Webwinkels

Markt voor webwinkels groeit sterk

De branche webwinkels is onderdeel van de detailhandel. Veel bedrijven zijn lid van de brancheorganisatie. Er zijn ruim 24.000 webwinkels volgens CBS, waaronder 23.000 bedrijven met slechts een of twee werkzame personen. De omzet bedraagt ongeveer € 4,7 miljard. De markt is de afgelopen jaren sterk gegroeid. Online verkopen zijn verviervoudigd sinds 2005. Er wordt steeds meer via smartphones en tablets gekocht.

infographic

Vergelijkingssites, keurmerken, duurzaamheid en wet- en regelgeving hebben invloed op de risico’s en verzekeringen

Binnen de branche is een toenemende gebruik van vergelijkingssites en keurmerken. De overheid wil doelen stellen om verzendmaterialen meer duurzaam te maken. Er komt steeds meer wet- en regelgeving op het gebied van online verkopen, consumenten krijgen steeds meer rechten. Deze ontwikkelingen hebben impact op de risico’s en de verzekeringen. Goede verzekeringen voor aansprakelijkheid, brand, bedrijfsschade, motorrijtuigen en transport zijn erg belangrijk in de branche.

SEO, SEA, Big Data en betaalsystemen geven stimulans aan innovatie binnen de branche

Webwinkels gebruiken de modernste online marketingtechnieken, zoals behavioural targeting, search engine optimization en analytics (SEO en SEA) om de vindbaarheid en conversie zo hoog mogelijk te krijgen. Big Data analytics wordt ook steeds meer ingezet. Nederlandse retailers nemen hun websitebeveiliging zeer serieus. Het aanbod van betaalsystemen neemt toe en Europese harmonisering hierin wordt bengrijker. Deze ontwikkelingen brengen andere risico’s met zich mee, bijvoorbeeld op het gebied van cybercriminaliteit en betalingen.

Delta Lloyd maakt gebruik van cookies

Op onze websites maken wij gebruik van cookies en vergelijkbare technieken om onze websites te verbeteren en gebruikersvriendelijker te maken, social media aan te bieden en relevante advertenties te kunnen tonen.

Meer informatie.

Gaat u akkoord met het plaatsen van cookies?