Zorg inkopen: de beste zorg voor de beste prijs

Hebt u medische zorg nodig? Dan zijn wij er om die voor u te vergoeden. Maar we gaan ook op zoek naar de beste zorg voor u. Wat is de beste zorg? Waar vindt u die? Daar maken we afspraken over. Met de zorgverleners, zoals huisartsen, apothekers, fysiotherapeuten en ziekenhuizen. Afspraken over de kwaliteit, de prijs en de bereikbaarheid van zorg: we kopen zorg in bij hen. Zorg moet goed zijn, maar ook betaalbaar blijven. Zo kunnen we ook uw premie betaalbaar houden.

Wat is zorginkoop?

Delta Lloyd maakt afspraken met zorgverleners over de kwaliteit en prijs van hun zorg. Zo houden we goede zorg betaalbaar en toegankelijk. Die afspraken noemen we ‘zorginkoop’. Lees meer over de betekenis van zorginkoop.

Het effect van (niet) gecontracteerde zorg op de hoogte van de vergoeding

Delta Lloyd maakt afspraken met zorgverleners en leveranciers over de kwaliteit van de zorg en over de tarieven. Kiest u voor zo’n gecontracteerde partij, dan vergoedt Delta Lloyd de geleverde zorg voor 100%. Kiest u voor een partij waarmee Delta Lloyd geen afspraken heeft gemaakt (een niet gecontracteerde partij), dan heeft dit gevolgen voor wat u vergoed krijgt.

  • Delta Lloyd naturaverzekering: u krijgt maximaal 75% van het marktconforme tarief in Nederland vergoed.
  • Delta Lloyd restitutieverzekering of aanvullende verzekering: wij vergoeden de rekening onder de voorwaarde dat uw zorgverlener geen buitensporig hoge tarieven hanteert.

Uw wensen, onze zorg

De Zorgverzekeringswet zegt dat de zorgverzekeraars goede afspraken moeten maken met de zorgverleners. Over de beste zorg voor de beste prijs. Wat de beste zorg is bepalen we samen met u, als verzekerde, als patiënt. Uw wensen zijn belangrijk voor ons. Daar houden we rekening mee als we zorg inkopen. We maken bijvoorbeeld afspraken over wachttijden, over soorten en merken geneesmiddelen en over kosten per bezoek of behandeling.

Wat is het inkoopbeleid van Delta Lloyd?

Wat betekent onze manier van zorg inkopen voor u?

  • Wij kiezen voor goede zorg en een goede samenwerking tussen uw huisarts en specialisten. Op regionaal niveau, zodat de zorg is afgestemd op de mensen die daar wonen. Goede ervaringen worden landelijk uitgewisseld.
  • In diverse regio’s zijn er initiatieven om zorg anders te organiseren voor betere zorg. We dragen hier aan bij, volgen ze, financieren ze en voeren ze uit in heel Nederland. Een mooi voorbeeld is een eerste zorgcentrum in Heerlen waar cardiologen nauw samenwerken met huisartsen. Dit heeft geleid tot minder wachttijd en makkelijk bereikbare zorg. 
  • Delta Lloyd maakt afspraken over wachttijden met zorgverleners. We selecteren zoveel mogelijk zorg dicht bij huis. 

Bekijk hieronder welke normen wij hanteren voor elke zorgsoort:

Tijdigheid en bereikbaarheid

Delta Lloyd gebruikt verschillende streefnormen Voor de tijdigheid en bereikbaarheid van de zorg hanteert Delta Lloyd verschillende streefnormen. De zogenaamde doorleververplichting bij een omzetplafond is hierbij ook belangrijk.

Doorleververplichting en omzetplafond
Delta Lloyd koopt elk jaar bij zorgverleners zorg in voor een bepaald bedrag: het zogenaamde omzetplafond. Dit omzetplafond is het maximale bedrag dat de betreffende zorgverlener elk jaar aan zorg kan leveren. Hebt u een naturapolis bij Delta Lloyd? Dan is het mogelijk dat de zorgverlener van uw keuze u weigert voor een behandeling als zijn jaarlijkse omzetplafond is bereikt. Vaak komt dit in de laatste maanden van het jaar voor en vooral bij relatief kleine zorgverleners.

