Een ander huis kopen

Wilt u graag een ander huis kopen? Daarvoor bent u bij Delta Lloyd aan het juiste adres. Op deze pagina leest u wat uw mogelijkheden zijn als u een ander huis koopt.

Een andere woning kopen

Eerst verkopen of eerst een ander huis kopen?

Verkoopt u eerst uw huidige huis of koopt u eerst een ander huis? Wat verstandig is, hangt af van uw situatie.

► 1. Eerst uw huidige huis verkopen

U kunt ervoor kiezen om uw huidige huis eerst te verkopen als:

  • u verwacht dat u uw huidige huis niet snel wordt verkocht
  • u het risico van dubbele woonlasten wilt vermijden
  • u precies wilt weten wat u aan een nieuw huis kunt besteden
  • u de overwaarde van uw huidige huis nodig hebt om het nieuwe te kunnen betalen

Als u ervoor kiest om eerst uw huidige huis te verkopen, dan is het verstandig om in de koopakte te laten opnemen dat u nog even in het huis wilt blijven wonen. U kunt dan naar een ander huis zoeken terwijl u in uw oude huis blijft wonen.

► 2. Eerst uw nieuwe huis kopen

U kunt ervoor kiezen om eerst een nieuw huis te kopen als:

  • u verwacht dat uw huidige huis snel wordt verkocht
  • u eventueel een lagere prijs voor uw huidige huis accepteert
  • u uw droomhuis niet wilt mislopen
Tijdelijke verhuur

Het kan zijn dat u uw oude woning tijdelijk wilt verhuren om uw dubbele woonlasten op te vangen. Bij Delta Lloyd is het verhuren van uw woning in principe niet toegestaan. Dit staat in de voorwaarden. Er zijn wel uitzonderingen, bijvoorbeeld wanneer u uw hypotheek niet meer kunt betalen. U moet bij het verhuren van uw woning voldoen aan de voorwaarden van de Leegstandwet. U kunt een aanvraag indienen voor het tijdelijk verhuren van uw woning via tijdelijktweewoningen.nl. Na ontvangst van uw aanvraag beoordeelt Delta Lloyd of u in aanmerking komt voor tijdelijke verhuur.

Overbruggingslening

Als u tijdelijk extra geld nodig hebt voor het betalen van uw nieuwe huis, kunt u een overbruggingslening afsluiten. U sluit een overbruggingslening af voor maximaal 2 jaar. U kunt alleen een overbruggingslening afsluiten als u de nieuwe hypotheek ook bij ons afsluit. Wilt u meer weten over de voorwaarden van onze overbruggingslening? Neem dan contact op met uw financieel adviseur.

Wat gebeurt er met uw hypotheek?

Als u gaat verhuizen, kunt u twee dingen doen:
1. U kunt uw hypotheek bij Delta Lloyd meeverhuizen naar een ander huis
2. U kunt uw hypotheek voor uw nieuwe huis afsluiten bij een andere hypotheekverstrekker

Hieronder leest u meer over deze mogelijkheden.

1. U neemt uw hypotheek bij Delta Lloyd mee naar uw nieuwe huis

Hebt u een hypotheek bij Delta Lloyd en wilt u verhuizen naar een ander huis? Dan kunt u uw hypotheek meeverhuizen naar uw nieuwe huis. Dit is vooral interessant als de rente die u voor uw huidige hypotheek betaalt lager is dan de rente die geldt op het moment dat u een ander huis koopt.

U kunt dit binnen een bepaalde periode, meestal 6 maanden, doen nadat u uw oude huis hebt verkocht. Hoe lang deze periode is, leest u in uw leningvoorwaarden. Maar u neemt niet echt uw hypotheek mee. U betaalt uw hypotheek terug als u uw oude huis verkoopt. U neemt dan alleen de rente mee over uw oude hypotheek en de periode waarin die rente gelijk blijft. Daarnaast houdt u dezelfde einddatum voor het bedrag van uw hypotheek. Het bedrag dat u maximaal mag meenemen is het bedrag van uw oude hypotheek dat u nog niet hebt afgelost. Koopt u een duurder huis? Dan kunt u hier een hogere hypotheek voor aanvragen. Voor het bedrag van de verhoging betaalt u de rente die op dat moment geldt.
Let op: Als u van de verhuisregeling gebruik wilt maken, wordt uw aanvraag altijd als nieuwe hypotheek gezien. Dit betekent dat wij opnieuw uw inkomen gaan toetsen. Ook hebben wij een taxatierapport nodig van uw nieuwe huis.

Wat kost het meeverhuizen van uw hypotheek?

