Tussentijds aanpassen rentevaste periode

Is de rente die u nu betaalt hoger dan de actuele rente? Dan kan het interessant voor u zijn om uw rentevaste periode tussentijds aan te passen. Dit betekent dat u al een nieuwe rentevaste periode met ons afspreekt voordat uw huidige rentevaste periode is afgelopen. Uw huidige rentevaste periode wordt dan stopgezet.

Voor het tussentijds aanpassen van uw huidige rentevaste periode betaalt u kosten. U kunt deze kosten op twee manieren terugbetalen. In één keer of gespreid door rentemiddeling. Kiest u voor rentemiddeling? Dan betaalt u de kosten verspreid over uw nieuwe rentevaste periode aan ons terug via een opslag op de rente. Ook betaalt u ons bij beide manieren € 250,- aan administratiekosten.

Vind een financieel adviseur in de buurt

Vind een adviseur

Hoe werkt het?

In onze video ‘Wat is rentemiddeling?’ leggen wij in 3 minuten aan u uit hoe het tussentijds aanpassen van uw rentevaste periode werkt. En wat het verschil is tussen beide manieren voor het terugbetalen van de kosten.

afb - video 200x110 - wat is rentemiddeling uitleg

Rentemiddeling uitgelegd in 3 minuten

Wat zijn de voor- en nadelen?

Hieronder leest u wat de voor- en nadelen van het tussentijds aanpassen van uw rentevaste periode zijn.

Voordelen

  • U profiteert meteen van een lagere rente. 
  • In de meeste gevallen gaan uw bruto maandlasten omlaag. Wat dit betekent voor uw netto maandlasten, kunt u navragen bij uw financieel adviseur. 
  • Als uw maandlasten omlaag gaan, houdt u elke maand een bedrag over. Dit bedrag kunt u bijvoorbeeld gebruiken voor het extra aflossen van uw hypotheek. 
  • U weet waar u de komende tijd aan toe bent. Want u spreekt een nieuwe rentevaste periode met ons af tegen een lagere rente. Dit geeft u voor een langere periode zekerheid over uw maandlasten.

Nadelen

  • Het kan zijn dat de rente gelijk blijft of gaat dalen nadat u een nieuwe rente hebt gekozen. In sommige gevallen is het dan ook voordeliger om uw huidige rentevaste periode door te laten lopen. U kunt aan het einde van uw huidige rentevaste periode kiezen voor een nieuwe rente zonder dat u daar kosten voor betaalt. Pas op het moment dat uw huidige rentevaste periode af zou lopen, weet u of u de juiste beslissing hebt genomen. 
  • Kiest u voor rentemiddeling? Dan betaalt u de kosten aan ons terug via een opslag op de rente. Uw nieuwe rente is daardoor hoger dan wanneer u de kosten voor het tussentijds aanpassen van uw rentevaste periode in één keer betaalt.

Hoe berekenen wij de kosten?

Bekijk de video 'De berekening van de kosten'. Wij leggen met een voorbeeld aan u uit hoe wij de kosten voor het tussentijds aanpassen van uw rentevaste periode berekenen.

afb - video 200x110 - de berekening van de kosten uitleg

De berekening van de kosten

Waarom betaalt u kosten?

Als u een hypotheek bij ons afsluit, kopen wij geld in om dit bedrag aan u te kunnen uitlenen. Wij kopen dit geld in voor dezelfde periode als u het leent. Hiervoor betalen wij rente. Als u uw rentevaste periode eerder aanpast dan afgesproken, dan moeten wij nog wel rente betalen totdat uw rentevaste periode is verstreken. Is de rente op dat moment hoger, dan kunnen wij het geld opnieuw gebruiken en hoeft u geen kosten te betalen. Is de rente lager? Dan lopen wij rente mis. U betaalt de misgelopen rente aan ons terug. U betaalt alleen de werkelijke kosten van de rente die wij mislopen, plus een eenmalig bedrag aan administratiekosten.

