Bedrijfsgroei

Feiten en cijfers over groei

Snelle groeiers hebben meestal een slim bedrijfsplan. Een bedrijfsplan dat zich richt op snelle uitbreiding. In elke bedrijfstak zijn ze te vinden. Wat zijn de kenmerken van snelle groeiers? De leeftijd van de ondernemer (30-40 jaar) en veel energie. Ook de sterke wil om succes te hebben is belangrijk om snel te groeien.

Kenmerken snelle groeiers

  • Ze hebben jong personeel.
  • Er is een open bedrijfscultuur. Dit wil zeggen: iedereen werkt enthousiast samen.
  • Ze investeren snel en veel in automatisering.
  • Ze maken weinig gebruik van subsidies.
  • Ze hebben geen hinder van de Nederlandse wetten en regels.     

Goed personeel vinden is het meest belangrijk voor snelle groei. 

Snelst groeiende bedrijfstakken
Bijna een derde van de snel groeiende Nederlandse bedrijven houdt zich bezig met technologie. Bijvoorbeeld bedrijven die zich bezighouden met het programmeren van computersoftware. Dit blijkt uit een onderzoek van het ministerie van Economische Zaken.

Maar ook in andere bedrijfstakken zijn snelle groeiers. Bijvoorbeeld in de:

  • retailsector (leveren diensten en/of goederen aan burgers);
  • maakindustrie (bedrijven die producten maken);
  • dienstensector (bedrijven die diensten leveren);
  • logistiek (bedrijven die ervoor zorgen dat goederen op de juiste plaats aankomen).

Snelle groeiers in de retail maken bijvoorbeeld handig gebruik van de goedkope productie in Azië. Snelle groeiers in de dienstverlening richten zich vaak op één dienst die ze goed onder de knie hebben (specialisme). Bovendien ondernemen ze vaak internationaal. 

Groeien door innovatie
Vernieuwen is noodzakelijk om je onderneming te laten groeien. Door bijvoorbeeld steeds een nieuw product of dienst aan te bieden kunt u:

  • beter inspelen op wensen van klanten;
  • beter concurreren;
  • betere resultaten behalen.    

U kunt vernieuwen binnen uw eigen bedrijf. Maar u kunt ook vernieuwen door samen te werken met andere bedrijven of organisaties. Het is dan wel belangrijk om tijd en geld vrij te maken om het idee verder te ontwikkelen. Samenwerken kan zelfs goedkoper zijn: u bereikt eerder resultaat. Ook is de kans dat het mislukt kleiner.

Wanneer is het tijd om te vernieuwen? Dat merkt u snel genoeg als u oplettend bent. Bijvoorbeeld in gesprekken met klanten, leveranciers, concurrenten en partners.

Delta Lloyd maakt gebruik van cookies

Op onze websites maken wij gebruik van cookies en vergelijkbare technieken om onze websites te verbeteren en gebruikersvriendelijker te maken, social media aan te bieden en relevante advertenties te kunnen tonen.

Meer informatie.

Gaat u akkoord met het plaatsen van cookies?