Delta Lloyd maakt gebruik van cookies

Om toegang te krijgen tot deze omgeving dient u akkoord te gaan met het plaatsen van cookies.

In ons privacy statement leest u waarom wij cookies gebruiken. Cookies helpen Delta Lloyd om de website te verbeteren en het gebruiksgemak te verhogen.

Als u op akkoord klikt, geeft u toestemming voor het plaatsen van cookies. Hierna kunt u gebruik maken van alle onderdelen van deze website.

 
 
 
 

Jochem Vlemmix (34)

Eigenaar internetbureau

‘Als je zelf je doel kiest, ben je pas echt gemotiveerd’

De koers van Jochem Vlemmix, eigenaar internetbureau

Al op 16-jarige leeftijd neemt Jochem Vlemmix (34) een besluit dat jaren later nog steeds zijn dagelijks leven bepaalt. Hij start samen met twee klasgenoten een internetbureau. We praten over 1997 toen internet voor velen nog onontgonnen terrein was. Inmiddels heeft zijn bedrijf Netvlies uit Breda 42 man personeel. Jochem en zijn compagnons bieden nu ook hun medewerkers de vrijheid waar Jochem ooit zelf als puber zo bewust voor koos.

“Ik ben één van de twee binnen ons bedrijf die geen vervolgopleiding heeft, de andere persoon is mijn compagnon Tomas”, verklapt Jochem met enige trots als we het over de begintijd van Netvlies hebben. “Als 16-jarige wil je wat bijverdienen. Maar wij hadden geen zin meer in die krantenwijk of een baantje in de horeca. We waren gefascineerd door internet. Ik kan me nog goed herinneren dat ik mijn computer, zo’n groot bakbeest, aansloot op internet. Ik dacht: hier gebeurt echt iets heel bijzonders. Je kon chatten met iemand uit Amerika. Ongelofelijk.”

afb - jochem internetbureau 1 550x323

‘Een website om mee te pochen op feestjes’

Met z’n drieën het web op

“Natuurlijk hielp het dat ik uit een ondernemersgezin kom. De drempel om met 16 jaar naar de Kamer van Koophandel te gaan was daardoor laag. Wel was die stap voor de buitenwereld direct groot nieuws. BN/de Stem, in die tijd het belangrijkste nieuwsmedium in de regio, kopte op pagina 3 van de zaterdagkrant: ‘Met z’n drieën het web op’. Betere publiciteit konden we niet krijgen. Mensen namen contact op omdat ze ons verhaal zo mooi vonden. Ja, ze wilden wel een website. Waar we nu met het hoogste management van bedrijven meedenken over alle facetten van digitale innovatie, was een website toen nog vooral iets om mee te pochen op feestjes: ‘Heb jij nog geen website?! Nou, ik wel.’”

Latijnse naamvallen

“Achteraf lijkt het logisch dat ik meteen ondernemer werd. Ik vond het vroeger al moeilijk om tijd te steken in zaken die ik niet nuttig vind. In het geval van school: om dingen te leren waarvan je nog geen beeld hebt wat je er later überhaupt mee kan. Latijnse naamvallen leren. Waarom in vredesnaam? Veel opleidingen zijn helemaal niet bezig met het benutten van het potentieel dat in mensen zit. Het is een standaard curriculum dat maar moet passen bij iedereen. Ik wilde juist vrij en onafhankelijk zijn en mijn eigen passie najagen.”

FD Gazelle

Nu, 18 jaar later, is Netvlies een succesvol bedrijf. “We zijn heel geleidelijk gegroeid. Elk jaar iets meer omzet. We zijn ook stabiel: 70% van onze omzet halen we uit bestaande klanten. We hebben nooit grote ondernemersrisico’s genomen. Als we geen plek meer hadden voor nieuwe medewerkers, huurden we er een kamer in het verzamelpand bij. Steeds kleine stapjes dus. Pas in 2014 zijn we verhuisd naar het grote monumentale pand in het centrum waar we nu zitten.” Ondanks die gestage organische groei mocht het bedrijf in 2013 wel de titel FD Gazelle voeren, een jaarlijkse toekenning van Het Financieele Dagblad aan bedrijven die een onafgebroken omzetgroei hebben van minimaal 20% over een periode van drie jaar.

