Delta Lloyd maakt gebruik van cookies

Om toegang te krijgen tot deze omgeving dient u akkoord te gaan met het plaatsen van cookies.

In ons privacy statement leest u waarom wij cookies gebruiken. Cookies helpen Delta Lloyd om de website te verbeteren en het gebruiksgemak te verhogen.

Als u op akkoord klikt, geeft u toestemming voor het plaatsen van cookies. Hierna kunt u gebruik maken van alle onderdelen van deze website.

 
 
 
 

3 tips om een wendbare organisatie te worden

Is jouw bedrijf lenig genoeg om te innoveren?

Cliché, maar waar: de wereld om ons heen verandert snel. Als organisatie is het daardoor meer dan ooit belangrijk in te springen op nieuwe ontwikkelingen en eigenlijk continu te innoveren. En dat loont. Bedrijven die op lange termijn het beste presteren, blijken zich namelijk goed aan te kunnen passen aan veranderingen. Hoe zorg je er nu voor dat je als bedrijf kunt blijven innoveren en dus wendbaar blijft?

Zoals Charles Darwin in de 19de eeuw al zei: niet de slimste of sterkste soort overleeft, maar de soort die zich het beste aanpast aan veranderingen. Om met je organisatie in te kunnen spelen op de wereld om je heen, moet je dus vooral strategisch wendbaar worden. Dat betekent investeren in zogeheten Strategic Agility. Doe je dat niet dan, dan krijg je het moeilijk. Natuurlijk, dit is makkelijker gezegd dan gedaan. Denk maar aan grote bedrijven die het gewoon niet gelukt is, zoals Nokia, Free Record Shop, Kodak, Oad en V&D.

Weet jij wat je valkuilen zijn?

Wendbare organisaties

Strategic Agility (‘wendbaarheid’ of ‘lenigheid’) is het vermogen om je strategische koers snel en effectief te wijzigen, inspelend of reagerend op kansen en bedreigingen in de omgeving. Om dat te realiseren zijn twee elementen van belang die elkaar versterken. Aan de ene kant moet het bedrijf behendig en lenig zijn om kansen te benutten, maar aan de andere kant is veerkracht en robuustheid nodig om gevolgen van grote en onvoorziene veranderingen op te vangen. Hoe zet je nu de eerste stappen naar meer Strategic Agility in jouw organisatie? Drie tips:

1. Zorg voor een dynamische en flexibele strategie

Het is belangrijk om in je bedrijfsmissie en -strategie ruimte te creëren voor flexibiliteit. Dat doe je door een gemeenschappelijk hoger doel te formuleren: Waar doen we het eigenlijk voor? Een heldere Waarom dus die zeker niet te smal is gedefinieerd. Het is dan wel van belang dat in alle lagen van de organisatie, van management tot uitvoerend, dit doel wordt nagestreefd. Daarnaast wordt de wendbaarheid vergroot als je het streven onderscheidend te blijven ten opzichte van de concurrentie sterk in je strategie verankert.

2. Maak gebruik van zelfsturende teams

Zorg dat taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden zo laag mogelijk in de organisatie zijn belegd. Dit heeft als voordeel dat het nemen van beslissingen sneller plaatsvinden en het bevordert ook het ondernemerschap op de werkvloer.

3. Richt je blik naar buiten

Signaleer trends, ontwikkelingen en bedreigingen en schat het belang hiervan in voor de organisatie. Ook voor dit punt is het van belang dat iedereen binnen de organisatie zijn blik meer naar buiten richt en signalen opvangt. Van directeur tot receptioniste. Door te luisteren naar of nauw samen te werken met klanten, leveranciers, brancheorganisaties, kennisinstituten en onderwijsinstellingen, ontdek je namelijk nieuwe klantbehoeftes.

Veranderende risico’s

Organisaties die niet alleen nu, maar ook in de toekomst succesvol willen zijn, spelen dus handig en snel in op de veranderende wereld. Als dat lukt ontstaan vaak totaal nieuwe producten of diensten. En dat betekent dat er soms ook andere bedrijfsrisico’s om de hoek komen kijken. Met de risicoscan krijg je snel inzicht of dat ook voor jouw organisatie geldt.

Heb jij jouw branche goed in beeld?

Uitgelicht: de relevante ontwikkelingen per branche.

 

Neem contact met ons op

FacebookTwitterMailTelefoon
Advies nodig?
Vind een adviseur bij u in de buurt

Delta Lloyd maakt gebruik van cookies

Op onze websites maken wij gebruik van cookies en vergelijkbare technieken om onze websites te verbeteren en gebruikersvriendelijker te maken, social media aan te bieden en relevante advertenties te kunnen tonen.

Meer informatie.

Gaat u akkoord met het plaatsen van cookies?