Bedrijfsrisico’s minimaliseren

Als ondernemer moet u natuurlijk risico’s durven nemen. Maar die risico’s gaat u niet klakkeloos aan. Door alert te zijn en vooraf maatregelen te nemen, kunt u uw risico’s en alle gevolgen daarvan verkleinen.

Zakelijke dienstverlening

Wij helpen u graag met een aantal tips over wat u zelf kunt doen tegen de meest voorkomende risico’s in uw branche.

Verlies van data

Stelt u zich voor: u verliest al uw opgeslagen bestanden door een computerstoring. Uw rapporten, offertes, e-mails, afspraken met leveranciers … alles is weg. Dat heeft grote gevolgen voor uw lopende én uw toekomstige projecten. Toch zijn veel bedrijven niet goed voorbereid op dataverlies, waardoor er elk jaar veel gegevens verloren gaan.

Door regelmatig back-ups te maken van uw computers, beperkt u de impact van eventueel dataverlies door een storing of brand. Daarnaast is het slim om het terugzetten van gegevens vanaf de back-up ook te testen. Bewaar deze back-ups op een veilige plaats buiten uw bedrijf zodat bij brand niet ook uw back-up verloren gaat.

Cybercrime

Om misbruik te voorkomen is het belangrijk om de gegevens van uw bedrijf en uw opdrachtgevers zo veilig mogelijk te bewaren. Gegevens kunnen door hackers gestolen worden, maar vaker gaat het om ‘gewone’ diefstal, of het per ongeluk lekken van informatie op internet. Ook belanden gegevens op straat door onjuiste vernietiging van papieren en elektronische documenten, met alle gevolgen van dien.

Om cybercriminelen minder makkelijk toegang te geven tot uw data kunt u:

  • duidelijke richtlijnen opstellen voor het gebruik van veilige wachtwoorden;
  • uw computers en draadloze netwerk goed beveiligen (schakel een externe partij in als u de benodigde kennis niet in huis hebt). 

Aansprakelijkheid bij beroepsfouten

Uw klanten vertrouwen op uw diensten. Daarom besteedt u alle zorg en aandacht aan uw werk. Toch kan het voorkomen dat u een keer een fout maakt. Met de volgende stappen verkleint u de kans op aansprakelijkheid van uw bedrijf:

  1. Ga grondig na wat uw werkzaamheden zijn en bepaal de risico's;
  2. Neem passende maatregelen om kritieke fouten te voorkomen, bijvoorbeeld door uw werkprocessen zorgvuldig vast te leggen;
  3. Zorg ervoor dat de aansprakelijkheid goed omschreven staat in de leveringsvoorwaarden. Maak hiervoor gebruik van de algemene leveringsvoorwaarden van uw brancheorganisatie. Of raadpleeg een gespecialiseerde advocaat.

Brand

Zo vermindert u de kans op brand:

  • Controleer op brandgevaar. De meeste branden ontstaan in elektrische installaties. Vaak is pas achteraf duidelijk dat er brandgevaar was. Met een regelmatige keuring kunt u zogenaamde "hotspots" op tijd ontdekken en verhelpen;
  • Houd regelmatig een grote schoonmaak. Verwijder stof (niet blazen, maar zuigen) en overtollige materialen;
  • Laat uw verwarmingsapparatuur regelmatig controleren. Hebt u nog geen onderhoudsabonnement? Laat dan de apparatuur door een erkend installateur nazien en sluit een abonnement af;
  • Bekijk welke belangrijke apparatuur kwetsbaar is voor een bliksemschade. Installeer voor deze apparaten een beveiliging;
  • Is uw bedrijf enkele weken gesloten? Zorg dan dat er dagelijks iemand een controleronde loopt. Zowel binnen als buiten;
  • Houd regelmatig een ontruimingsoefening en evalueer deze direct. Pak eventuele verbeterpunten zo snel mogelijk aan.

Als uw bedrijf toch door brand stil komt te liggen, dan wilt u natuurlijk zo snel mogelijk weer aan de slag. Gebruik daarvoor een actueel bedrijfscontinuïteitsplan. Daarin staan onder meer:

  • bankgegevens;
  • gegevens van uw verzekeringsadviseur en verzekeraar;
  • adressen en telefoonnummers van alle medewerkers;
  • gegevens van uw leveranciers;
  • gegevens van uw klanten;
  • een crisis communicatieplan (richting uw personeel, klanten, leveranciers, media);
  • specifieke eisen die nodig zijn om op een andere plaats (tijdelijk) door te starten.

Kunt u op uw eigen werklocatie door schade niet verder, dan biedt Delta Lloyd u tijdelijke vervangende kantoorruimte in de buurt, zodat u snel weer aan de slag kunt.

Incasso service (no cure no pay)

Speciaal voor ondernemers heeft Delta Lloyd een unieke incasso service opgezet. Onze betrouwbare partner DAS Incasso gaat voor u op basis van no cure no pay aan de slag met uw onbetaalde factuur. Uw vordering wordt sneller betaald en u behoudt een goede relatie met uw klant.

Lees meer op de site van DAS

Preventietips

Opzoek naar meer informatie over preventie? Bekijk dan de preventiepagina.

Delta Lloyd maakt gebruik van cookies

Op onze websites maken wij gebruik van cookies en vergelijkbare technieken om onze websites te verbeteren en gebruikersvriendelijker te maken, social media aan te bieden en relevante advertenties te kunnen tonen.

Meer informatie.

Gaat u akkoord met het plaatsen van cookies?