Jaaroverzichten Delta Lloyd Bank

Het jaaroverzicht en de jaaropgaaf staan weer voor u klaar in Delta Lloyd E-bankieren.

Inloggegevens E-bankieren vergeten?

Bent u uw inloggegevens voor E-bankieren vergeten? Vraag deze dan opnieuw aan.

Delta Lloyd maakt gebruik van cookies

Om toegang te krijgen tot deze omgeving dient u akkoord te gaan met het plaatsen van cookies.

In ons privacy statement leest u waarom wij cookies gebruiken. Cookies helpen Delta Lloyd om de website te verbeteren en het gebruiksgemak te verhogen.

Als u op akkoord klikt, geeft u toestemming voor het plaatsen van cookies. Hierna kunt u gebruik maken van alle onderdelen van deze website.

Wat staat er op uw jaaroverzicht(en)?

Op het jaaroverzicht vindt u een overzicht van uw producten bij Delta Lloyd Bank met het saldo op 1 januari 2016 en het saldo op 31 december 2016. In de jaaropgaaf staat hoeveel u bruto en netto uitgekeerd hebt gekregen in 2016. En hoeveel u hebt betaald aan belasting en sociale premies.

Nieuw: Kostenoverzicht beleggen en Informatieblad Depositogarantiestelsel 
Had u op 31 december 2016 beleggingen? Dan ontvangt u bij uw jaaroverzicht ook een overzicht met de totale kosten die u bij Delta Lloyd Bank betaalt voor beleggen. Daarnaast krijgt u voortaan jaarlijks een Informatieblad Depositogarantiestelsel. Hierop staat de belangrijkste informatie over het Depositogarantiestelsel.  

Hieronder vindt u een overzicht van onderwerpen met veelgestelde vragen over de jaaroverzichten.

Vragen over uw jaaroverzicht en de jaaropgaaf

Wanneer ontvang ik mijn jaaroverzicht/jaaropgaaf?

Het jaaroverzicht en de jaaropgaaf staan voor u klaar in E-bankieren.

Waar kan ik het jaaroverzicht/de jaaropgaaf vinden in E-bankieren?

U vindt uw jaaroverzicht en/of jaaropgaaf in E-bankieren bij 'Mijn documenten'.

  • Ga naar E-bankieren
  • Vul uw gebruikersnaam en wachtwoord in en klik op 'inloggen'
  • Ga naar 'Mijn documenten'. In dit scherm vindt u onder ‘Jaaroverzichten’ en 'Jaaropgaaf Uitkering' al uw jaaroverzichten 
  • Klik op uw jaaroverzicht/jaaropgaaf om het te bekijken of op te slaan. Wilt u het overzicht liever op papier? Open dan het document, klik op de rechtermuisknop en selecteer ‘Afdrukken’.

Ik ben ingelogd en zoek mijn jaaroverzicht en/of jaaropgaaf maar ik zie geen onderdeel ‘Mijn documenten’. Wat nu?

Controleer of u ingelogd bent in E-bankieren. Dat ziet u na het inloggen aan de tekst ‘Welkom in E-bankieren’ links bovenin uw scherm. Alleen in E-bankieren kunt u uw jaaroverzicht en/of jaaropgaaf inzien. 

Ik wil mijn jaaroverzichten graag op papier ontvangen. Kan dat?

U hebt een online rekening bij ons. Daarom ontvangt uw jaaroverzichten en andere documenten online. Wilt u ze toch op papier? Dan kunt u uw online documenten printen. Ga naar ‘Mijn documenten’ en open het overzicht dat u wilt printen. Klik daarna op de rechtermuisknop en kies voor ‘Afdrukken’. Of houdt de toetsen Ctrl en P tegelijk ingedrukt.

Wat is het verschil tussen de jaaropgaaf en het jaaroverzicht?

Hebt u een Lijfrente Oogstrekening of een Gouden Handdruk Oogstrekening? Dan ontvangt u een jaaropgaaf. In de jaaropgaaf staat hoeveel u bruto en netto uitgekeerd hebt gekregen in 2016. En hoeveel u hebt betaald aan belasting en sociale premies. Dit overzicht hebt u nodig bij het controleren van de vooraf ingevulde belastingaangifte. 

In het jaaroverzicht vindt u al uw rekeningen bij Delta Lloyd Bank met het beginsaldo op 1 januari 2016 en het eindsaldo op 31 december 2016.

Ik heb een uitkeerrekening bij Delta Lloyd Bank. Waarom heb ik geen jaaropgaaf ontvangen?

U ontvangt geen jaaropgaaf als u geen inkomstenbelasting over uw uitkering betaalt. Dit noemen wij de saldomethode. U hebt van de Belastingdienst toestemming gekregen dat u tot een bepaald bedrag uw uitkering onbelast mag ontvangen. Is dit bedrag bereikt? Dan houden wij weer belasting in en ontvangt u ook (weer) een jaaropgaaf.


