Print pagina

Veilig internetbankieren

Is E-bankieren wel veilig?

Elektronisch bankieren moet veilig zijn. Delta Lloyd Bank heeft hierin een belangrijke taak, maar u ook. Wat u moet doen, vindt u in deze veiligheidsregels.

Wat doet Delta Lloyd Bank?

Delta Lloyd Bank besteedt veel aandacht aan de beveiliging van E-bankieren en toetst steeds haar beveiliging. Hieronder leest u welke veiligheidsmaatregelen Delta Lloyd Bank heeft genomen.

  • Wij zorgen voor een beveiligde verbinding.
  • Overboekingen worden door ons bewaakt.
  • De veiligheid van onze systemen wordt regelmatig door experts beoordeeld. Wij volgen en onderzoeken de technieken van criminelen. Als het nodig is, scherpen wij onze beveiligingsmaatregelen aan.
  • U wordt automatisch uitgelogd als u een tijdje niets doet.
  • Bij verdachte situaties kan het zijn dat wij internetbankieren voor de zekerheid blokkeren, zodat anderen niet bij uw rekening kunnen.

Wat moet u zelf doen?

Om er zeker van te zijn dat internetbankieren veilig verloopt, moet u het volgende doen:

Controleer voordat u inlogt het webadres

Controleer het volgende:

  • het adres in de adresbalk van uw browser begint met: https://www.deltalloyd.nl;
  • in de adresbalk verschijnt een hangslot;
  • u kunt hierop klikken om de certificaatinformatie te bekijken. Hier kunt u zien of het certificaat is verleend aan Delta Lloyd N.V.  

Als dit zo is dan heeft u een beveiligde verbinding met onze E-bankieren server en kunt u inloggen.

Houd uw wachtwoord geheim

Denk hierbij aan het volgende:

  • U mag uw wachtwoord alleen zelf gebruiken.
  • Zorg ervoor dat niemand kan meekijken als u uw wachtwoord intikt.
  • Schrijf of sla uw wachtwoord niet op. Als u dat toch doet, sla uw wachtwoord dan alleen op in een voor anderen onherkenbare vorm die alleen door uzelf te ontcijferen is.
  • De eerste keer dat u met een door Delta Lloyd Bank verstrekt wachtwoord inlogt, moet u zelf een nieuw wachtwoord kiezen. Kies een wachtwoord dat niet gemakkelijk te raden is. Kies bijvoorbeeld geen geboortejaar, naam van een familielid of postcode.
  • Gebruik een uniek wachtwoord. Gebruik niet hetzelfde wachtwoord als bijvoorbeeld voor uw e-mail account.
  • Geef nooit uw wachtwoord door per telefoon of e-mail. Dat geldt ook als u door iemand wordt benaderd die aangeeft medewerker van Delta Lloyd Bank te zijn. Onze medewerkers vragen u nooit om uw wachtwoord.

Zorg voor een goede beveiliging van de apparatuur die u gebruikt voor uw bankzaken

Denk hierbij aan het volgende:

  • Zorg dat de geïnstalleerde software op de apparatuur, zoals computer, tablet en/ of smartphone, die u voor het regelen van uw bankzaken gebruikt, is voorzien van actuele (beveiligings)updates. Geïnstalleerde software is bijvoorbeeld het besturingssysteem en beveiligingsprogramma’s, zoals virusscanner en firewall;
  • Installeer geen illegale software;
  • Beveilig de toegang tot de apparatuur die u gebruikt voor het regelen van uw bankzaken met een toegangscode.
  • Log altijd uit als u klaar bent met het regelen van uw bankzaken. Sluit E-bankieren af voordat u uw computer verlaat. U logt uit met de daarvoor bedoelde knop.

Controleer uw bankrekening

  • Maak regelmatig gebruik van de elektronische diensten om te controleren of er geen
    transacties zijn verwerkt waarvoor u geen toestemming hebt gegeven. Doe dit in ieder geval
    elke maand. Doet u dat niet? Dan loopt u het risico dat eventuele schade door bijvoorbeeld
    fraude voor uw eigen rekening komt.
  • Ontstaat er schade doordat u enige tijd geen gebruik kon maken van de elektronische diensten? Dan vragen wij u aan te tonen dat dit in alle redelijkheid niet mogelijk was.
Meld incidenten direct en volg aanwijzingen van Delta Lloyd Bank op.

Onze Cliëntenservice is bereikbaar op werkdagen van 8.30 tot 17.30 uur op telefoonnummer 026 - 400 44 22.
Neem in de volgende gevallen in elk geval direct contact met ons op:

  • u weet of vermoedt dat iemand anders uw wachtwoord kent of heeft gebruikt;
  • u ziet dat er transacties op uw bankrekening hebben plaatsgevonden, waarvoor u geen toestemming hebt gegeven;
  • u ervaart iets vreemds of ongebruikelijks, zoals een andere manier van inloggen;
  • het webadres van e-bankieren begint niet met https://www.deltalloyd.nl;
  • iemand vraagt u om uw wachtwoord.

Delta Lloyd Bank kan zorgen voor een blokkade om (verdere) schade te voorkomen. Als wij u aanwijzingen geven, bijvoorbeeld om nieuwe incidenten te voorkomen, dan moet u deze aanwijzingen opvolgen. Ook hierbij zullen medewerkers van Delta Lloyd Bank u nooit om uw wachtwoord vragen.

Zie ook www.veiligbankieren.nl