Meest gestelde vragen

Hieronder vindt u de antwoorden op veelgestelde vragen over de zorgverzekering.

Hoe kan ik mijn zorgverzekering wijzigen?

U wijzigt uw zorgverzekering heel eenvoudig via Mijn Delta Lloyd Zorgverzekering. Log hier direct in met uw DigiD. Zorg ervoor dat u uw wijzigingen uiterlijk 31 december 2016 aan ons doorgeeft.

Wijzigt u uw polis? Dan ontvangt u niet altijd een nieuwe polis of zorgpas. Bekijk de informatie onder de vraag ‘Wanneer ontvang ik mijn nieuwe polis of zorgpas?’.
Na een wijziging gaat u vaak meer of minder premie betalen. Bekijk de informatie onder de vraag ‘Ik heb mijn polis gewijzigd. Hoe kan het dat ik in januari nog niet de juiste premie betaal?’.

Uw partner en/of kinderen meeverzekeren
U kunt uw partner en/of kinderen voordelig meeverzekeren via Mijn Delta Lloyd Zorgverzekering. Zij kiezen het verzekeringspakket dat het beste bij hun past. Kinderen tot achttien jaar zijn gratis meeverzekerd op de meest uitgebreide verzekering van u of uw partner. Nadat u bent ingelogd gaat u naar ‘mijn polis’. Daarna kiest u voor ‘personen bijschrijven of personen uitschrijven’

Aandachtspunten
De huidige verzekering van uw partner en/of kinderen moet uiterlijk 31 december 2016 zijn opgezegd. Dan hebt u nog tot 1 februari 2017 om ze op uw verzekering bij te schrijven. De verzekering gaat dan met terugwerkende kracht in op 1 januari 2017.
Verzekert u uiterlijk 31 december 2016 uw partner en/of kinderen mee bij Delta Lloyd? Dan hoeft u niets te doen; wij zeggen de huidige verzekering voor u op.

Uw dekking wijzigen
U wijzigt uw dekking eenvoudig zelf via Mijn Delta Lloyd Zorgverzekering:
Nadat u bent ingelogd gaat u naar ‘mijn polis’. Daarna kiest u voor ‘mijn polis wijzigen’.

Uw eigen risico aanpassen
Wilt u een vrijwillig eigen risico bovenop uw verplicht eigen risico? Dat regelt u eenvoudig via Mijn Delta Lloyd Zorgverzekering. Nadat u bent ingelogd kiest u voor ‘mijn polis’. Daarna past u bij stap 2 uw eigen risico aan.


Wanneer krijg ik een nieuwe polis of zorgpas?

Uw polis
Hebt u een wijziging in uw zorgverzekering doorgegeven? Dan ontvangt u niet altijd een nieuwe polis van ons. U krijgt alleen een nieuw polisblad u een van onderstaande zaken heeft gewijzigd:

  • Uw collectiviteit
  • U hebt uw kinderen en/of partner meeverzekerd of uitgeschreven
  • Uw eigen risico (keuze vrijwillig eigen risico)
  • Uw dekking

Voert u wijzigingen door waarvoor u geen nieuwe polis van ons ontvangt? Dan is uw polis voor 2017 de polis die u van ons hebt ontvangen bij uw verlengingsvoorstel. U vindt deze ook terug in Mijn Delta Lloyd Zorgverzekering. Log hier direct in met uw DigiD.

Voert u wijzigingen door waarvoor u wel een nieuwe polis van ons ontvangt? Dan sturen wij u de nieuwe polis binnen 10 werkdagen toe.

Let op: hebt u uw wijzigingen na 8 december aan ons doorgegeven? Aan het einde van het jaar is het erg druk. Hierdoor kan het iets langer duren voordat uw wijzigingen door ons zijn verwerkt. Hebt u uw nieuwe polis niet binnen drie weken van ons ontvangen? Neemt u dan contact met ons op.