Ik weet mijn gebruikersnaam en/of wachtwoord niet meer. Wat nu?

Vraag deze dan opnieuw aan.

Waarom ontvang ik het jaaroverzicht/de jaaropgaaf niet als bijlage in de e-mail?

Wij gaan zorgvuldig om met uw gegevens. Omdat er persoonlijke informatie op uw jaaroverzicht staat, sturen wij dit niet per e-mail.

Vragen over de belastingaangifte

Wij sturen de gegevens die op uw jaaroverzicht(en) staan ook naar de Belastingdienst. De Belastingdienst zorgt ervoor dat deze gegevens in uw vooringevulde aangifte staan. U hebt uw jaaroverzicht(en) dus alleen nodig om te controleren of alles klopt. Dat is wel zo makkelijk.

Wat moet ik doen als de vooraf ingevulde gegevens op mijn belastingaangifte niet kloppen?

De Belastingdienst vult het grootste deel van uw gegevens vooraf in. Zijn de gegevens op de vooraf ingevulde aangifte niet gelijk aan de gegevens op uw jaaroverzicht? Neem dan contact op met de BelastingTelefoon via telefoonnummer (0800) 0543. Zij zijn bereikbaar van maandag tot en met donderdag van 8.00 uur tot 20.00 uur en op vrijdag van 8.00 uur tot 17.00 uur.

Controleer het jaaroverzicht en/of de jaaropgaaf ook goed. Klopt het jaaroverzicht niet met uw eigen administratie? Neem dan contact met ons op via telefoonnummer (026) 400 44 22. Klopt de jaaropgave/saldo-opgave van uw hypotheek niet met uw eigen administratie? Neem dan contact met ons op via telefoonnummer 020 - 594 5050. Wij zijn bereikbaar op werkdagen van 8.30 uur tot 17.30 uur.

Voor wanneer moet ik de belastingaangifte doen?

Dat kan vanaf 1 maart. U krijgt ook dit jaar de tijd om aangifte te doen tot 1 mei.

Vragen over beleggen

Nieuw: Kostenoverzicht beleggen   
Had u op 31 december 2016 beleggingen? Dan ontvangt u naast het jaaroverzicht ook een overzicht met de totale kosten die u bij Delta Lloyd Bank betaalt voor beleggen.

Kan ik de totale kosten op het kostenoverzicht beleggen narekenen?

Om het percentage totale kosten na te rekenen deelt u het bedrag aan totale kosten door de waarde van uw beleggingen op 31 december 2016. Dit percentage rondt u af op twee decimalen.

Betaal ik belasting over het dividend dat ik heb ontvangen?

Wij zijn verplicht dividendbelasting in te houden over het dividend dat u ontvangt. De dividendbelasting kunt u verrekenen met de inkomstenbelasting. Hebt u een Lijfrente- of Gouden Handdrukrekening? Dan hoeven wij geen dividendbelasting in te houden omdat u loonbelasting betaalt over de uitkeringen die u ontvang.

Ik zie een negatief saldo op mijn beleggingsrekening. Hoe kan dat?

Na afloop van elk kwartaal berekenen wij het gemiddelde van uw belegd vermogen in dat kwartaal. Over dat bedrag betaalt u servicekosten. Hebt u geen spaarsaldo op uw rekening? Dan wordt het bedrag toch van uw beleggingsrekening afgeschreven en ontstaat er een negatief saldo. Hebt u wel beleggingen? Dan verkopen wij automatisch een deel van uw beleggingen om het negatieve saldo aan te vullen. Hebt u geen beleggingen? Dan ontvangt u een brief waarin staat dat u het saldo op uw rekening binnen drie weken aan moet vullen.

Meer informatie over servicekosten vindt u bij de veelgestelde vragen servicekosten.

Wordt de debetstand verrekend met de opgebouwde rente over 2016?

De servicekosten worden per 31 december 2016 van uw rekening afgeschreven. De rente schrijven wij bij op 1 januari 2017. Op dat moment wordt de debetstand verrekend met de opgebouwde rente. Maar omdat u op het jaaroverzicht de eindstand per 31 december 2016 ziet, is de debetstand op het jaaroverzicht nog niet verrekend met de opgebouwde rente over 2016. Hebt u na het bijschrijven van de opgebouwde rente over 2016 nog steeds een negatief saldo? Dan kunt u het saldo zelf aanvullen door een bedrag over te boeken van uw betaalrekening naar uw beleggingsrekening.

