Delta Lloyd maakt gebruik van cookies

Om toegang te krijgen tot deze omgeving dient u akkoord te gaan met het plaatsen van cookies.

In ons privacy statement leest u waarom wij cookies gebruiken. Cookies helpen Delta Lloyd om de website te verbeteren en het gebruiksgemak te verhogen.

Als u op akkoord klikt, geeft u toestemming voor het plaatsen van cookies. Hierna kunt u gebruik maken van alle onderdelen van deze website.

 
 
 
 

Welke groeistrategie past het beste bij jouw bedrijf?

Checklist - Is jouw bedrijf klaar om te groeien?

De groei van de economie houdt aan. Omdat consumenten meer geld uitgeven en bedrijven weer durven te investeren. En jij wilt als ondernemer vast ook graag doorgroeien! Maar… welke vormen van bedrijfsgroei zijn er eigenlijk? Laat je inspireren door de 4 strategieën van Ansoff en vink de handige checklist ‘nieuwe markten veroveren’ af voordat je van start gaat.

Meer verkopen aan bestaande klanten lijkt het eenvoudigst

Checklist - Is jouw bedrijf klaar om te groeien?

De Russisch/Amerikaanse econoom Igor Ansoff heeft in 1957 een management model ontwikkeld: de Ansoff matrix. Kort gezegd helpt Ansoff ondernemers bij het bepalen van hun groeirichting door hen twee vragen te laten beantwoorden:

  • • Wil je groeien met een bestaand of nieuw te ontwikkelen product?
  • • Zet je in op een bestaande markt of kies je juist voor een nieuwe markt?

De vragen gaan dus over de product-markt-combinatie die voor jou het meest aantrekkelijk is. Ansoff ziet vervolgens 4 groeistrategieën:

  1. Marktpenetratie. Dat is simpel gezegd: meer halen uit een bestaand product op een bestaande markt. Eigenlijk ga je dus klanten van concurrenten proberen af te snoepen en daarmee je marktaandeel vergroten. Natuurlijk doe je dit alleen als je veel te winnen hebt, dus als je nu nog een klein marktaandeel hebt. 

  2. Productontwikkeling. Dat is nieuwe producten ontwikkelen die je aan bestaande klanten gaat verkopen (op een bestaande markt). Je biedt als bedrijf dan nieuwe diensten of producten aan. Stel je verkoopt planningssoftware, dan kun je klanten wellicht ook interesseren voor software die het facturatieproces vergemakkelijkt. 

  3. Marktontwikkeling: met je bestaande producten nieuwe klanten / markten proberen aan te spreken. Door je als accountant bijvoorbeeld niet langer alleen op grootzakelijk klanten te richten, maar ook op de MKB’er die je dan meer praktisch van dienst bent. Dus zelfde dienst, net iets anders gebracht. 

  4. Diversificatie. De meest uitdagende groeistrategie: nieuwe producten op nieuwe markten aanbieden. Hier kleven ook de grootste bedrijfsrisico’s aan, want eigenlijk start je gewoon een geheel nieuw bedrijf binnen je bestaande bedrijf. Een veelgenoemd voorbeeld: de iPod van Apple. Een totaal ander product dan de computers die Apple tot dan toe vooral produceerde, en… voor een heel nieuwe doelgroep.
New Business experts adviseren meestal te gaan voor productontwikkeling. Want aan bestaande klanten meer verkopen, lijkt het meest eenvoudig. Je kent je huidige klanten immers al. Hierdoor weet je vaak ook wat er speelt en kun je jouw productideeën makkelijk tegen hen aanhouden. Luidt de reactie vervolgens ‘Ja, dat is zeker interessant’, dan heb je meteen een potentiële afnemer van je nieuwe product.  

Checklist afvinken

Vind je nieuwe markten veroveren toch aantrekkelijker of uitdagender? Ofwel: ga je liever voor groeistrategie 3 of 4, dan hebben we hieronder een handige checklist voor je. Zodat je straks goed voorbereid van start kunt.

  • • Marktonderzoek gedaan. Achterhaal altijd vooraf of er überhaupt vraag naar je product of dienst is.
  • • Kennis over markt in huis. Elke markt kent z’n eigen mores. Zorg dus dat je daar kennis over hebt. Denk aan cultuurverschillen, maar ook aan specifieke (buitenlandse) wet- en regelgeving. Voor ondernemers die internationaal gaan, heeft de RVO een handig landenoverzicht gemaakt.
  • • Personeel voorbereiden. Nieuwe markten veroveren vraagt vaak om nieuwe kennis en vaardigheden. Heb jij je mensen daarvoor al klaargestoomd?
  • • Plan(ning) goed doordacht. New Business vergt tijd. In de voorbereiding, maar ook tijdens de uitrol. Hoeveel mensen, middelen en tijd heb je precies nodig?
  • • Reguliere business op orde. Je wilt natuurlijk voorkomen dat je groeiplannen ten koste gaan van de omzet die je nu al hebt. Het is daarom van belang dat je de bedrijfsvoering van je reguliere business helemaal onder controle hebt. 
  • • Risico’s afgedekt. Een nieuwe markt betekent vaak ook nieuwe risico’s. Wellicht is het dan verstandig om aanvullende of geheel nieuwe verzekeringen af te sluiten. Ontdek met de Risicoscan of jouw verzekeringspakket nog past bij de groeistrategie die jij gaat kiezen (of al hebt gekozen). Een onafhankelijk adviseur kan je inzicht bieden of je verantwoorde risico’s neemt.

En… heb je alle punten kunnen afvinken? Mooi, veel succes met jouw groeiplannen!

Wat zijn de drijfveren van ondernemers?

1 op de 3 ziet vrijheid als belangrijkste reden om te ondernemen

 

Neem contact met ons op

FacebookTwitterMailTelefoon
Advies nodig?
Vind een adviseur bij u in de buurt

Delta Lloyd maakt gebruik van cookies

Op onze websites maken wij gebruik van cookies en vergelijkbare technieken om onze websites te verbeteren en gebruikersvriendelijker te maken, social media aan te bieden en relevante advertenties te kunnen tonen.

Meer informatie.

Gaat u akkoord met het plaatsen van cookies?