Voor het meeverhuizen van uw hypotheek betaalt u:

  • taxatiekosten (gemiddeld € 250,-)
  • notariskosten (afhankelijk van uw notaris)
  • hypotheekaktekosten (gemiddeld € 800,-)
  • behandelkosten aan Delta Lloyd (€ 250,-)
  • hypotheekadvieskosten aan uw financieel adviseur (vraag uw financieel adviseur vooraf wat de kosten zijn)

De kosten van het hypotheekadvies variëren sterk en hangen onder andere af van:

  • uw financiële situatie
  • het aantal gesprekken dat u nodig hebt
  • de service die uw financieel adviseur u biedt
2. U lost uw huidige hypotheek af en sluit een nieuwe hypotheek af bij een andere hypotheekverstrekker

Als u een ander huis gaat kopen, kunt u uw hypotheek meestal zonder kosten voor het eerder aflossen van uw hypotheek afsluiten bij een andere hypotheekverstrekker. Dit heet oversluiten. Of dit ook voor uw hypotheek geldt, kunt u terugvinden in uw hypotheekvoorwaarden. Het oversluiten van uw hypotheek is vooral interessant als de rente op het moment dat u een ander huis koopt lager is dan de rente van uw huidige hypotheek.

Voor het afsluiten van een nieuwe hypotheek betaalt u:
  • taxatiekosten (gemiddeld € 250,-)
  • notariskosten (afhankelijk van uw notaris)
  • hypotheekaktekosten (gemiddeld € 800,-)
  • hypotheekadvieskosten aan uw financieel adviseur (tussen de € 1.500,- en € 3.500,-)

De kosten van hypotheekadvies verschillen en hangen onder andere af van:

  • uw financiële situatie
  • het aantal gesprekken dat u nodig hebt
  • de service die uw financieel adviseur u biedt

Bereken uw maximale hypotheek

Wilt u weten welk bedrag aan hypotheek u kunt krijgen bij Delta Lloyd? Bereken dan snel en eenvoudig hoeveel u maximaal kunt lenen.
Let op: het maximale bedrag dat u kunt lenen is niet het bedrag waarvoor u een huis kunt kopen. Bovenop de koopprijs van een huis (bestaand en nieuwbouw) betaalt u nog extra kosten, zoals kosten koper als u een bestaand huis koopt, notariskosten en taxatiekosten.

Bekijk de actuele rentes

Als u een hypotheek afsluit, betaalt u rente. De rente hangt onder andere af van de looptijd, de waarde van uw huis en of u gebruikmaakt van de Nationale Hypotheek Garantie. Bekijk alle rentes.

Hoe vraagt u een hypotheek aan?

U kunt een hypotheek van Delta Lloyd alleen aanvragen via een financieel adviseur. Uw financieel adviseur kan u helpen bij het vinden van een hypotheek die aansluit bij uw persoonlijke financiële situatie en wensen. 

Bekijk hieronder de stappen die u moet nemen om een nieuwe hypotheek aan te vragen.

Stap 1: U zoekt een financieel adviseur

Een hypotheek van Delta Lloyd kunt u alleen aanvragen via een financieel adviseur. Een financieel adviseur kan u helpen bij het vinden van de hypotheek die het best bij u past. U kunt kiezen voor een financieel adviseur van uw eigen bank of voor een onafhankelijk financieel adviseur. Hebt u nog geen financieel adviseur? Dan kunt u een financieel adviseur bij u in de buurt zoeken en vervolgens een afspraak maken.

Stap 2: Vraag een pro-forma aflosnota op

Het is verstandig een pro-forma aflosnota op te vragen bij uw huidige hypotheekverstrekker. Dit is een overzicht waarop staat hoe hoog het hypotheekbedrag is dat u nog moet terugbetalen als u uw hypotheek wilt aflossen. Ook staat hierop of u kosten moet betalen voor het eerder aflossen van uw hypotheek en hoe hoog die kosten zijn. Met deze aflosnota kan uw financieel adviseur makkelijk voor u berekenen of het interessant is om uw hypotheek over te sluiten.

Stap 3: U vraagt een renteaanbod op

Samen met u financieel adviseur bepaalt u welk soort hypotheek bij u past. Daarna vraagt uw financieel adviseur een renteaanbod voor u op. Dit kan hij doen bij meerdere hypotheekverstrekkers. U krijgt ons renteaanbod binnen enkele werkdagen van uw financieel adviseur. Uw financieel adviseur nodigt u vervolgens uit om het renteaanbod met u te bespreken.

