Ga direct naar inhoud

Wachtlijstbemiddeling

Zie je er tegenop om lang te wachten op een behandeling? Misschien kun je ergens anders sneller terecht. Onze zorgadviseurs zoeken het graag voor je uit. Check op deze pagina alle info over wachtlijstbemiddeling.

Vind zelf jouw zorgverlener

Wat is wachtlijstbemiddeling

Ziekenhuizen en GGZ-instellingen hebben voor sommige behandelingen lange wachtlijsten. Dat geldt ook voor wijkverpleging. Bij wachtlijstbemiddeling bekijken onze zorgadviseurs of je ergens anders sneller aan de beurt bent. Of we regelen direct hulp voor wijkverpleging.

Voor welke zorg is wachtlijstbemiddeling mogelijk?

We bemiddelen voor consulten en behandelingen in ziekenhuizen, Zelfstandige Behandelcentra (ZBC’s), GGZ-instellingen en voor wijkverpleging. Bijvoorbeeld:

  • Voor ziekenhuiszorg en ZBC’s: dagbehandelingen, behandelingen zonder opname (poliklinisch), onderzoeken, opnames en operaties.
  • Wijkverpleging: het vinden van een wijkverpleegkundige voor het stellen van een (her)indicatie voor een PGB of het vinden van een geschikte zorgverlening wijkverpleging. Wachtlijstbemiddeling is per direct mogelijk.

Voor geestelijke gezondheidszorg (GGZ) gelden de volgende afspraken over wachttijden en bereikbaarheid:

  • Een maximale wachttijd van 4 weken voor een eerste consult. In 80% van de gevallen kun je binnen 4 weken terecht.
  • Na het eerste consult onderneemt de behandelaar binnen 4 weken stappen om een diagnose of indicatie te stellen. In 80% van de situaties hoef je niet langer dan 3 weken te wachten.
  • Start van ambulante behandeling (zorg zonder opname in een instelling of ziekenhuis) binnen 6 weken. In 80% van de gevallen zelfs binnen 4 weken.
  • Start van een behandeling met opname binnen 7 weken. In 80% van de gevallen zelfs binnen 5 weken.
  • Als je met spoed moet worden opgenomen, gebeurt dit zo dicht mogelijk bij jouw woonomgeving.

Is hulp binnen deze tijden niet mogelijk bij de zorgverlener van jouw keuze? Dan kun je in een aantal gevallen gebruikmaken van wachtlijstbemiddeling. Wachtlijstbemiddeling is niet altijd mogelijk. Voor bepaalde intensieve, complexe behandelingen kan de wachttijd soms langer zijn dan de afgesproken wachttijden. Wachtlijstbemiddeling is in deze situaties meestal niet succesvol.

Hoe werkt wachtlijstbemiddeling?

Bij wachtlijstbemiddeling kijken we eerst naar jouw wensen. Wat vind jij een redelijke wachttijd? Hoe ver wil je maximaal reizen voor een behandeling ergens anders? Daarna bespreken we de mogelijkheden met je. Misschien kun je eerder terecht buiten jouw regio. Of zelfs in het buitenland. Als je wilt, maken we meteen een afspraak voor een behandeling.

We zoeken het graag voor je uit

Wil je weten of we voor jou kunnen bemiddelen? Bel ons via telefoonnummer 013 593 82 25 (lokaal tarief). Wij zoeken de mogelijkheden graag voor je uit. Wij nemen de vraag met je door en bespreken meteen de mogelijkheden.

Je kunt ons bereiken van maandag tot en met vrijdag van 13.00 tot 17.30 uur

Goed om te weten

  • Zoek je liever zelf een ziekenhuis, ZBC, GGZ-instelling of zorgverlener wijkverpleging? Bekijk onze Zorgvergelijker.
  • Zorgverleners en zorgverzekeraars in Nederland hebben samen normen afgesproken over wachttijden en bereikbaarheid. Dit zijn de Treeknormen. Soms spreekt Nationale-Nederlanden zelfs strengere normen af. Bekijk de afspraken die we hebben gemaakt met de verschillende zorgverleners.

Direct online hulp bij psychische problemen

De wachtlijsten in de GGZ worden steeds langer. Wil je niet wachten? Dan is directe online hulp bij psychische problemen misschien iets voor jou. Geen wachtlijst, maar direct hulp. Op een moment dat je het zelf fijn vindt, in je eigen vertrouwde omgeving. Neem voor meer informatie en bemiddeling contact op met het Zorgteam van Nationale-Nederlanden via telefoonnummer 013 593 82 25.