiddelen die onnodig duur zijn, zoals incontinentiemateriaal, kunnen we toch besparingen realiseren. Met het geld dat de besparing oplevert, houdt Delta Lloyd de premie betaalbaar.

Hoe wordt bepaald hoeveel stuks er aan mij worden geleverd?

Delta Lloyd bepaalt niet het aantal stuks. De zorgaanbieder bepaalt aan de hand van een aantal vragen hoeveel urine en/of ontlasting u per dag verliest, op welke momenten en wat de gewenste wisselfrequentie van het materiaal is. Dit maakt onderdeel uit van het intakegesprek. Aan de hand van de uitkomsten van dit gesprek wordt er bepaald welk product het meest geschikt is en hoeveel stuks geleverd worden. Zo krijgt u het product en de aantallen die passen bij uw persoonlijke incontinentieprobleem. Door goede afspraken te maken, stimuleren we zorgaanbieders om de juiste hoeveelheid hulpmiddelen te leveren. 

Moet ik de incontinentiematerialen zelf afhalen bij de leverancier?

Nee, vanuit de gecontracteerde leveranciers worden alle incontinentiematerialen thuis bezorgd, of als u dat wenst op een ander adres. Bijvoorbeeld bij familie, kinderen of op een vakantieadres binnen Nederland.

Waar kan ik mijn vragen stellen over incontinentiemateriaal?

Hebt u vragen over materiaalkeuze, merk of materiaaladvies? Wilt u begeleiding bij of advies over het gebruik van incontinentiematerialen? Dan kunt u terecht bij uw leverancier.

Waarom krijg ik een levering voor drie maanden? Ik kan het materiaal niet kwijt.

U mag de gecontracteerde leverancier vragen per maand te leveren. Deze mag u niet verplichten voor een langere periode materiaal op voorraad te nemen. Dit is een afspraak uit de overeenkomst tussen Delta Lloyd en de leverancier.

Waarom mag mijn apotheek geen materiaal meer leveren?

Wij hebben contracten gesloten met een beperkt aantal leveranciers. Het kan zijn dat deze leveranciers met onderaannemers werken, zodat u het materiaal nog bij een apotheek kunt afhalen, maar dit is vaak niet meer het geval. Het is een keuze van de leverancier zelf of deze met apotheken samenwerkt of niet. Het kan zijn dat een apotheek voorheen wel materiaal leverde en nu niet meer omdat hij nu geen afspraken meer heeft. Vraag dit daarom vooraf goed na bij uw apotheek.

Hoe kom ik in aanmerking voor incontinentiemateriaal?

U hebt een verwijzing nodig van uw behandelend arts. Dit kan bijvoorbeeld uw huisarts of medisch specialist in het ziekenhuis zijn.

Is de gecontracteerde leverancier van incontinentiemateriaal altijd bereikbaar?

De openingstijden en contactgegevens van de gecontracteerde leveranciers staan in deze flyer [PDF] . Voor spoedgevallen kunt u zeven dagen in de week, 24 uur per dag terecht bij de gecontracteerde leverancier.

Wat is een patiëntprofiel? En kan er van patiëntprofiel veranderd worden?

Een patiëntprofiel is een indeling die gebaseerd is op de mate en zwaarte van incontinentie. Deze mate en zwaarte van incontinentie bepalen de hoeveelheid en absorptievermogen van het materiaal dat u krijgt. Op basis van het profiel kan de leverancier bij ons declareren. Het profiel kan veranderen als de medische of persoonlijke situatie verandert.

Kan ik een tijdstip afspreken voor aflevering van incontinentiemateriaal?

Het tijdstip van aflevering wordt bepaald in overleg tussen u en de leverancier. Het kan zijn dat dit een dag of dagdeel is.

Kan ik meer materiaal krijgen of het merk dat ik gewend ben?

In overleg met de leverancier wordt bepaald welk soort materiaal en merk u krijgt en hoeveel. Als u denkt dat ander of meer materiaal noodzakelijk is, kunt u contact opnemen met de leverancier. Het is mogelijke dat u niet hetzelfde merk meer krijgt. U krijgt dan een gelijkwaardig product van een ander merk.

Kan ik zelf bepalen welk merk incontinentiemateriaal ik gebruik?

De verpleegkundige van de leverancier bepaalt samen met u welk materiaal het meest geschikt is voor u. Soms krijgt u proefpakketten toegestuurd, zodat u zelf kunt uitproberen welk materiaal het beste bij u past. De gecontracteerde leveranciers hanteren een verschillend assortiment, met verschillende merken. Het kan voorkomen dat u een gelijkwaardig product van een ander merk krijgt.

Krijg ik het incontinentiemateriaal op tijd geleverd?

Met de gecontracteerde leveranciers zijn afspraken gemaakt over het tijdsbestek waarbinnen moet worden geleverd. Een eerste bestelling wordt binnen 24 uur geleverd. Een spoedlevering vindt binnen vier uur plaats.

Wie zijn de gecontracteerde leveranciers per 1 januari 2016?

Een overzicht van de gecontracteerde leveranciers, hun contactgegevens en openingstijden leest u in deze flyer [PDF] .

Hoe stap ik over naar een gecontracteerde leverancier?