Vragen over de rente

Het beginsaldo van 1 januari 2016 op mijn jaaroverzicht klopt niet. Ik heb toch op 1 januari 2016 rente ontvangen

Het beginsaldo op 1 januari 2016 is gelijk aan het eindsaldo op 31 december 2015 van uw vorige jaaroverzicht. Dit komt omdat de rente pas op 1 januari 2016 wordt bijgeschreven. Nadat het jaaroverzicht al is gemaakt. De rentebijschrijving zit daarom in het eindsaldo per 31 december 2016.

Waar vind ik de rentebijschrijving over 2016?

In E-bankieren ziet u per rekening de rentebijschrijving over 2016 bij uw bij-en afschrijvingen.

Vragen over de jaaropgave/saldo-opgave van uw hypotheek

Bekijk ook de toelichting op de jaaropgave/saldo-opgave [PDF] .

Wanneer ontvang ik mijn jaaropgave/saldo-opgave?

U ontvangt de jaaropgave/saldo-opgave van uw hypotheek eind januari per post.
Bent u verhuisd? Geef dan zo snel mogelijk uw adreswijziging aan ons door.

Ik zie dat mijn hypotheek even hoog is gebleven. Hoe komt dat?

Meestal betaalt u uw hypotheek terug door te sparen of te beleggen met een rekening. Of u hebt hier een levensverzekering voor afgesloten. Op de einddatum van uw hypotheek betaalt u met het geld op deze rekening of verzekering uw hypotheek terug. Tijdens de looptijd betaalt u dus niets van uw hypotheek terug en blijft uw hypotheek even hoog. Daarom staat uw hele hypotheekbedrag op uw jaaropgave/saldo-opgave. Betaalt u uw hypotheek annuïtair of lineair terug? Dan neemt het hypotheekbedrag steeds verder af.

Waar staan de gegevens van de rekening of verzekering die bij mijn hypotheek hoort?

U krijgt een apart overzicht van uw rekening of verzekering.

Waar vind ik mijn vooruitbetaalde hypotheekrente op de jaaropgave/saldo-opgave?

Hebt u uw hypotheekrente voor een aantal maanden vooruitbetaald? Dan staat dit bedrag op de jaaropgave/saldo-opgave als negatief bedrag onder het kopje 'Nog niet ontvangen bedragen'. Dit betekent dat u een positief saldo hebt. Wij moeten dit bedrag alleen nog verrekenen met de rente die u moet betalen in het nieuwe jaar.

Vragen over uw belastingaangifte

Welke kosten mag ik aftrekken bij mijn belastingaangifte? 
In de meeste gevallen kunt u bij uw belastingaangifte ieder jaar een aantal kosten voor uw huis aftrekken. Voorbeelden hiervan zijn de rente die u betaalt voor uw hypotheek en periodieke betalingen voor erfpacht. Ook kunt u, in het jaar dat u het huis koopt, eenmalig enkele kosten aftrekken die u maakt om de hypotheek te krijgen. Zoals de notariskosten voor de hypotheekakte, advies- en bemiddelingskosten en taxatiekosten. De andere aftrekposten staan op de afrekening van de notaris. Deze hebt u gekregen bij het passeren van uw hypotheek. Kijk voor meer informatie over aftrekposten op de website van de Belastingdienst of neem contact op met uw financieel adviseur.

Mag ik de rente die ik krijg over mijn bouwdepot opgeven bij mijn belastingaangifte?  
Over het geld in uw bouwdepot krijgt u rente van ons. De totale rente die u in 2016 over uw bouwdepot hebt gekregen, trekt u bij uw belastingaangifte af van de post ’berekende (verschuldigde) rente'. De ‘berekende of verschuldigde rente’ is de hypotheekrente die u aan ons hebt betaald.

Let op: Hebt u een hypotheek met personeelskorting? Vanaf 1 januari 2016 is de fiscale wetgeving veranderd. Uw personeelskorting wordt niet langer in mindering gebracht op uw maandtermijn, maar uitbetaald via uw (oud) werkgever. In de jaaropgave/saldo-opgave staat per leningdeel het volledige rentebedrag (kolom ‘Totaal rente’), inclusief de personeelskorting. Deze bedragen kunt u gebruiken voor uw belastingaangifte.

Hebt u nog vragen?

Bekijk dan de veelgestelde vragen over uw hypotheek. Staat uw vraag hier niet tussen? Stuur dan een e-mail naar hsd@deltalloyd.nl. Of neem contact op met onze medewerkers van de afdeling Hypotheken. Wij zijn bereikbaar op werkdagen van 8.30 uur tot 17.30 uur op telefoonnummer 020 - 594 5050.

Hebt u vragen over Delta Lloyd E-bankieren?

Bekijk dan de veelgestelde vragen over Delta Lloyd E-bankieren.

Delta Lloyd Bank