Delta Lloyd maakt gebruik van cookies

Om toegang te krijgen tot deze omgeving dient u akkoord te gaan met het plaatsen van cookies.

In ons privacy statement leest u waarom wij cookies gebruiken. Cookies helpen Delta Lloyd om de website te verbeteren en het gebruiksgemak te verhogen.

Als u op akkoord klikt, geeft u toestemming voor het plaatsen van cookies. Hierna kunt u gebruik maken van alle onderdelen van deze website.

 
 
 
 

Kennis kan cruciaal zijn voor de bedrijfscontinuïteit

Bij wie zit de cruciale kennis in jouw organisatie?

Kennis is een steeds belangrijker goed binnen organisaties. Bepaalde kennis kan zelfs cruciaal zijn voor de bedrijfscontinuïteit. Het is dan verstandig om te weten bij wie die kennis eigenlijk zit, want voor je het weet is die gevlogen. 3 tips om verlies van essentiële (menselijke) kennis en kunde tegen te gaan.

Wanneer zeer specifieke kennis slechts bij één persoon binnen de organisatie zit, is dit een ondernemersrisico. Een risico waarop je dus heel alert moet zijn. Als die sleutelpersoon plotseling uitvalt door ziekte of een ongeluk, heeft dit immers grote impact op het reilen en zeilen binnen je hele bedrijf. Hoe dit verlies voor te zijn?

1. Bepaal welke informatie bedrijfskritisch is

De eerste stap is achterhalen welke onderdelen en/of facetten in je organisatie nou echt bedrijfskritisch zijn. Vervolgens gaat het om het signaleren welke personen juist daarover cruciale kennis bezitten. Bij veel kleine MKB-bedrijven zijn dit vaak één of twee medewerker(s). Het is dan raadzaam om te sturen op het delen van kennis.

2. Stimuleer interne kennisdeling

Kennisdelen begint met documenteren. Ofwel: zorg dat alle kennis en knowhow op digitaal ‘papier’ staat. Vervolgens draait het natuurlijk om de ontsluiting van die informatie. De meeste organisaties doen dat via een slim gerubriceerde (webbased) opslagserver. Ook wordt vaak intranet ingezet, soms zelfs met een ‘kennisbank’-website erin verwerkt, waarmee alle informatie voor iedereen intern toegankelijk is.

Back-up koppels

Voor zeer specialistische kennis die slechts in één of twee hoofden zit, kan het handig zijn zogenaamde back-up koppels te vormen. Zo’n koppel bestaat uit twee collega’s die elkaar kunnen vervangen als één van beide wegvalt door ziekte, verzuim, arbeidsongeschiktheid of vertrekt naar een andere baan. Deze specialisten zijn dus heel goed op de hoogte van elkaars kunde, kennis en werkzaamheden.

Voorkom onderlinge concurrentie

TIP: om te voorkomen dat er onderlinge concurrentie ontstaat tussen deze twee collega’s, kun je als werkgever het beste kiezen hen ook als koppel te beoordelen, dus juist niet op individuele prestaties. Kennis is immers macht en dus geld (qua gewenste beloning). Je zorgt zo voor een extra prikkel om nog meer kennis te delen.

3. Beperk de risico’s op verzuim

De kosten van (langdurige) uitval van een medewerker worden gedekt door een verzuimverzekering. Maar zijn of haar unieke kennis of kunde ben je toch voorlopig kwijt. En bovendien kost het tijd om een goede vervanger te vinden en in te werken. Die specialistische programmeur, productontwikkelaar of robotarm-technicus kun je immers niet even snel van de markt plukken. Gelukkig geven medewerkers wel vaak signalen af voordat ze langdurig door ziekte dreigen uit te vallen. Door als werkgever oog te hebben voor deze verzuimsignalen en vervolgens tijdig in gesprek te gaan als dat nodig blijkt, kan langdurig verzuim in veel gevallen wel worden voorkomen.

Koesteren

Mocht die cruciale persoon nu ondanks alle maatregelen toch wegvallen, zorg dan dat er een scenario klaarligt hoe je dat verlies kunt opvangen, zonder dat de bedrijfscontinuïteit hierdoor in gevaar komt. Ondertussen: koester die cruciale menselijk schakels in je bedrijf vooral, want mede dankzij hen is jouw organisatie tot nu toe waarschijnlijk zo succesvol.

Ken jij de (financiële) risico’s van ziekteverzuim?

Ontdek het met onze kennistest.

 

Neem contact met ons op

FacebookTwitterMailTelefoon
Advies nodig?
Vind een adviseur bij u in de buurt

Delta Lloyd maakt gebruik van cookies

Op onze websites maken wij gebruik van cookies en vergelijkbare technieken om onze websites te verbeteren en gebruikersvriendelijker te maken, social media aan te bieden en relevante advertenties te kunnen tonen.

Meer informatie.

Gaat u akkoord met het plaatsen van cookies?