Delta Lloyd maakt gebruik van cookies

Om toegang te krijgen tot deze omgeving dient u akkoord te gaan met het plaatsen van cookies.

In ons privacy statement leest u waarom wij cookies gebruiken. Cookies helpen Delta Lloyd om de website te verbeteren en het gebruiksgemak te verhogen.

Als u op akkoord klikt, geeft u toestemming voor het plaatsen van cookies. Hierna kunt u gebruik maken van alle onderdelen van deze website.

 
 
 
 

Eventorganisatoren moeten innovatief zijn om bezoekers te blijven boeien en binden

De 3 laatste trends in evenementenland

Het festivalseizoen is geopend! Paaspop is van oudsher één van de eerste festivals in het jaar en vervolgens staan er weer legio andere evenementen geprogrammeerd. De festivalmarkt zit al jaren in de lift. Door het grote aanbod en de toegenomen concurrentie moeten organisatoren innovatief zijn om festivalgangers te blijven boeien en binden. Drie trends gaan we dit seizoen vast vaker tegenkomen.

1. Publieksparticipatie

Steeds vaker zien we events waarbij bezoekers niet alleen passief deelnemen door bijvoorbeeld naar artiesten te luisteren, maar ook echt participeren. Zo zijn er natuurlijk de steeds bekender wordende fun sportevenementen. Denk aan events als The Color Run en Electric Run, die het hardlopen combineren met een feest. Maar niet alleen bij sportevenementen is er duidelijke publieksparticipatie. Zo organiseert TV-kanaal 24Kitchen dit jaar wederom het culinaire Food Lovers weekend. Bezoekers kunnen drie dagen lang deelnemen aan kookworkshops en informatieve seminars bijwonen. En ook op Oerol is er een kans dat je niet naar een toneelstuk gaat kijken, maar dat je zelf opeens in de hoofdrol zit.

2. Inzet technologie

Ook evenementen kunnen niet meer om nieuwe technieken heen. Het afgelopen jaar zetten veel organisatoren al drones met camera’s in, met als resultaat de meest waanzinnige beelden van het event voor livestreams of een aftermovie. Een andere ontwikkeling die naar verwachting de komende jaren terrein gaat winnen binnen evenementenland is virtual reality (VR). Je neemt daarmee de beperking van een ruimte weg: met VR kun je immers iedere wereld creëren die je wenst.

Wc-hokjes verlichten met de urine van bezoekers

3. Duurzaamheid

Evenementen hebben zo hun nadelen voor de omgeving. Zo is het energieverbruik in korte tijd vaak enorm hoog, evenals de afvalberg na afloop. Verschillende bedrijven zoeken innovatieve manieren om de impact op het milieu te verkleinen. En dat lukt steeds beter. Zo kan urine van bezoekers op verschillende manieren ingezet worden. Op het Britse Glastonbury wordt de plas gebruikt om ’s avonds de wc-hokjes mee te verlichten en festival Roskilde in Denemarken wil het gebruiken om bier van te maken. Of wat dacht je van de KarTent? Deze recyclebare tent is gemaakt van verschillende lagen kraft karton en minimaal 4 dagen waterdicht. Met een prijs van 35 euro niet alleen een duurzaam, maar ook een goedkoop alternatief voor de vele wegwerptentjes die vaak op festivalterreinen achterblijven.

Van festival tot bedrijfsfeest

Innovaties in evenementenland brengen nieuwe risico’s met zich mee voor organisatoren van (grootse) feesten. Het is daarom belangrijk om altijd te inventariseren wat de mogelijke risico’s zijn van innovatieve ideeën en concepten. Dan kun je immers actie ondernemen om de risico’s zoveel mogelijk te beperken en ook samen met je verzekeringsadviseur in kaart brengen of je evenementenverzekering nog toereikend is.

Stel je evenement zeker

Als jouw braderie, festival of bedrijfsfeest onverwacht niet doorgaat

 

Neem contact met ons op

FacebookTwitterMailTelefoon
Advies nodig?
Vind een adviseur bij u in de buurt

Delta Lloyd maakt gebruik van cookies

Op onze websites maken wij gebruik van cookies en vergelijkbare technieken om onze websites te verbeteren en gebruikersvriendelijker te maken, social media aan te bieden en relevante advertenties te kunnen tonen.

Meer informatie.

Gaat u akkoord met het plaatsen van cookies?