Delta Lloyd maakt gebruik van cookies

Om toegang te krijgen tot deze omgeving dient u akkoord te gaan met het plaatsen van cookies.

In ons privacy statement leest u waarom wij cookies gebruiken. Cookies helpen Delta Lloyd om de website te verbeteren en het gebruiksgemak te verhogen.

Als u op akkoord klikt, geeft u toestemming voor het plaatsen van cookies. Hierna kunt u gebruik maken van alle onderdelen van deze website.

 
 
 
 

Ook voor personeelszaken biedt een specialist meerwaarde

Waarom je vanaf 15 personeelsleden niet meer zonder HR-adviseur kunt

Veel mkb’ers regelen hun personeelszaken zelf. Maar als je personeelsbestand groeit, komt er een moment dat je het niet meer zelf kunt bolwerken. Vanaf hoeveel werknemers is het inschakelen van een (parttime) HR-adviseur verstandig? En wat heeft zo’n specialist jou dan te bieden?

Waarom je vanaf 15 personeelsleden niet meer zonder HR-adviseur kunt

Groeien. Er zijn ondernemers waarbij dat razendsnel gaat; andere ondernemers doen dat juist in meerdere jaren. Maar over één ding zijn beide groepen het bijna altijd eens: personeel is de sleutel van het bedrijfssucces. Dat is ook de reden waarom jij als ondernemer in het begin al het reilen en zeilen rondom personeel vast en zeker helemaal zelf deed, en… misschien nu nog altijd doet.

Kleine mkb’ers

Ondernemers met een paar werknemers besteden kleinere HR-klusjes vaak al intern uit aan één van de medewerkers. Zoals vrije dagen en verzuim bijhouden, declaraties verwerken of de lonen uitbetalen. Bij het aannemen van medewerkers en hun functioneren ben je zelf dan nog 100% betrokken.

Teamleider neemt taken over

Bedrijven met 10 tot 15 medewerkers zijn meestal in een fase beland dat er een teamleider, manager of senior consultant tussen jou en de andere werknemers zit. Hierdoor ben je als werkgever minder bezig bent met personeel gerelateerde zaken dan toen je net begon. Zo neemt je manager / teamleider voortaan een groot aantal functionerings- en beoordelingsgesprekken van je over.

Personeels- beleid is meer dan alleen mensen aannemen

Parttime HR-adviseur

Hoe meer personeel je krijgt, des te beter je ontdekt dat personeelsbeleid toch ook echt meer inhoudt dan het aannemen, motiveren en belonen van medewerkers. Zaken als instroom- en uitstroom, ontwikkeling en scholing van medewerkers en (langdurig) verzuim zijn onderwerpen waarvoor het vanaf 15 tot 50 medewerkers verstandig is een specialist aan te trekken. Bijvoorbeeld in de vorm van een parttime HR-adviseur of een externe. Zodra je echt groot wordt, zeg vanaf 100 man personeel, kun je er niet meer omheen: je hebt dan een fulltime HR-adviseur nodig.

Wat doet een HR-adviseur precies?

Een HR-adviseur houdt zich bezig met alle zaken rondom personeelsbeleid, vaak in een adviserende rol aan leidinggevende(n) of jou als werkgever. Ook is hij of zij een vertrouwenspersoon voor medewerkers als er dingen niet helemaal lekker zitten op de werkvloer. Een HR-adviseur is op hoofdlijnen dagelijks druk met:

  • Beleid. Bedrijfsdoelstellingen vertalen naar alles wat te maken heeft met personeel en organisatie: van werving & selectie, beloning, scholing, arbeidsomstandigheden en - voor veel bedrijven heel belangrijk - het reduceren van (langdurig) ziekteverzuim. Hoe houd je regie op ziekteverzuim?
  • Advies. Leidinggevenden adviseren en ondersteunen. Bijvoorbeeld bij het aannemen van mensen, of juist bij ontslag. Ook adviseert een HR-adviseur over het voeren van beoordelings- en functioneringsgesprekken, salarissen of functieomschrijvingen. Maar ook voor het uitstippelen van individuele loopbaanpaden is een HR-adviseur de juiste persoon om mee te sparren.
  • Administratie. Van verzuim tot vakantiedagen administreren. Maar ook salariswijzigingen of scholingsafspraken. Zodra je meer dan 30 man/vrouw in dienst hebt, nemen administratieve personeelszaken best wat tijd in beslag.
  • Bemiddeling. Als vertrouwenspersoon luisteren en bemiddelen bij conflicten of verstoorde arbeidsrelaties; een HR-adviseur heeft hierin een bemiddelende rol. Dat is belangrijk, want vaak speelt er bij conflicten iets tussen een leidinggevende en ondergeschikte. Vooral bij langdurig ziekteverzuim door werk gerelateerde oorzaken is die onafhankelijke positie van HR essentieel.

Tip!

Lees onze White Paper ‘Hoe gaan werkgevers om met ziekteverzuim?’ [PDF] (pdf) over waarom juist een HR-adviseur casemanager moet zijn bij (langdurig) ziekteverzuim.

Heb meer oog voor je medewerkers!

Als je tijdig de signalen herkent, voorkom je ziekteverzuim.

 

Neem contact met ons op

FacebookTwitterMailTelefoon
Advies nodig?
Vind een adviseur bij u in de buurt

Delta Lloyd maakt gebruik van cookies

Op onze websites maken wij gebruik van cookies en vergelijkbare technieken om onze websites te verbeteren en gebruikersvriendelijker te maken, social media aan te bieden en relevante advertenties te kunnen tonen.

Meer informatie.

Gaat u akkoord met het plaatsen van cookies?