afb - 1120x305 - Betalingsproblemen

Soms verandert er iets in uw persoonlijke situatie waardoor uw inkomen verandert. Dit kan ervoor zorgen dat u uw hypotheek niet meer kunt betalen. Geldt dit voor u of verwacht u betalingsproblemen in de toekomst? Wij zetten voor u op een rij waar u aan moet denken en bieden u hulp bij betalingsproblemen.

Waardoor verandert uw inkomen?

Uw inkomen kan door verschillende oorzaken veranderen. Waar moet u dan aan denken?

1. U gaat met pensioen

Uw inkomen na uw pensioen kan bestaan uit AOW, pensioen van uw werkgever en overige voorzieningen. Vaak is uw inkomen lager dan toen u nog werkte.

  • AOW is een basispensioen. Iedereen die in Nederland woont of werkt, is automatisch verzekerd (volksverzekering).
  • Pensioen van uw werkgever.
  • Overige voorzieningen zijn bijvoorbeeld lijfrentebedragen, spaargeld of beleggingen.

2. U wordt werkloos

Loopt uw tijdelijke contract af of raakt u (buiten uw schuld) werkloos? Dan krijgt u misschien een WW-uitkering. Vraag deze zo snel mogelijk aan nadat u werkloos wordt.

3. U raakt arbeidsongeschikt

Raakt u arbeidsongeschikt? Controleer dan of u een arbeidsongeschiktheidsverzekering hebt. Met deze verzekering kunt u uw inkomen beschermen. Mogelijk komt u ook in aanmerking voor een WIA-uitkering.

Tip: Controleer of u een woonlastenverzekering hebt. Of vraag het aan uw financieel adviseur. Deze verzekering keert uit als uw inkomen daalt omdat u werkloos wordt of arbeidsongeschikt raakt. U kunt dan tijdelijk uw vaste lasten, zoals uw hypotheek, blijven betalen. Het heeft geen zin om deze verzekering af te sluiten als u al weet of verwacht dat u ontslagen wordt. De verzekering keert dan niet uit.

4. U gaat scheiden

Als u gaat scheiden, kan uw inkomen veranderen. Scheiden heeft ook gevolgen voor uw hypotheek.

Wat kunt u zelf doen om betalingsproblemen te voorkomen?

1. Zorg voor inzicht in uw financiële situatie

Om betalingsproblemen te voorkomen, is het belangrijk dat u inzicht hebt in uw inkomsten en uitgaven. Dit inzicht krijgt u door zelf:
  • het inkomsten- en uitgavenformulier [PDF] in te vullen.
  • een huishoudboekje of kasboekje bij te houden.
  • een budgetcoach in te schakelen om samen met u inzicht te krijgen in uw inkomsten en uitgaven. Eventueel kunt u met uw budgetcoach een financieel plan opstellen.
  • het Persoonlijk Budgetadvies van het Nibud (Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting) in te vullen.

2. Kom zo snel mogelijk in actie

Als u verwacht dat u uw hypotheek binnenkort niet meer kunt betalen, is het belangrijk om zo snel mogelijk actie te ondernemen.
  • Probeer te besparen op uw uitgaven.
  • Probeer een extra bedrag op uw spaarrekening te zetten, bijvoorbeeld uw vakantiegeld of uw 13e maand. Hiermee bouwt u een financiële buffer op waarmee u uw hypotheek kunt betalen.
  • Hebt u nog geen maandelijkse voorlopige belastingteruggave voor uw hypotheekrenteaftrek? Vraag dit dan aan bij de Belastingdienst.
  • Als u geen baan hebt of meer wilt gaan werken, kunt u een jobcoach inschakelen die u kan helpen bij het vinden van een nieuwe baan.

