Zorgverzekering na overlijden

Wij wensen u allereerst veel sterkte met het verlies van uw naaste. In deze emotionele tijd waarin u veel moet regelen, helpen wij u graag zoveel mogelijk.

Wat gebeurt er met de polis?

De gemeente geeft het overlijden van uw naaste automatisch aan ons door. Een dag na het overlijden van de overledene beëindigen wij de polis automatisch. Op de dag van overlijden kunnen namelijk nog zorgkosten gemaakt zijn. 

Wij kunnen de polis helaas niet stopzetten in onderstaande gevallen. U moet de polis zelf beëindigen als:    

  • De verzekerde een verdragsverzekerde of grensarbeider was.
  • De verzekerde in het buitenland is overleden. 

Wat gebeurt er als er meerdere verzekerden op de polis staan?

De overige verzekerden (ook eventuele kinderen) blijven op de polis staan en zijn dus verzekerd. Ook de voorwaarden en vergoedingen veranderen niet. Wel verandert de premie doordat het aantal personen op de polis wijzigt. De nieuwe premie brengen wij in rekening vanaf de ingangsdatum van uw nieuwe polis (de ingangsdatum is een dag na het overlijden van uw naaste). 

Wat gebeurt er met de nieuwe premie?
  • Wij passen de polis en premie aan vanaf de nieuwe ingangsdatum. Vanaf die datum brengen wij het bedrag in rekening voor het aantal personen dat op dat moment op de polis staan.  
  • Het is mogelijk dat er te veel betaald is. In dat geval storten wij het bedrag van de oude premie (voor de datum van overlijden) terug en innen de nieuwe premie opnieuw. Wij gebruiken hiervoor het rekeningnummer dat bij ons bekend is. Soms lukt dit niet omdat de bank het rekeningnummer heeft geblokkeerd. In dat geval kunt u contact met ons opnemen. 
  • Had uw naaste een collectieve verzekering? Neem dan contact met ons op om te kijken wat dit voor u betekent.  
  • Als u deelneemt aan de regeling gespreid betalen van het eigen risico, dan blijft dit zo op uw nieuwe polis. U ontvangt hierover binnenkort meer informatie van ons. 


Uw gegevens wijzigen

Wilt u uw gegevens wijzigen, zoals het postadres, de betaalwijze of het rekeningnummer? Dat doet u eenvoudig via Mijn Delta Lloyd Zorgverzekering. Hebt u geen toegang tot Mijn Delta Lloyd Zorgverzekering? Neem dan contact met ons op. Dan kijken we samen wat er mogelijk is.

Hebt u nog rekeningen voor zorgkosten van uw naaste. Wat kunt u ermee doen?

Rekeningen voor zorgkosten kunt u nog gewoon bij ons indienen. U hoeft ze niet eerst zelf te betalen. U declareert de rekening eenvoudig per post, online of mobiel.  

Declaraties door de zorgverlener  
Ook de zorgverlener kan rekeningen rechtstreeks bij Delta Lloyd indienen. Het kan maanden duren voordat wij alle rekeningen ontvangen. Dit heeft te maken met de manier waarop sommige zorgkosten afgerekend worden.


Eigen risico

Het is mogelijk dat de overledene nog een bedrag voor het eigen risico open heeft staan. Dit kan een bedrag zijn van het verplichte eigen risico of een mogelijk vrijwillig eigen risico. Wij gaan dit opnieuw berekenen. Ontvangen we na deze herberekening nog rekeningen waarover eigen risico betaald moet worden? Dan laten wij u dat weten. 

Betaalde uw naaste het eigen risico gespreid? Dan zetten wij de deelname aan deze regeling automatisch stop voor uw naaste en sturen u een eindafrekening. Is er te veel eigen risico betaald? Dan betalen wij het (resterende) bedrag uiterlijk in hetzelfde kwartaal terug. Komen hierna nog rekeningen bij ons binnen die met het verplicht eigen risico van het afgelopen jaar moeten worden verrekend? Dan ontvangt u hiervoor een factuur.

Delta Lloyd maakt gebruik van cookies

Op onze websites maken wij gebruik van cookies en vergelijkbare technieken om onze websites te verbeteren en gebruikersvriendelijker te maken, social media aan te bieden en relevante advertenties te kunnen tonen.

Meer informatie.

Gaat u akkoord met het plaatsen van cookies?