Vergoeding aangepaste stoel

Een aangepaste stoel is een stoel die is aangepast aan functiebeperkingen. De stoelen zijn voorzien van een of meer van de volgende functies of aanpassingen: specifieke polstering, abductiebalk, arthrodese-zittingen en/of pelottes voor zijwaartse steun.

U komt in aanmerking voor vergoeding als u problemen hebt bij het zitten en u geen gebruik kunt maken van een stoel die voldoet aan de normale ergonomische eisen. U komt niet in aanmerking voor vergoeding als er alleen sprake is van vetzucht (obesitas), reuzen- of dwerggroei, problemen bij staan, problemen bij lopen of rugpijn in de lage rug.

Wat krijgt u vergoed in 2015?

BasisverzekeringVergoeding
Delta Lloyd Zorgverzekering Natura- 100% bij een gecontracteerde leverancier.
- 75% van de nota tot maximaal 75% van het afgesproken tarief* bij een niet-gecontracteerde leverancier.
Delta Lloyd Zorgverzekering Restitutie- 100% van het afgesproken tarief* bij een gecontracteerde leverancier.
- 100% bij een niet-gecontracteerde leverancier, onder de voorwaarde dat uw leverancier geen buitensporig hoge tarieven hanteert.

* Het afgesproken tarief is het gemiddelde tarief dat wij bij gecontracteerde leveranciers betalen voor het hulpmiddel dat u krijgt of leent. Bekijk hier de verschillende tarievenlijsten.

Aanvullende verzekering
StartGeen vergoeding
ExtraGeen vergoeding
CompleetGeen vergoeding
ComfortGeen vergoeding
TopGeen vergoeding
ZilverGeen vergoeding

Eigen bijdrage

U hoeft geen wettelijke eigen bijdrage te betalen.

Eigen risico

U hebt geen eigen risico.

Waar kunt u terecht?

U kiest zelf uw zorgverlener of leverancier. Vind een zorgverlener of leverancier bij u in de buurt. U kunt uw selectie verfijnen op: aangepaste stoelen.

Delta Lloyd maakt afspraken met zorgverleners en leveranciers over de kwaliteit van de zorg en over de tarieven. Kiest u voor zo’n gecontracteerde partij, dan vergoedt Delta Lloyd de geleverde zorg voor 100%. Als u naar een leverancier gaat waar Delta Lloyd een overeenkomst mee heeft, bent u verzekerd van:

  • een kwalitatief goed hulpmiddel. De geleverde hulpmiddelen voldoen aan de geldende kwaliteitseisen;
  • een uitvoerige instructie bij de eerste aflevering door een ervaren en speciaal daartoe opgeleide medewerker van de leverancier.

Kiest u voor een partij waarmee Delta Lloyd geen afspraken heeft gemaakt (een niet-gecontracteerde partij), dan heeft dit gevolgen voor wat u vergoed krijgt.

  • Delta Lloyd Zorgverzekering Natura: 75% van de nota tot maximaal 75% van het afgesproken tarief.
  • Delta Lloyd Zorgverzekering Restitutie: 100% onder de voorwaarde dat uw leverancier geen buitensporig hoge tarieven hanteert.

Wat u verder moet weten

U leent dit hulpmiddel.

Wat moet u regelen?

U moet eerst toestemming (een akkoordverklaring) vragen aan Delta Lloyd.

  • Vraag uw medisch specialist om een medische diagnose. De medisch specialist moet daarbij aangeven welke beperkingen er zijn en welke voorziening u nodig hebt. Dit moet eventueel worden aangevuld met een uitgebreide motivatie van de ergotherapeut
  • Vraag de leverancier om een offerte. Download het aanvraagformulier (link) en stuur het ingevulde formulier naar:

    Delta Lloyd
    t.a.v. afdeling medische beoordelingen
    postbus 4016
    5004 JA Tilburg

Als u geen goede aangepaste stoel meer hebt, kunt u deze laten vervangen. Vraag dan eerst een akkoordverklaring aan Delta Lloyd. U hebt een offerte van uw leverancier nodig met een toelichting op de reden van vervanging. Als de aanvraag anders is dan de vorige aanvraag, moet u er een ergotherapeutisch verslag bij doen met de reden van vervanging. Als het om een kinderstoel gaat, moet de medisch specialist de reden van vervanging aangeven.

Als u de stoel niet meer nodig hebt, moet u dit melden aan de leverancier en aan de afdeling Medische Beoordelingen en Zorgservice van Delta Lloyd, telefoonnummer (013) 593 82 25. De stoel wordt dan weer bij u opgehaald.