Veelgestelde vragen over schade aan auto, bestel- of vrachtauto

Hieronder vindt u veelgestelde vragen en antwoorden over schade aan auto, bestel- of vrachtauto.

Waar kan ik een schade melden?

Hebt u uw polis bij een adviseur afgesloten? Meld daar dan uw schade. Uw adviseur regelt met Delta Lloyd de schadeafhandeling. Als u uw schade meldt, houd dan uw polisgegevens, informatie over de schade en eventueel een schadeformulier bij de hand. Meer informatie over schade melden.

Binnen hoeveel tijd moet ik een schade melden?

U moet uw schade zo snel mogelijk melden. Volgens de polisvoorwaarden is dat binnen 24 uur nadat de schade is ontstaan. Hoe sneller u de schade meldt, hoe sneller wij de schade in behandeling kunnen nemen en voor u kunnen afhandelen. Meer informatie over het melden van uw schade.

Hoe lang duurt de behandeling van mijn schade?

Wij begrijpen dat u erbij gebaat bent om de schade zo snel mogelijk helemaal af te handelen. Toch kan het soms langer duren voordat wij u een definitief antwoord kunnen geven. De doorlooptijd van de schade wordt bijvoorbeeld langer als er meerdere partijen bij een schade betrokken zijn en de schuldvraag moet worden beoordeeld. Ook moeten wij eerst alle informatie hebben voordat wij kunnen beoordelen of wij tot een uitkering over kunnen gaan. Wij proberen u zoveel mogelijk op de hoogte te houden via uw adviseur. U kunt zelf natuurlijk ook altijd bij ons of bij uw adviseur de stand van zaken en de verwachtingen over de doorlooptijd opvragen.

Wat is de status van mijn schade?

U kunt gerust contact met ons of met uw adviseur opnemen over de status van uw schade. Wij zullen u dan vertellen wat er al is gebeurd en wat er nog moet gebeuren of waar wij nog op wachten. U kunt telefonisch of via email contact met ons opnemen.

Wat moet ik doen bij ruitschade?

Als u een ruitschade hebt, is dat gedekt als u een WA Beperkt Casco of WA Volledig Casco verzekering hebt. U kunt uw ruitschade laten herstellen bij een reparateur uit het herstelnetwerk van Delta Lloyd bij u in de buurt. U betaalt dan geen eigen risico bij reparatie en u betaalt slechts het halve eigen risico als u de ruit laat vervangen.

Wat doet een schade-expert?

In geval van schade vragen wij soms een schade-expert om de schade te beoordelen. Dat gebeurt als het voor ons lastig is om (van afstand) de omvang en de oorzaak van de schade vast te stellen.

De expert handelt namens en in opdracht van Delta Lloyd en heeft de volgende taken:

  • Hij begeleidt u in het schadetraject.
  • Hij onderzoekt de omvang en oorzaak van de schade.
  • Hij bespreekt met u de te nemen maatregelen en/of te treffen voorzieningen.
  • Hij controleert of aan de polisafspraken is voldaan en u voldoende verzekerd bent. 
  • In overleg met u, beoordeelt de expert de mogelijkheden tot herstel en/of vergoeding en zet dit in gang.
  • Hij maakt een expertiserapport op en doet verslag aan Delta Lloyd.

Meer informatie over het inschakelen van expert en contra-expert.

Waar kan ik mijn schade laten herstellen?

Delta Lloyd heeft een groot netwerk met schadeherstellers waarmee wij afspraken hebben. Daar hebben wij bijvoorbeeld afgesproken dat u snel terecht kunt. En dat u vervangend vervoer krijgt. Bovendien regelen wij de kosten van het herstel dan direct met de reparateur. Kortom, u hebt er geen omkijken naar!

Als u voor het herstelnetwerk van Delta Lloyd kiest heeft u de volgende voordelen:

  • U krijgt gratis vervangend vervoer
  • Uw auto wordt direct gerepareerd
  • De betaling van de reparatie regelen wij direct met de reparateur
  • U krijgt korting op uw eigen risico, of het eigen risico is zelfs 0*
  • Voordeel bij ruitschade**

Als u voor het herstelnetwerk van Delta Lloyd kiest, hebt u de volgende voordelen:

  • gratis vervangend vervoer;
  • uw auto wordt direct gerepareerd;
  • de betaling van de reparatie regelen wij direct met de reparateur;
  • u krijgt korting op uw eigen risico, of het eigen risico is zelfs 0*;
  • voordeel bij ruitschade**.

