Delta Lloyd maakt gebruik van cookies

Om toegang te krijgen tot deze omgeving dient u akkoord te gaan met het plaatsen van cookies.

In ons privacy statement leest u waarom wij cookies gebruiken. Cookies helpen Delta Lloyd om de website te verbeteren en het gebruiksgemak te verhogen.

Als u op akkoord klikt, geeft u toestemming voor het plaatsen van cookies. Hierna kunt u gebruik maken van alle onderdelen van deze website.

 
 
 
 

Professionals in de zakelijke dienstverlening maken het verschil

Jouw zakelijke advies heeft grote gevolgen

Professionals in de zakelijke dienstverlening maken het verschil. Of je nu zelfstandig architect bent, reclamestrateeg, ICT’er of accountant; jouw adviezen tillen klanten meestal naar een hoger plan. Soms is de uitkomst echter net iets anders dan de klant verwacht. Hoe zorg je nu dat je het zo vaak mogelijk bij het rechte eind hebt en die beloofde toegevoegde waarde blijft bieden?

Succes hangt af van de juiste kennis in huis hebben

Frisse blikken

"Als een bedrijf of project niet succesvol is, komt dat doordat men iets (nog) niet weet", meldt Nisandeh Neta van Open Circles Academy. Een quote die raak is. Succes hangt sterk af van de juiste kennis in huis hebben. 

En dat is wat een zakelijke professional biedt: kennis en expertise. Een gebouw neerzetten zonder architect is immers best een uitdaging. De frisse blik van externe adviseurs wordt ook vaak als pluspunt gezien. Fris omdat zij blanco starten en niet de ballast voelen van de ingesleten gewoontes, processen en systemen waar de medewerkers wel dagelijks mee te maken hebben. Adviseurs signaleren zaken die het bedrijf soms zelf niet meer ziet.

Onze meerwaarde is helder, toch?

Dankzij een slim belastingadvies hoeft een klant 20.000 euro minder af te dragen aan de belastingdienst. Door die innovatieve oplossing van de landschapsarchitect is het risico dat de Waal onverwacht buiten z’n oevers treedt 1 op 100 jaar geworden. Het marktaandeel van frisdrankfabrikant zal stijgen met 3% door de nieuwe communicatiestrategie. Maar… wat als het geheel anders loopt? De belastingdienst doet een naheffing van 50.000 euro, de Waal kan het water toch niet verwerken en die scherpe reclamecampagne leidt onbedoeld tot grote reputatieschade.

Het ‘beste advies’-recept

Hoe zorg je nu dat een advies vooral positieve gevolgen heeft? En dat het zo min mogelijk misgaat? Vier tips om topkwaliteit te leveren én risico’s te minimaliseren.

1. Kennis up-to-date houden

We weten allemaal dat de wereld in sneltreinvaart verandert. En dat dit plaatsvindt in nagenoeg alle branches. Nieuwe technieken en innovaties worden bijna dagelijks geïntroduceerd. Wetten veranderen voordat je er erg in hebt. Kortom: weet wat er speelt in jouw vakgebied en blijf continu up-to-date. Lees vakliteratuur, volg cursussen en blijf bijleren.

In het verleden behaalde successen, bieden geen garanties voor de toekomst

2. Handelen vanuit feiten, niet vanuit onderbuik

Het gevaar voor professionals in de zakelijke dienstverlening is dat zij gaan handelen vanuit een gevoel van ‘ik heb dit altijd zo gedaan, het zal dus wel kloppen’. Maar ook hier geldt: in het verleden behaalde successen, bieden nog geen garanties voor de toekomst. En elke klant is anders. Beroep je daarom zoveel mogelijk op feiten, onderzoek en learnings die uit vergelijkbare adviestrajecten naar voren kwamen.

3. Klankborden en dubbelchecken

Hoewel het kennis- en expertiseniveau van de meeste professionals hoog is, heeft niemand de ultieme wijsheid in pacht. Ook onderzoekscijfers bieden geen 100% garantie op succes. Leg je advies daarom eerst voor aan collega’s voordat het naar de klant gaat. Of – hoe gek het ook klinkt – spar met concullega’s, kennisdeling overstijgt immers steeds vaker de muren van je onderneming. Bepaal vervolgens je eigen koers, want dat onderscheidt jou weer van concurrenten.

4. Risico’s afdekken

Je advies is doordacht en gestoeld op de allerlaatste inzichten. Ondanks dat is het slim om rekening te houden met onverwachte uitkomsten. Dat begint met het dichttimmeren van je algemene voorwaarden, waarin je de randvoorwaarden voor je levering schept en belangrijk: je aansprakelijkheden beperkt. Alle scenario’s opnemen in de algemene voorwaarden is helaas niet mogelijk. Soms maak je toch die beroepsfout, omdat je iets cruciaals over het hoofd ziet. Een Beroepsaansprakelijkheidsverzekering beschermt je in zo’n geval tegen grote financiële gevolgen door schadeclaims. Voor bestuurders, commissarissen of toezichthouders is er een speciale Bestuurdersaansprakelijkheidsverzekering. Deze dekt niet alleen risico’s af, maar helpt ook bij het verweer tegen claims.

Heeft u een adviserend beroep?

Dek aansprakelijkheid bij beroepsfouten zo goed mogelijk af.

 

Neem contact met ons op

FacebookTwitterMailTelefoon
Advies nodig?
Vind een adviseur bij u in de buurt

Delta Lloyd maakt gebruik van cookies

Op onze websites maken wij gebruik van cookies en vergelijkbare technieken om onze websites te verbeteren en gebruikersvriendelijker te maken, social media aan te bieden en relevante advertenties te kunnen tonen.

Meer informatie.

Gaat u akkoord met het plaatsen van cookies?