Delta Lloyd maakt gebruik van cookies

Om toegang te krijgen tot deze omgeving dient u akkoord te gaan met het plaatsen van cookies.

In ons privacy statement leest u waarom wij cookies gebruiken. Cookies helpen Delta Lloyd om de website te verbeteren en het gebruiksgemak te verhogen.

Als u op akkoord klikt, geeft u toestemming voor het plaatsen van cookies. Hierna kunt u gebruik maken van alle onderdelen van deze website.

 
 
 
 

Door tijdig signalen te herkennen voorkom je verzuim

Heb meer oog voor je medewerkers!

Aandacht doet wonderen. Medewerkers zitten gewoon beter in hun vel als zij zich echt gehoord voelen door hun leidinggevende(n) en collega’s. En het mooie is: een luisterend oor bevordert niet alleen het werkklimaat, ook kun je er langdurig verzuim mee voorkomen. Maar… hoe weet je nu wie en wanneer extra aandacht nodig heeft?

Bijna elke ondernemer of manager wil graag een optimale werksfeer creëren, want daarmee bereik je toch nog altijd de beste resultaten. Wat hierbij echter soms vergeten wordt, is dat een prettig werkklimaat realiseren meer is dan een bedrijfsuitje, de vrijdagmiddagborrel of de vraag ‘Lekker weekend gehad?’ op maandagochtend. Zaken die echt doorslaggevend zijn voor een structureel goed gevoel zitten namelijk vaak onder de oppervlakte. En dat geldt zeker als mensen al op hun tenen lopen – qua werk of privé – en dan langdurig dreigen uit te vallen.

Herken signalen

Het goede nieuws: veel medewerkers geven zelf signalen af als iets niet lekker zit in hun (werkend) leven. Het is dus vooral zaak om deze signalen voor verzuim tijdig te herkennen.

Wees extra alert bij de volgende signalen:

  • Veranderend gedrag. Bijvoorbeeld slechtere prestaties, minder goede omgang met collega's, problemen met klanten of iemand komt opeens vaak te laat op het werk.
  • Klachten. Een werknemer geeft dat hij of zij fysieke of psychische klachten heeft. Dit kan van alles zijn: van hardnekkige hoofdpijn tot zeurende gewrichtspijnen.
  • Privé-situatie. Je medewerker vertelt over aangrijpende zaken uit zijn privéleven. Denk aan: scheiding, zorg voor een ziek kind, een overlijden of mantelzorg.
  • Vermoeidheid. Je medewerker ziet er vermoeid of verwaarloosd uit.
  • Irritaties. Je medewerker reageert geïrriteerder dan normaal.

Ga vooral het gesprek aan

Wanneer je één van bovenstaande signalen opvangt, ga dan vooral het gesprek aan. Vertel wat je opvalt en vraag wat er aan de hand is. Luister hierbij vooral heel goed en toon begrip. Denk pas daarna mee over mogelijke oplossingen. Let wel: zodra het echt over medische zaken gaat, is het verstandig om de medewerker door te verwijzen naar een bedrijfsarts.

Open cultuur

Oog hebben voor je medewerkers is heel belangrijk, maar als werkgever kun je ook weer niet alle signalen in je eentje opvangen. Een open bedrijfscultuur creëren waarin zowel privé- als werkzaken bespreekbaar zijn, werkt dan ook het allerbeste. Zodat je samen een beetje op elkaar let, in positieve zin welteverstaan. En dat directe collega’s dus ook bij jou durven aan te kloppen als iemand wat minder in z’n vel zit, thuis problemen heeft of tegen een burn-out aan zit. Een ander voordeel: dit soort betrokkenheid geeft ook de teamgeest een extra boost!

Ken jij de (financiële) risico’s van ziekteverzuim?

Ontdek het met onze kennistest.

 

Neem contact met ons op

FacebookTwitterMailTelefoon
Advies nodig?
Vind een adviseur bij u in de buurt

Delta Lloyd maakt gebruik van cookies

Op onze websites maken wij gebruik van cookies en vergelijkbare technieken om onze websites te verbeteren en gebruikersvriendelijker te maken, social media aan te bieden en relevante advertenties te kunnen tonen.

Meer informatie.

Gaat u akkoord met het plaatsen van cookies?