*Select Autoschade Service 

  • Delta Lloyd werkt via haar Select Autoschade Service samen met een selecte groep autoschadebedrijven. Afwikkeling via de Select Autoschade Service levert een voordeel op als u voor de A of B categorie reparateurs kiest. Het eigen risico wordt namelijk verminderd met 135 euro (oude voorwaarden) of 150 euro (nieuwe voorwaarden). Als u een eigen risico hebt van 135 euro, betekent dit dus dat u geen eigen risico hoeft te betalen. Dat is ook zo als u onder de nieuwe voorwaarden een eigen risico hebt van 150 euro.
  • Bij het inschakelen van een autoherstelbedrijf dat wel is aangesloten bij Schadegarant, maar geen A of B categorie is, wordt het normale eigen risico in rekening gebracht.
  • Bij het inschakelen van een autoherstelbedrijf dat niet is aangesloten bij Schadegarant berekenen wij een toeslag van 150 euro op het eigen risico.  

Zoek een aangesloten herstelbedrijf bij u in de buurt.

**Select Ruitschade Service (auto)

  • Delta Lloyd werkt via haar Select Ruitschade Service samen met een selecte groep autoruitspecialisten. Afwikkeling via de Select Ruitschade Service levert voordeel op. De voordelen zijn:
    • Geen eigen risico bij reparatie van de schade aan de ruit.
    • Halvering van het eigen risico bij vervanging van de ruit.
  • Bij het inschakelen van een herstelbedrijf dat niet is aangesloten bij het Select Ruitschade Service netwerk, wordt het normale eigen risico in rekening gebracht.

Zoek een aangesloten herstelbedrijf bij u in de buurt.

Gaat mijn premie na een schade omhoog?

Als u schade hebt aan uw auto- of bestel- of vrachtwagen kan het zijn dat dit invloed heeft op uw premie. Kijk voor meer informatie op de pagina Invloed schade op uw premie.

Hoe kom ik aan een schadeformulier?

U kunt via uw adviseur een schadeformulier krijgen. Of download hier een schadeformulier.

Een klant van Delta Lloyd heeft schade bij mij veroorzaakt, waar kan ik die melden?

U kunt deze schade bij ons of bij uw eigen verzekeraar melden. Wij zullen dan onze verzekerde benaderen en de schade verder in behandeling nemen. Kijkt u voor onze contactgegevens op onze contactpagina.

Hoe werkt schadesturing en wat doet het voor mijn eigen risico?

Select Autoschade Service
Delta Lloyd werkt via haar Select Autoschade Service samen met een selecte groep autoschadebedrijven. Afwikkeling via de Select Autoschade Service levert een voordeel op als u voor de A of B categorie reparateurs kiest. Het eigen risico wordt namelijk verminderd met 135 euro (oude voorwaarden) of 150 euro (nieuwe voorwaarden). Als u een eigen risico hebt van 135 euro, betekent dit dus dat u geen eigen risico hoeft te betalen. Dat is ook zo als u onder de nieuwe voorwaarden een eigen risico hebt van 150 euro.

Bij het inschakelen van een autoherstelbedrijf dat wel is aangesloten bij Schadegarant, maar geen A of B categorie is, wordt het normale eigen risico in rekening gebracht.

Bij het inschakelen van een autoherstelbedrijf dat niet is aangesloten bij Schadegarant berekenen wij een toeslag van 150 euro op het eigen risico. 

Zoek een aangesloten herstelbedrijf bij u in de buurt.

Select Ruitschade Service (auto)
Delta Lloyd werkt via haar Select Ruitschade Service samen met een selecte groep autoruitspecialisten. Afwikkeling via de Select Ruitschade Service levert voordeel op. De voordelen zijn:

  • Geen eigen risico bij reparatie van de schade aan de ruit.
  • Halvering van het eigen risico bij vervanging van de ruit.

Bij het inschakelen van een herstelbedrijf dat niet is aangesloten bij het Select Ruitschade Service netwerk, wordt het normale eigen risico in rekening gebracht.

Zoek een aangesloten herstelbedrijf bij u in de buurt.

Delta Lloyd maakt gebruik van cookies

Op onze websites maken wij gebruik van cookies en vergelijkbare technieken om onze websites te verbeteren en gebruikersvriendelijker te maken, social media aan te bieden en relevante advertenties te kunnen tonen.

Meer informatie.

Gaat u akkoord met het plaatsen van cookies?