Uw zorgpas
Had u in 2016 al een Delta Lloyd Zorgverzekering? Dan is uw huidige zorgpas nog gewoon geldig. U ontvangt van ons dus geen nieuwe zorgpas. Ook niet als u uw zorgverzekering hebt aangepast.

Bent u uw zorgpas verloren en wilt u een nieuwe aanvragen? Dat kan heel eenvoudig via Mijn Delta Lloyd Zorgverzekering. Zodra u bent ingelogd gaat u naar “klantenservice”. Vervolgens kiest u voor “vervangende zorgpas aanvragen”. Binnen vijf werkdagen krijgt u uw nieuwe zorgpas toegezonden.

Hebt u een nieuwe zorgverzekering bij Delta Lloyd afgesloten? Of hebt u uw partner en of kinderen dit jaar meeverzekerd bij Delta Lloyd? Dan krijgt u van ons eerst een polisblad. Na ontvangst van uw polis sturen wij u binnen een maand uw zorgpas toe.

Kan ik mijn jaarpremie vooruit betalen?

Wilt u uw jaarpremie van 2017 al in 2016 betalen? Dat is mogelijk in de volgende situaties:

  • Betaalt u via een acceptgiro? Betaal uw jaarpremie tussen 17 en 30 december 2016. 
  • Betaalt u via automatische incasso? Betaal uw jaarpremie tussen 17 en 21 december 2016. Natuurlijk wordt uw premie dan niet meer door ons automatisch afgeschreven. 

Wij verzoeken u uw relatienummer te vermelden bij de betaling. U kunt uw premie overmaken naar bankrekeningnummer IBAN: NL55 INGB 0657 4427 20 (BIC: INGBNL2A).

U kunt er ook voor kiezen om het moment waarop wij uw jaarpremie incasseren te wijzigen naar de laatste week van 2016. Wij schrijven uw jaarpremie dan automatisch af voor het einde van het jaar. Geef dit uiterlijk 11 december 2016 aan ons door via Mijn Delta Lloyd Zorgverzekering.

Kan ik mijn eigen risico gespreid betalen?

Bij Delta Lloyd kunt u uw verplicht eigen risico van € 385,- gespreid betalen. U regelt dit direct via Mijn Delta Lloyd Zorgverzekering. Nadat u bent ingelogd gaat u naar ‘mijn zorgkosten’. Daarna kiest u voor ‘aan- of afmelden voor gespreid betalen eigen risico’. U kunt ook direct inloggen met uw DigiD.

Ik heb mijn polis gewijzigd. Hoe kan het dat ik in januari nog niet de juiste premie betaal?

Hebt u in de tweede helft van december een wijziging doorgevoerd in uw zorgverzekering? Dan is het mogelijk dat voor de maand januari nog niet de juiste premie in rekening gebracht wordt.

Gaat u na uw wijziging minder premie betalen?
Hebt u uw zorgverzekering aangepast en betaalt u hierdoor in 2017 minder premie? Dan is het mogelijk dat dit in januari nog niet is verwerkt. In dat geval betalen wij u de het premiebedrag terug dat u teveel betaald hebt.

  • Betaalt u via automatische incasso of acceptgiro? Zodra wij uw betaling hebben verwerkt, ontvangt u binnen drie werkdagen de teveel betaalde premie van ons terug
  • Betaalt u uw premie via uw werkgever? Wij brengen alle premies op de 20e van iedere maand in rekening bij uw werkgever. Uw werkgever stort vervolgens de teveel betaalde premie aan u terug. Neemt u bij vragen contact op met uw werkgever. Bijvoorbeeld als u wilt weten wanneer uw werkgever de premie terugstort.

Gaat u na uw wijziging meer premie betalen?
Hebt u uw zorgverzekering aangepast en betaalt u hierdoor in 2017 meer premie? Dan is het mogelijk dat dit in januari nog niet verwerkt is. In dat geval brengen wij u het overige bedrag van de te betalen premie in rekening:

  • Betaalt u via automatische incasso of acceptgiro? Zodra wij uw betaling hebben verwerkt, brengen wij u binnen zes werkdagen het restant in rekening.
  • Betaalt u uw premie via uw werkgever? Wij brengen alle premies op de 20e van iedere maand in rekening bij uw werkgever. Hierbij zitten ook eventuele correcties. Uw werkgever brengt vervolgens het restantbedrag bij u in rekening. Neemt u bij vragen contact op met uw werkgever. Bijvoorbeeld als u wilt weten wanneer uw werkgever de premie met u verrekent.