3. Neem contact met ons op

Onze medewerkers van Preventief Beheer denken graag met u mee. Ook als het u even tegen zit. Graag ontvangen wij een e-mail van u waarin u uw situatie uitlegt. Stuur uw e-mail naar preventiefbeheer@deltalloyd.nl. U kunt ons ook bellen. Wij zijn bereikbaar op werkdagen van 8.30 tot 17.30 uur via telefoonnummer 020 - 594 5035. Wilt u liever een belafspraak met ons maken? Vul dan dit terugbelformulier in en geef aan wanneer wij contact met u kunnen opnemen.

4. Gesprek met financieel adviseur

U kunt ook contact opnemen met uw financieel adviseur, ook al is dit misschien een grote stap voor u. Maar hoe eerder u contact opneemt, hoe beter u geholpen wordt met een passende oplossing voor uw situatie. Het kan zijn dat u kosten moet betalen voor het advies van uw financieel adviseur. Vraag hier dus vooraf naar.

Hulp bij betalingsproblemen of een betalingsachterstand

Lukt het u niet meer om uw hypotheek te betalen? Neem dan zo snel mogelijk contact met ons op via telefoonnummer 020-594 5055 of e-mailadres intensiefbeheer@deltalloyd.nl. Wij zijn bereikbaar op werkdagen van 8.30 tot 17.30 uur. Wij proberen dan samen met u een passende oplossing te vinden. Wat het beste bij u past, hangt af van uw situatie.

icon - vierkant met + X - = (rekentools)

Betalingsregeling

Wij spreken een betalingsregeling met u af. U betaalt dan bijvoorbeeld tijdelijk een lager maandbedrag of u betaalt uw betalingsachterstand in delen.

icon - man adviseur met loep (zoek_adviseur)

Inschakelen budgetcoach of jobcoach

Wij bekijken samen of een budgetcoach of jobcoach u kan helpen bij uw problemen.

icon - bedrijfspand (bedrijf)

Hulp via uw gemeente

Misschien komt u in aanmerking voor schuldhulpverlening van uw gemeente. De hulp die uw gemeente kan bieden, hangt af van uw situatie. Kijk voor meer informatie op de website van uw gemeente.

icon - hand met 2 munten (pensioen_werkgevers)

Toeslagen

Als uw inkomen daalt, hebt u misschien recht op zorgtoeslag, kindgebonden budget en kinderopvangtoeslag.

Lees meer over toeslagen op de website van de Belastingdienst

Verkoop van uw huis

Helpen de bovenstaande mogelijkheden niet om uw betalingsachterstand te verminderen? Of loopt de achterstand zelfs op? In het ergste geval moet uw huis dan worden verkocht. Dit proberen wij eerst samen met u te doen. Op die manier brengt uw huis namelijk de hoogste prijs op. Lukt dat niet? Dan wordt het huis verkocht op de veiling. Geïnteresseerde kopers kunnen tot 14 dagen voor de veiling een bod doen. Is het bod hoog genoeg? Dan kan het huis verkocht worden zonder veiling. Wordt het huis uiteindelijk toch geveild? Dan gaat het huis naar de hoogste bieder. U lost de hypotheek af met de opbrengst van de verkoop van uw huis. Is de opbrengst niet genoeg om uw hypotheek helemaal af te lossen? Dan blijft er een restschuld over. Deze restschuld moet u aan ons of de Nationale Hypotheek Garantie terugbetalen.

Restschuld

  • Moet u uw huis met verlies verkopen? En hebt u een hypotheek met Nationale Hypotheek Garantie? Dan kan uw restschuld in sommige situaties worden kwijtgescholden. U moet hiervoor aan bepaalde voorwaarden voldoen. U mag bijvoorbeeld de restschuld niet zelf veroorzaakt hebben.
  • Hebt u geen Nationale Hypotheek Garantie? Dan moet u deze schuld aan ons terugbetalen. Wij moeten een restschuld of betalingsachterstand verplicht doorgeven aan het BKR (Bureau Kredietregistratie).

Vind een financieel adviseur

Bij u in de buurt

Vind een adviseur

Gerelateerde situaties

Service & contact

Naar boven