Wanneer is het niet mogelijk om uw rentevaste periode tussentijds aan te passen?

In sommige gevallen is het niet mogelijk om uw rentevaste periode tussentijds aan te passen. Dit is niet toegestaan voor:
  • een restschuldlening
  • een overbruggingslening
  • een hypotheek voor een bedrijfspand
Hebt u een betalingsachterstand of een betalingsregeling met ons afgesproken? Dan beoordeelt onze afdeling Intensief Beheer of u uw huidige rentevaste periode aan mag passen.

Wanneer schakelt u een financieel adviseur in?

Hebt u een (bank)spaarhypotheek? Houdt u er dan rekening mee dat een lagere hypotheekrente zorgt voor een hogere inleg op uw bankspaarrekening of premie voor uw spaarverzekering. Daarom moet u als u een (bank)spaarhypotheek hebt eerst advies inwinnen bij een financieel adviseur voordat u uw rentevaste periode tussentijds aanpast. Wilt u niet alleen uw rentevaste periode aanpassen maar ook iets anders wijzigen aan uw hypotheek? Bijvoorbeeld uw aflosvorm veranderen? Ook dan is advies verplicht.

Wat zijn de voorwaarden?

Kiest u voor een tussentijdse aanpassing van uw rentevaste periode? Dan betekent dit een wijziging van uw bestaande afspraken en krijgt u nieuwe voorwaarden. Deze nieuwe voorwaarden gelden voor uw hele hypotheek. Ook als uw hypotheek uit twee of meer leningdelen bestaat en er maar iets verandert aan één leningdeel. Daarom raden wij u aan om de voorwaarden goed door te lezen voordat u uw huidige rentevaste periode aanpast.

Download de voorwaarden

Doe de quickscan

Bent u benieuwd of u kunt besparen op uw hypotheek? Doe de quickscan en u krijgt direct een indruk. Ga bij het beantwoorden van de vragen uit van het leningdeel waarvoor u een nieuwe rentevaste periode met ons af wilt spreken.

Doe de quickscan

Start uw aanvraag

In dit stappenplan leest u hoe u snel en eenvoudig een aanvraag indient. Hebt u een financieel adviseur ingeschakeld? Dan regelt uw financieel adviseur de aanvraag voor u.

Stappenplan

1. Hypotheekrentewijziging aanvragen

Actie voor u

Vul het aanvraagformulier in.

2. Doorvoeren aanpassing

Actie voor Delta Lloyd

Nadat wij het formulier hebben ontvangen, krijgt u een vrijblijvend voorstel van ons. In dit voorstel zetten wij alle kosten op een rij. U ziet wat u betaalt als u voor gespreide betaling via rentemiddeling kiest en wat u betaalt als ervoor kiest om de kosten voor het tussentijds aanpassen van uw rentevaste periode in één keer te betalen.

3. Definitieve keuze doorgeven

Actie voor u

Geeft u uw definitieve keuze aan ons door? Dan krijgt u een bindende offerte van ons. Bij het opmaken van de bindende offerte gebruiken wij de actuele rente op de dag dat u de bindende offerte opvraagt.

Vragen?

Hebt u na het lezen hiervan nog vragen? Onze medewerkers van de afdeling Hypotheken helpen u graag. Wij zijn bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 8.30 tot 17.30 uur via telefoonnummer 020 - 594 5050. U kunt ook een e-mail sturen naar hsd@deltalloyd.nl. Houdt u er alstublieft rekening mee dat wij u geen advies mogen geven en u alleen mogen informeren.

Bekijk onze reactietermijnen

Gesprek met uw financieel adviseur

Wilt u uw situatie bespreken met uw financieel adviseur? Maak dan nu een afspraak. Hebt u nog geen financieel adviseur? Zoek dan nu een financieel adviseur bij u in de buurt. Houd er rekening mee dat u kosten betaalt voor het advies. Vraag hier dus vooraf naar.

Vind een adviseurMeer informatie over een gesprek met een financieel adviseur
Naar boven