Hoe declareer ik een rekening?

U declareert uw rekening bij ons op de volgende manieren:

  • Online via Mijn Delta Lloyd Zorgverzekering. Log hier direct in met uw DigiD.
  • Mobiel met de Delta Lloyd App.
  • Schriftelijk via het declaratieformulier. 

Wat is het diversiteitsbeleid van Delta Lloyd?

Bij Delta Lloyd is iedereen welkom: ziek of gezond en met verschillende geloofsovertuigingen. Bent u op zoek naar een zorgverlener die volgens uw geloofsovertuiging u op de juiste manier kan behandelen, dan kunt u contact opnemen met het Delta Lloyd Zorgteam op telefoonnummer 013 593 82 25. Dit team zal u helpen met het vinden van een zorgverlener die past bij uw persoonlijke situatie.

Kan ik in alle ziekenhuizen terecht in 2017?

Uw Delta Lloyd zorgverzekering is een restitutieverzekering. Dit betekent dat u altijd vrije zorgkeuze hebt. U kiest altijd zelf uw zorgverlener en wij vergoeden de rekening van zorgverleners volledig als de zorg onder uw verzekering valt. Een enkele keer krijgen wij een rekening van een zorgverlener die onredelijk hoog is. De wet bepaalt dat wij deze rekening niet mogen vergoeden. Gelukkig komt dit bijna nooit voor. 

Dit betekent dat u ook in 2017 gewoon voor alle behandelingen bij alle ziekenhuizen en zelfstandige behandelcentra (ZBC) in Nederland terecht kunt.
Zoekt u een zorgverlener bij u in de buurt? Dat kan heel eenvoudig via de Zorgvergelijker.

Wat doe ik als ik zorgkosten maak als gevolg van schade die een ander heeft veroorzaakt?

Wanneer u zorgkosten moet maken als gevolg van een schade die een ander heeft veroorzaakt, dan kunt u de kosten verhalen op deze persoon. U kunt hierbij de hulp inschakelen van een letselschadeadvocaat. Delta Lloyd kan gratis en zonder verplichtingen een gesprek voor u regelen bij een letselschadeadvocaat.

Behandeling van uw zaak
De advocaat beoordeelt samen met u of er sprake is van een schuldige tegenpartij. U hoeft voor dit eerste gesprek niets te betalen. Na dit eerste gesprek kunt u de advocaat vragen uw zaak verder te behandelen. Dit kan wel geld kosten. U kunt deze kosten vaak laten betalen door de partij die verantwoordelijk is voor de schade. De advocaat zal dit met u bespreken.

Waar kunt u terecht?
Hebt u een rechtsbijstandverzekering? Neemt u dan hiermee contact op. Voor een eerste gesprek met een advocaat kunt u bellen met de Delta Lloyd Verhaalsservice op telefoonnummer 013 593 83 80.

Delta Lloyd heeft met de volgende advokatenkantoren afspraken gemaakt:
Den Haag: Haagrecht Advocaten
Enschede: Damsté Advocaten
Etten-Leur: Asselbergs en Klinkhamer Advocaten
Margraten: Hartmans Advocaten
Middelburg: Boogaard Advocaten
Tilburg: MannaertsAppels Advocaten
Europrotector (Buitenlandse zaken)

Delta Lloyd maakt gebruik van cookies

Op onze websites maken wij gebruik van cookies en vergelijkbare technieken om onze websites te verbeteren en gebruikersvriendelijker te maken, social media aan te bieden en relevante advertenties te kunnen tonen.

Meer informatie.

Gaat u akkoord met het plaatsen van cookies?