Hebt u een restitutiepolis bij Delta Lloyd? Dan mag u zelf uw zorgverlener kiezen. Voor u geldt de zogenaamde ‘doorleververplichting’: u kunt een behandeling krijgen bij de zorgverlener van uw keuze, ook als deze zijn jaarlijkse omzetplafond bereikt heeft.

Het kan gebeuren dat de zorgverlener van uw keuze aangeeft u niet te kunnen behandelen omdat zijn omzetplafond bereikt is. In dat geval kunt u contact opnemen met het Delta Lloyd Zorgteam op telefoonnummer 013 - 593 82 25 (lokaal tarief). U kiest voor de optie ‘wachtlijstbemiddeling’. Het zorgteam is van 8.30 tot 17.30 uur bereikbaar van maandag tot en met vrijdag. Als u toch een andere zorgverlener wilt, dan kunnen zij u ook hiermee helpen.

Streefnormen en de tijdigheid van zorg

Met betrekking tot de tijdigheid van zorg hanteert Delta Lloyd de streefnormen als minimale eis. Op internet geeft Delta Lloyd inzicht in het gevoerde beleid per verstrekking, indien er extra eisen zijn opgenomen worden deze vermeld. Bereikbaarheid wordt door Delta Lloyd op verschillende manieren meegenomen in de contracteercyclus. Er wordt bepaald dat er altijd keuze vrijheid is voor een verzekerde door minimaal twee zorgverleners in een werkgebied te contracteren. Dit werkgebied is echter niet gedefinieerd op basis van aantal kilometers, maar op basis van zorgvraag en zorgaanbod.

Op internet geeft Delta Lloyd inzicht in deze aanspraken door middel van de Zorgvergelijker. Op basis van deze tool krijgt de verzekerde inzichtelijk welke zorgverleners dichtbij zijn gecontracteerd en hiervan een inzicht naar aantal kilometers. Tevens bevat de Zorgvergelijker aanvullende informatie met betrekking tot bereikbaarheid, zoals rolstoeltoegankelijkheid, parkeergelegenheid en faciliteiten praktijk. Indien Delta Lloyd specifieke eisen hieraan heeft gesteld, staan deze vermeld in het inkoopbeleid per verstrekking.

De streefnormen die Delta Lloyd onder andere hanteert zijn als volgt gedefinieerd:

  • 80% van de verzekerden moet binnen 2 werkdagen terecht kunnen bij de huisarts. De maximale toegangstijd bedraagt 3 werkdagen.
  • Verzekerden moeten binnen 1 werkdag terecht kunnen bij de apotheek.
  • Verzekerden moeten binnen 1 week toegang hebben tot paramedische zorg.
  • (Met uitzonderingen van spoedgevallen) moet 80% van de verzekerden binnen 3 weken toegang hebben tot ziekenhuiszorg. De maximale toegangstijd bedraagt 4 weken.
  • 80% van de verzekerden moet binnen 3 weken toegang hebben tot diagnostische/indicatiestellende zorgverlening. De maximale toegangstijd bedraagt 4 weken.
  • 80% van de verzekerden moet binnen 3 weken toegang hebben tot een poliklinische behandeling. De maximale toegangstijd bedraagt 4 weken.
  • 80% van de verzekerden moet binnen 5 weken toegang hebben tot een klinische behandeling. De maximale toegangstijd bedraagt 7 weken.

Delta Lloyd maakt gebruik van cookies

Op onze websites maken wij gebruik van cookies en vergelijkbare technieken om onze websites te verbeteren en gebruikersvriendelijker te maken, social media aan te bieden en relevante advertenties te kunnen tonen.

Meer informatie.

Gaat u akkoord met het plaatsen van cookies?