Voedingsmiddelenwinkels

Markt voor voedingsmiddelenwinkels groeit

De branche voedingsmiddelenwinkels, onderdeel van de detailhandel, bestaat uit supermarkten en voedingsspeciaalzaken. Veel bedrijven zijn lid van een of meerdere brancheorganisaties. Er zijn ongeveer 13.400 voedingsmiddelenwinkels, waaronder 7.300 bedrijven met slechts een of twee werkzame personen. De omzet bedraagt ongeveer € 39,3 miljard. De markt is gegroeid de afgelopen jaren. De verwachting is dat de markt in 2014 en 2015 verder groeit in lijn met de economie. Supermarkten concurreren steeds meer op prijs en voedingsspeciaalzaken verliezen terrein.

infographic

Gezonde en duurzame producten en wet- en regelgeving hebben invloed op de risico's en verzekeringen

Binnen de branche is een toenemende vraag naar gezonde en duurzame en biologische producten. Transparantie over de productie van deze producten wordt steeds meer verlangd door consumenten. Er komt steeds meer wet- en regelgeving op het gebied van voedselveiligheid. Deze ontwikkelingen hebben impact op de risico’s en de verzekeringen. Goede verzekeringen voor productaansprakelijkheid, brand en bedrijfsschade zijn erg belangrijk in de branche.

Online verkopen en smartphones geven stimulans aan innovatie binnen de branche

Verwacht wordt dat online verkopen op termijn 15% tot 20% van de totale omzet bij voedingsmiddelenwinkels uitmaken. Smartphones worden door consumenten steeds meer gebruikt voor boodschappenlijstjes en recepten. Supermarkten bieden Wi-Fi aan om de looppatronen van consumenten in de winkels te analyseren. Deze ontwikkelingen brengen andere risico’s met zich mee, bijvoorbeeld op het gebied van cybercriminaliteit.

Delta Lloyd maakt gebruik van cookies

Op onze websites maken wij gebruik van cookies en vergelijkbare technieken om onze websites te verbeteren en gebruikersvriendelijker te maken, social media aan te bieden en relevante advertenties te kunnen tonen.

Meer informatie.

Gaat u akkoord met het plaatsen van cookies?