‘We hebben veel te doen met vertrouwelijke data’

Ondernemersrisico’s

Het grootste risico voor Netvlies is het hebben van onvoldoende opdrachten. “Onze dienstverlening bestaat uit de verkoop van uren. Dus we moeten steeds zorgen dat onze orderportefeuille voor over 4 maanden gevuld is.” Een ander punt van aandacht is aansprakelijkheid. “We hebben veel te doen met vertrouwelijke data: privacy- of bedrijfsgevoelig informatie. Ook maken we bedrijfskritische applicaties. Neem een website van het Chassé Theater. In het begin van het theaterseizoen is er altijd een bestelpiek. Als zo’n website er dan uitligt is dat een financiële strop. Natuurlijk zorgen wij voor optimale hosting, service en security. Maar als het misgaat en de schade is niet afgedekt via onze Algemene Voorwaarden, dan kunnen we terugvallen op een aansprakelijkheidsverzekering.”

afb - jochem internetbureau 2 550x323

Sociale innovatie: vrijheid en verantwoordelijkheid

Jochem is als ondernemer het liefst met bezig met kansen en mogelijkheden. En dat leidde begin 2012 tot een geheel nieuw bedrijfsmodel. “Toen ik 16 was vond ik het al vreselijk als een bepaalde autoriteit, bijvoorbeeld een leraar, mij vertelde wat ik wel of niet moest doen. Mensen halen de meeste de kracht uit zichzelf. Daarom zijn we, toen Netvlies eenmaal voldoende schaalgrootte had, ook bedrijfsmatig het sociale innovatie-pad opgegaan. Dat betekent: het optimaal benutten van de competenties en talenten van medewerkers door vooral te sturen op output. We geven ze vrijheid en verantwoordelijkheid en belonen op basis van hun meerwaarde en bijdrage aan het succes. Je bent gewoon meer gemotiveerd als je tijd en energie steekt in zaken die je ook echt nuttig vindt.”

‘Er is geen baas die zegt: je moet nu dit doen’

Gemotiveerde medewerkers

Het nieuwe bedrijfsmodel pakt goed uit. “Onze medewerkers zijn meer gemotiveerd, want ze kiezen zelf aan welke projecten ze gaan werken. Ook krijgen ze ruimte en tijd om hun eigen persoonlijke ambities vorm te geven. Er is dus geen baas die zegt: ‘Je moet nu dit of dat doen.’ De kwaliteit van onze diensten en producten is hierdoor sterk verhoogd. We blijven strakker binnen budget, hebben minder uitloop van projecten en bovendien een veel lager ziekteverzuim. Als er iemand omvalt, dragen we nu ook zelf het risico. We hebben voldoende vlees op de botten om langdurig verzuim op te vangen.”

Vooruitkijken

Jochem voelt de vrijheid van ondernemen dagelijks. “Laatst ontdekte ik dat veel mensen om me heen niet met plezier naar hun werk gaan. Dat besef was voor mij best een schok. Klinkt misschien gek, maar hoewel ik 50 tot 60 uur per week werk, ik vind het geweldig. Als ondernemer heb je de mogelijkheid om je bedrijf een bepaalde richting op te sturen. Wel moet het uitdagend blijven. En dat is onze branche, het digitale landschap verandert nog altijd supersnel. We wilden toen we 16 waren voorlopers zijn en dat gevoel is gebleven. Alleen acteren we nu op veel hoger niveau. Het gevaar is wel dat je daardoor soms te veel bezig bent met de waan van de dag, je hebt altijd dingen te doen. Ik zorg er daarom voor dat ik ook tijd vrijmaak voor rust en reflectie. Alleen dan kun je echt vooruit blijven kijken.”

Jochem Vlemmix (34)

Jochem Vlemmix (34)

Eigenaar internetbureau

Wat zijn de drijfveren van ondernemers?

1 op de 3 ziet vrijheid als belangrijkste reden om te ondernemen

 

Neem contact met ons op

FacebookTwitterMailTelefoon
Advies nodig?
Vind een adviseur bij u in de buurt

Delta Lloyd maakt gebruik van cookies

Op onze websites maken wij gebruik van cookies en vergelijkbare technieken om onze websites te verbeteren en gebruikersvriendelijker te maken, social media aan te bieden en relevante advertenties te kunnen tonen.

Meer informatie.

Gaat u akkoord met het plaatsen van cookies?