Stap 4: U ondertekent het renteaanbod en stuurt het renteaanbod met documenten naar ons terug

U hebt 2 tot 3 weken de tijd om ons renteaanbod te ondertekenen. Naast het getekende renteaanbod hebben wij een aantal documenten van u nodig om uw aanvraag te kunnen beoordelen. In het renteaanbod leest u welke documenten wij nodig hebben.

Stap 5: Wij beoordelen de documenten die u hebt opgestuurd

Wij beoordelen de documenten die u hebt opgestuurd. Het kan zijn dat wij nog vragen voor u hebben of u om aanvullende documenten vragen. Als alles in orde is, krijgt u een offerte van ons.

Stap 6: U accepteert de offerte

Als u akkoord gaat met de offerte, zet dan uw handtekening onder de offerte en stuur deze binnen 15 dagen terug naar uw financieel adviseur. Daarna zorgt uw financieel adviseur ervoor dat de offerte op tijd bij ons binnen is. Ondertekent u de offerte en stuurt u deze naar ons terug? Dan hebt u een overeenkomst met ons.

Stap 7: U bepaalt bij welke notaris u de hypotheekakte wil laten passeren
  • Als uw hypotheekaanvraag is goedgekeurd, zoekt u een notaris uit.
  • Met uw notaris maakt u een afspraak voor het ondertekenen van de hypotheekakte. Dit wordt passeren genoemd. Uw notaris zorgt ervoor dat dit op tijd gebeurt. 
  • Een paar dagen voor het passeren van uw hypotheekakte maakt uw hypotheekverstrekker het geld van uw hypotheek over naar de notaris.
Stap 8: U regelt uw verzekeringen

Het aanvragen van uw nieuwe hypotheek is een goed moment om te kijken naar uw verzekeringen. Sommige verzekeringen zijn verplicht, andere niet.

Waar moet u op letten:

U mag zelf weten bij welke verzekeraar u deze verzekeringen afsluit.

Stap 9: U gaat naar de notaris

U gaat naar de notaris om uw hypotheek te laten passeren:

  • U tekent de hypotheekakte. U bent nu de eigenaar van het huis.
  • De notaris laat de hypotheekverstrekker weten dat de hypotheekakte is gepasseerd. 
  • De hypotheekverstrekker neemt de hypotheek in beheer.
Stap 10: Er wordt geld van uw rekening afgeschreven

Er wordt op twee momenten geld van uw rekening afgeschreven:

  • De rente over uw hypotheek wordt meestal een paar dagen voor het einde van de maand van uw rekening afgeschreven.
  • De premie of inleg van een verzekering of rekening die bij de hypotheek hoort, wordt van uw rekening afgeschreven op een datum die met u is afgesproken.
Stap 11: Een bouwdepot

Hebt u een bouwdepot bij uw hypotheek? Houd dan rekening met het volgende:

  • U kunt het bouwdepot gebruiken vanaf het moment dat uw hypotheekverstrekker van de notaris hoort dat uw hypotheek is gepasseerd. Dit kan enkele dagen tot weken duren.
  • Bij Delta Lloyd ontvangt u vervolgens een welkomstbrief en declaratieformulieren. Met deze declaratieformulieren kunt u rekeningen vanuit uw bouwdepot laten betalen. U kunt dit ook snel en eenvoudig met de Delta Lloyd app doen. Een foto van uw rekening is daarvoor voldoende. U vindt deze app in de iTunes Store of Google Play. Kies in de app bij ‘Delta Lloyd producten’ voor ‘Hypotheken’ en daarna voor ‘Bouwdepot’.
  • Wij betalen de rekening aan u uit. Wij maken het geld over naar het rekeningnummer dat wij van u hebben. Alleen als u een termijn voor uw nieuwbouwhuis wilt betalen, maken wij het geld direct over naar de aannemer.
  • Een keer per maand ontvangt u van ons een overzicht van alle betaalde rekeningen uit uw bouwdepot. Ook staat in dit overzicht hoeveel geld er nog in uw bouwdepot zit.

Gesprek met een financieel adviseur

Een hypotheek van Delta Lloyd kunt u alleen afsluiten via een financieel adviseur. Hebt u nog geen adviseur? Zoek er dan nu een bij u in de buurt. Houd er rekening mee dat u kosten betaalt voor het advies. Vraag hier dus vooraf naar.

Meer informatie over een gesprek met een financieel adviseur.

Delta Lloyd maakt gebruik van cookies

Op onze websites maken wij gebruik van cookies en vergelijkbare technieken om onze websites te verbeteren en gebruikersvriendelijker te maken, social media aan te bieden en relevante advertenties te kunnen tonen.

Meer informatie.

Gaat u akkoord met het plaatsen van cookies?