Delta Lloyd maakt gebruik van cookies

Om toegang te krijgen tot deze omgeving dient u akkoord te gaan met het plaatsen van cookies.

In ons privacy statement leest u waarom wij cookies gebruiken. Cookies helpen Delta Lloyd om de website te verbeteren en het gebruiksgemak te verhogen.

Als u op akkoord klikt, geeft u toestemming voor het plaatsen van cookies. Hierna kunt u gebruik maken van alle onderdelen van deze website.

 
 
 
 

Start-ups hebben vaak een unieke bedrijfsaanpak

Wat kunnen ‘normale’ ondernemers leren van start-ups?

Nederland kent veel start-ups en dat aantal is groeiende. Wat is de kracht van start-ups? En wat kunnen ‘normale’ ondernemers van hen leren?

Wat is een start-up?

Niet iedere startende ondernemer is een start-up. Een bedrijf wordt een start-up genoemd als het een vernieuwend en schaalbaar idee of product heeft en gebruikmaakt van nieuwe technologie. Start-ups hebben vaak een unieke bedrijfsaanpak waar gevestigde ondernemers en grote(re) bedrijven zeker lering uit kunnen trekken. De drie belangrijkste start-up lessen op een rij.

1. Deel je ideeën

Start-ups beginnen vaak met een goed idee of interessant plan. Dat schreeuwen ze dan van de daken. Om zo hun idee alvast te testen en vroegtijdig klanten te interesseren. Start-ups zijn dus heel open over hun plannen. Grote(re) bedrijven zijn hierin vaak juist heel terughoudend, want… stel je voor dat je idee zomaar gepikt wordt. Bedenk dan dat een idee eigenlijk niet zoveel waard is, het gaat namelijk om wat je er mee doet. Dus deel je idee, net als start-ups, juist met heel veel mensen. Zij kunnen je helpen en inspireren. Tesla is een voorbeeld van een gevestigd bedrijf dat juist door informatie te delen verder weet te komen.

2. Doe een bèta release

Een ander belangrijk kenmerk van een start-up is dat een product of dienst continu wordt getest en vaak ook eerst als bèta versie wordt gelanceerd. Een bèta is een prototype of een product met alleen basisfunctionaliteiten. Vervolgens verbetert de start-up het product samen met de eerste klanten. Blijkt het te voldoen aan de klantwensen, dan pas wordt het product officieel uitgerold. Slaat het product aan, dan voegt de start-up steeds meer functionaliteiten en features toe.

Nog niet alles ligt van te voren vast

3. Maak een flexibel businessplan

Start-ups willen zo snel mogelijk een prototype op de markt brengen en ook daarna snelheid behouden. Nog niet alle stappen, acties en uitkomsten liggen daarom van tevoren vast. Soms zelfs is het verdienmodel nog niet eens bekend. Het is dus een continu proces van product- en business development. Het businessplan kent vaak meerdere scenario’s en wordt tussentijds gewijzigd. Dit zorgt voor heel veel aanpassingsvermogen.

Groot groeien

Niet hun ideeën maken start-ups in potentie succesvoller dan gevestigde bedrijven; wel de manier waarop ze die ideeën uitrollen. Klein beginnen, goed luisteren naar de klant en de omgeving en daar snel het product op aanpassen. Wanneer je dit principe ook binnen jouw organisatie gebruikt, kun jij wellicht ook sneller, tegen lagere kosten en dus met minder risico’s nieuwe producten lanceren. En voor je het weet is je ‘interne’ start-up dan een scale-up die hard doorgroeit naar de volgende (bedrijfs)fase. Wil je hierbij alvast inzicht krijgen in de meest voorkomende risico’s in jouw branche, doe dan onze Risicoscan. Maar daarmee ben je er nog niet: want ondernemen is natuurlijk vooral lef tonen en… het gewoon doen.

Alles over en voor je eigen bedrijf

Voor als je start of juist (snel) doorgroeit.

Is jouw bedrijf lenig genoeg om te innoveren?

3 tips om een wendbare organisatie te worden

 

Neem contact met ons op

FacebookTwitterMailTelefoon
Advies nodig?
Vind een adviseur bij u in de buurt

Delta Lloyd maakt gebruik van cookies

Op onze websites maken wij gebruik van cookies en vergelijkbare technieken om onze websites te verbeteren en gebruikersvriendelijker te maken, social media aan te bieden en relevante advertenties te kunnen tonen.

Meer informatie.

Gaat u akkoord met het plaatsen van cookies?