Delta Lloyd maakt gebruik van cookies

Om toegang te krijgen tot deze omgeving dient u akkoord te gaan met het plaatsen van cookies.

In ons privacy statement leest u waarom wij cookies gebruiken. Cookies helpen Delta Lloyd om de website te verbeteren en het gebruiksgemak te verhogen.

Als u op akkoord klikt, geeft u toestemming voor het plaatsen van cookies. Hierna kunt u gebruik maken van alle onderdelen van deze website.

 
 
 
 

5 vragen aan HR-professional over personeelsbeleid bij mkb’ers

De meest gemaakte fouten op HR-gebied door mkb-ondernemers

Voor kleine en stabiele bedrijven is HR vaak goed te overzien. Dat wordt moeilijker wanneer je bedrijf (snel) groeit. Zelfstandig HR-professional Maartje Snieders weet wat er speelt bij mkb’ers als het gaat om personeelsbeleid. Waar lopen ondernemers tegenaan? En natuurlijk: waar moet je rekening mee houden als je bedrijf groeit? Maartje beantwoordt 5 vragen over de rol van HR bij mkb-bedrijven.

1. Waar zit de kracht van mkb-ondernemers als het gaat om personeelsbeleid?

“Wat ik positief vind, is dat ondernemers echt hun eigen bedrijf zijn. Zij hebben de cultuur opgebouwd en weten precies welke waarden echt belangrijk zijn. Dat zoeken ze ook terug bij de mensen die zij aannemen. Daarnaast hebben ondernemers vaak een aanstekelijk enthousiasme. Dat brengen ze ook over op hun medewerkers. Er heerst vaak een gevoel van: We gaan er met zijn allen voor!”

‘Een mismatch heeft veel invloed’

2. Waar lopen MKB’ers tegenaan als ze groeien?

“Het is niet altijd even makkelijk om de juiste persoon aan te nemen. In een klein team heeft een mismatch veel invloed. Het kost niet alleen tijd en geld, maar is ook niet goed voor de sfeer. Een zorgvuldige selectie is dan ook belangrijk. Ondernemers zijn vaak geneigd veel over het bedrijf te vertellen in een sollicitatiegesprek. Hierdoor is de kandidaat weinig aan het woord en weet je eigenlijk na het gesprek als ondernemer nog steeds niet precies wat je in huis haalt. Ondernemers gaan vaak af op hun gevoel, maar dat is niet de enige factor bij het aannemen van personeel. Het is daarnaast goed om te kijken naar wat de kandidaat tijdens een vorige baan precies heeft gedaan. Vraag tijdens het gesprek goed door naar relevante voorbeeldsituaties. Check na het gesprek een aantal referenties om echt een goed en onderbouwd beeld van de kandidaat te krijgen. De kans op een mismatch is dan veel kleiner.”

3. Wat zijn de belangrijkste fouten die mkb-ers maken als het gaat om hun HR-beleid?

“Veel fouten worden nog gemaakt op arbeidsjuridisch gebied. Zo liep een tijdelijk contract tot 1 juli 2015 gewoon af. Nu moet je als werkgever minimaal een maand van tevoren schriftelijk aangeven of het contract verlengd wordt of niet. Doe je dat niet, dan kun je een boete krijgen tot wel een maandsalaris. Een ander pijnpunt dat ik zie bij kleine ondernemers is het nemen van de juiste acties bij het niet goed functioneren van een medewerker. Wanneer de medewerker een contract voor onbepaalde tijd heeft, kun je hem of haar natuurlijk niet zomaar ontslaan. Je hebt dan een goed opgebouwd dossier nodig waaruit blijkt dat je een verbetertraject hebt geprobeerd en dat de medewerker echt de kans heeft gekregen om zich te verbeteren. Vaak is zo’n dossier niet compleet of zelfs afwezig en beslist de rechter uiteindelijk dat je daarom iemand niet mag ontslaan. Dan ben je zo weer een half jaar tot een jaar verder voordat het dossier wel voldoet. En dat kost tijd en geld.” 

Zeg niet ‘blijf maar lekker thuis om uit te zieken’

4. In hoeverre speelt ziekteverzuim een rol in personeelsbeleid?

“Vroeger werd bij ziekteverzuim vaak gezegd: blijf maar lekker een paar dagen thuis om uit te zieken. Het blijkt beter te werken als je proactief aan de slag gaat. Wanneer iemand zich ziek meldt, kan je bijvoorbeeld al vragen wanneer iemand er weer verwacht te zijn. Bij een ziekmelding door werkstress is het helemaal belangrijk daar direct actie op te nemen. Dan kun je veel ellende voorkomen. Het gebeurt regelmatig dat een conflict op het werk daar een belangrijke rol in speelt. Als het conflict niet wordt opgelost, kan het zomaar maanden duren voordat iemand zich weer beter voelt. Dan krijg je dus te maken met langdurig verzuim.”

5. Heb je tot slot nog een goede tip voor mkb’ers die personeel aan willen nemen?

“Als ondernemer kun je het best al vroeg bepalen waar je goed in bent en waarin juist niet? Gaat het aannemen van personeel goed en heb je daar een goed gevoel bij? Doe het dan zelf. Ben je daarentegen minder goed in het opstellen van contracten, besteed dat dan uit aan een professional. Ik hoor vaak van ondernemers dat ze eigenlijk meer aan hun bedrijf moeten werken, in plaats van in hun bedrijf. Het uitbesteden van HR-taken die je veel tijd kosten en waarbij er ook nog een vrij grote kans bestaat op het maken van fouten omdat het niet je vak is, kan je dan veel tijd opleveren voor je core business. Wacht tot slot ook niet te lang met het inhuren van een professional bij arbeidsjuridische zaken. Dat bespaart je veel tijd, geld en… een flinke dosis frustratie.” 

Over de expert

Maartje Snieders is een ervaren HR professional en eigenaar van Snieders HR Advies voor het mkb. Maartje vindt het een uitdaging om ondernemers op een goede manier te adviseren en te ondersteunen bij hun HR beleid. De veelzijdigheid van het HR-vak, met enerzijds de strakke kaders van het arbeidsrecht, en anderzijds het menselijke aspect, maken het voor haar een interessant en uitdagend vakgebied.

Waarom je vanaf 15 personeelsleden niet meer zonder HR-adviseur kunt

Veel mkb’ers regelen hun personeelszaken zelf, maar als je groeit heeft een specialist voordelen.

 

Neem contact met ons op

FacebookTwitterMailTelefoon
Advies nodig?
Vind een adviseur bij u in de buurt

Delta Lloyd maakt gebruik van cookies

Op onze websites maken wij gebruik van cookies en vergelijkbare technieken om onze websites te verbeteren en gebruikersvriendelijker te maken, social media aan te bieden en relevante advertenties te kunnen tonen.

Meer informatie.

Gaat u akkoord met het plaatsen van cookies?