Delta Lloyd maakt gebruik van cookies

Om toegang te krijgen tot deze omgeving dient u akkoord te gaan met het plaatsen van cookies.

In ons privacy statement leest u waarom wij cookies gebruiken. Cookies helpen Delta Lloyd om de website te verbeteren en het gebruiksgemak te verhogen.

Als u op akkoord klikt, geeft u toestemming voor het plaatsen van cookies. Hierna kunt u gebruik maken van alle onderdelen van deze website.

 
 
 
 

Uitgelicht: Optimist on Tour, een alternatieve aanpak van sportsponsoring

De meetbare impact van sportsponsoring voor grote en kleine bedrijven

Veel bedrijven doen aan sportsponsoring. Dat kan variëren van het ondersteunen van de lokale handbalvereniging tot aan nationale voetbalclubs. Ook evenementen worden veelvuldig gesponsord door bedrijven. Om zo de naamsbekendheid te verhogen en een positief merkgevoel te creëren. Sponsoring is dus meer dan ‘die leuke hobby’ van de directie. Het heeft aantoonbaar effect, maar… dan moet je wel de juiste keuzes maken!

“Sportsponsoring wekt sympathie op, want voelt niet als een reclame-uiting”, meldt Erik Ruts, eigenaar van adviesbureau Sponsorbrein. “Mensen zullen je merk, product of bedrijf eerder overwegen. Maar let wel, je imago verandert niet door sponsoring. Alle beelden die de doelgroep heeft bij het merk of bedrijf blijven bestaan, maar daarover heen komt dan een positieve gloed door het sponsorschap.” Ook is je merknaam natuurlijk meer zichtbaar, dat heeft een positief effect op je naamsbekendheid. Toch vindt Ruts dat de meeste bedrijven nog niet alles uit sportsponsoring halen. Hij geeft hier 3 tips:

1. Kies voor shirtsponsoring

“Bij veel (lokale) sportclubs heb je heel veel sponsoren, wat dan uitmondt in meterslange ‘schuttingen’ met logo’s aan de zijkanten van het voetbal- of hockeyveld. Het publiek neemt dat onbewust waar, maar het doet ze niet echt iets. Shirtsponsoring doet dat wel. Er zit immers een mens in dat shirt. Ook wordt het shirt vaker gefotografeerd en daardoor krijg je dan weer extra publiciteit.”

2. Gebruik geen standaardbord

“Als je dan toch voor een bord kiest, maak er dan een leuk bord van. Meld bijvoorbeeld dat je de teams een sportieve wedstrijd wenst, je alle jeugdleden een warm hart toedraagt of heel simpel: dat je van de club houdt. Dus leg een verbinding met de club, brengt er wat emotie en warmte in en blijf weg van het visitekaartje op een bord met droge teksten als ‘Janssen, loodgietersbedrijf’.”

3. Zet je sponsorschap in de etalage

“Laat ook buiten de sportclub zien dat je sponsor bent. Vertel het op je website, bij je op de winkelvloer, bij de receptie of letterlijk: in je etalage! Ook aan je sponsorschap gerelateerde acties werken goed: ‘Krijg 10% korting als het jeugdteam kampioen wordt.’ En hang het clubshirt met jouw bedrijfsnaam erop in een lijstje. Mensen zijn daar gevoelig voor en vervolgens meer genegen iets te kopen. Ook al sponsor je niet hun club.”

Effect meten

Volgens Ruts is het voor grote bedrijven moeilijker om te achterhalen wat sponsoring oplevert dan voor kleinere. “Want wat is nu net die ene impuls dat iemand gaat kopen? Vaak zetten grotere bedrijven immers meerdere communicatiemiddelen in. De oplossing: het meten van bekendheid of de houding die men ten aanzien van je merk heeft. En dan wordt vaak de groep die iets heeft met de specifieke sport of club afgezet tegen de groep mensen die er juist niets mee heeft. Dan zie je dus wat de sponsoring met je merk doet. Voor kleine bedrijven is het sponsoreffect vrij goed te meten door gerichte sponsoracties op te zetten.” 

Een eigen sportspektakel? Dat kan ook!

Als bedrijf kun je er ook voor kiezen je sponsorship op een andere wijze in te vullen dan het sponsoren van een bestaand event. Zo besloot Delta Lloyd om zelf een sportspektakel te organiseren. Dat werd de Optimist on Tour. Een door Nederland rondreizend zeilevent waarbij kinderen hun eerste meters op het water kunnen maken; in een Optimist, een eenmans jeugdzeilboot. Het gratis event wordt telkens als er een nieuwe plek in Nederland wordt bezocht, ondersteund met advertenties in lokale media en berichten op social media. Om zo voldoende aandacht op het live event te vestigen.

Optimist on Tour verlaagt de drempel naar de watersport

Waarom Optimist on Tour?

“We zagen als grootste watersportsponsor in Nederland dat er aanwas van jong bloed nodig is in de zeilsport”, vertelt Janet Knipmeijer, Strategisch Klantevent Manager bij Delta Lloyd en verantwoordelijk voor het project Optimist on Tour. “Zeilen lijkt voor veel mensen toch een beetje onbereikbaar. Optimist on Tour verlaagt de drempel naar de watersport voor kinderen, ongeacht hun afkomst, lichamelijke of verstandelijke beperkingen en/of financiële mogelijkheden. Met dit landelijke watersportevenement, brengen we nu samen met onze partners als het Watersportverbond, het Fonds Gehandicaptensport en ambassadeur Olympisch zeiler Pieter-Jan Postma het zeilen naar de kinderen toe. Daarnaast willen we als Delta Lloyd met Optimist on Tour ook mensen bereiken die nog geen ervaring met zeilen hebben.”

Resultaten

Knipmeijer: “We voeren verschillende metingen en evaluaties uit om het effect van de sponsoring te achterhalen. Tot oktober 2016 laten we circa 22.000 kinderen kennismaken met de zeilsport en ondertussen zijn ook al bijna 5000 kinderen lid geworden van de speciale Otterclub. Deze kinderen ontvangen ook regelmatig ‘Otterpost’ waarmee ze op de hoogte worden gehouden over de zeil- en watersport. We hebben daarnaast ook inzicht in wat Optimist on Tour voor het merk Delta Lloyd doet. Zo is de spontane sponsorbekendheid onder niet zeilliefhebbers gestegen van 9% naar 20%. De sympathie voor de sponsoring voor watersport is daarnaast ook fors gestegen van 39% naar 60% eind 2015. Het Optimist on Tour sponsortraject betekent dus veel voor het merk Delta Lloyd.” En dergelijke sportsponsoring kan natuurlijk ook voor jouw bedrijf uitkomst bieden.

Alles over Optimist on Tour

Het zeilevent waardoor kinderen de baas op het water worden!

 

Neem contact met ons op

FacebookTwitterMailTelefoon
Advies nodig?
Vind een adviseur bij u in de buurt

Delta Lloyd maakt gebruik van cookies

Op onze websites maken wij gebruik van cookies en vergelijkbare technieken om onze websites te verbeteren en gebruikersvriendelijker te maken, social media aan te bieden en relevante advertenties te kunnen tonen.

Meer informatie.

Gaat u akkoord met het plaatsen van cookies?