Het meest eenvoudige is om uw keuze op het toestemmingsformulier, dat u bij onze brief van medio september 2015 heeft ontvangen, aan te geven en dit ondertekend naar ons terug te sturen. Wij zorgen er dan voor dat uw leverancier van uw keuze contact met u opneemt. Vanzelfsprekend kunt u zelf ook contact opnemen met de leverancier van uw keuze.

Blijf ik mijn vertrouwde merk behouden als ik overstap naar een gecontracteerde leverancier?

De eerste bestelling bij een nieuwe, gecontracteerde leverancier blijft gelijk aan uw laatste bestelling bij uw huidige leverancier. Daarna zal uw nieuwe leverancier een intakegesprek met u voeren.

Hoe ziet een intake door de leverancier er precies uit? Komt deze bij mij langs?

De zorgaanbieder bepaalt aan de hand van een aantal vragen hoeveel urine of ontlasting men per dag verliest en op welke momenten. Dit is het intakegesprek. Aan de hand van de uitkomsten van dit gesprek wordt er bepaald welk product het meest geschikt is en hoeveel stuks geleverd worden.

Tot wanneer kan ik bij de nieuwe gecontracteerde leverancier blijven? Of moet ik het jaar erop weer overstappen?

De afspraken die Delta Lloyd nu heeft gemaakt, gelden voor minimaal twee jaar en mogelijk zelfs vijf jaar.

Wat zijn de voordelen van het bestellen bij een gecontracteerde leverancier?

Bestelt u vanaf 1 januari uw materiaal bij een gecontracteerde leverancier, dan profiteert u van een aantal belangrijke voordelen:
  • De materialen die de leverancier voor u selecteert, zijn ISO-gecertificeerd en voldoen aan de strenge richtlijnen voor kwaliteit. 
  • Telefonische en online bereikbaarheid van 24 uur per dag, zeven dagen per week en inzetbaar voor (spoed)bestellingen, zorginhoudelijke begeleiding en advisering. 
  • De materialen worden binnen 24 uur na bestelling bij u aan huis bezorgd. In spoedeisende situaties vindt de levering van uw materiaal binnen 4 uur plaats. 
  • Een incontinentieverpleegkundige van de leverancier is binnen 12 uur beschikbaar voor het geven van informatie en/of instructie bij u thuis als u dat wenst. Waar in Nederland u ook woont. 
  • De gecontracteerde leverancier werkt volgens de protocollen, richtlijnen en standaarden die voor zijn sector gelden en is getoetst door het SEMH (Stichting Erkenningsregeling voor leveranciers van Medische Hulpmiddelen). Deze stichting heeft als doel om leveranciers van medische hulpmiddelen die goede kwaliteit leveren te erkennen. 
  • Delta Lloyd regelt voor u de betaling met de leverancier. U hoeft dus niets voor te schieten. 
  • Omdat Delta Lloyd betere prijsafspraken heeft gemaakt met de drie gecontracteerde leveranciers gaat de prijs van de incontinentiematerialen omlaag. U merkt dus mogelijk dat uw eigen risico minder snel opraakt wanneer u bij een van hen uw materialen bestelt.

Wat is een Apotheek Inkoop Prijs (AIP)?

Fabrikanten brengen een product op de markt (dat kan een medicijn zijn, maar ook een hulpmiddel als incontinentiemateriaal) en vragen hiervoor een prijs aan de leveranciers die de producten vervolgens gaan verkopen. De fabrikanten bepalen zelf de prijs van het product. Deze prijs is een adviesprijs. Deze adviesprijs is de Apotheek Inkoop Prijs (AIP). Delta Lloyd heeft met haar gecontracteerde leveranciers lage prijzen kunnen afspreken (soms wel 50% minder dan de adviesprijs). Dat heeft te maken met de grote groep klanten/verzekerden van Delta Lloyd die mogelijk gebruikmaken van die producten (volume dus) en het feit dat er maar een klein aantal leveranciers de opdracht krijgen om voor Delta Lloyd verzekerden te leveren.

Besluit u om zelf die producten of hulpmiddelen te kopen? Dan betaalt u de prijs die de fabrikant bepaald heeft. In veel gevallen is dit de adviesprijs of AIP. U bent in uw eentje namelijk niet in staat om te onderhandelen over prijs en volume. Een zorgverzekeraar kan dat wel.

Wat betekent de AIP voor de hoogte van mijn vergoeding als ik een naturapolis heb?

Als u besluit om zelf uw producten of hulpmiddelen te kopen, dan betaalt u de prijs die de fabrikant bepaald heeft. Dit is in veel gevallen de adviesprijs (AIP). U bent in uw eentje namelijk niet in staat om te onderhandelen over prijs en volume. Een zorgverzekeraar kan dat wel. Kiest u ervoor om uw materialen te halen bij een leverancier zonder contact? Dan vergoedt Delta Lloyd dus de prijs die is afgesproken met de gecontracteerde leverancier. De rest moet u zelf bijbetalen. 

Delta Lloyd maakt gebruik van cookies

Op onze websites maken wij gebruik van cookies en vergelijkbare technieken om onze websites te verbeteren en gebruikersvriendelijker te maken, social media aan te bieden en relevante advertenties te kunnen tonen.

Meer informatie.

Gaat u akkoord met het plaatsen van cookies?