Delta Lloyd maakt gebruik van cookies

Om toegang te krijgen tot deze omgeving dient u akkoord te gaan met het plaatsen van cookies.

In ons privacy statement leest u waarom wij cookies gebruiken. Cookies helpen Delta Lloyd om de website te verbeteren en het gebruiksgemak te verhogen.

Als u op akkoord klikt, geeft u toestemming voor het plaatsen van cookies. Hierna kunt u gebruik maken van alle onderdelen van deze website.

 
 
 
 

Henri de Jong (43)

Rasondernemer

‘Ondernemen is een andere afslag durven nemen’

‘Ook bedrijfsgroei vraagt om voldoende aandacht’

Ondernemen in de breedste zin van het woord, dat is wat Henri de Jong (43) al bijna zijn hele carrière doet. Creatief als Henri is, bedacht hij iets unieks om met zijn hostingbedrijf te groeien. Het idee dat eerst als marketingproject werd gezien, groeit algauw uit tot een succesvol leasebedrijf. En daar eindigen de ambities van Henri niet…

“Ik ben eigenlijk mijn hele leven al ondernemer”, vertelt Henri. “Na mijn studie heb ik een klus in loondienst gedaan. Bij een bouwbedrijf voerde ik kwaliteitssystemen in.” Een leuke opdracht vond Henri, maar eigenlijk merkte hij toen al dat hij veel te eigenwijs is voor werknemerschap.

Pioniersdrang

Pionieren is wat Henri het leukst vindt aan ondernemen. “Concepten die in mijn hoofd zitten uitwerken om te kijken of het in de praktijk ook echt werkt. Daar krijg ik energie van! Zo vond ik dat het registreren van een domeinnaam veel eenvoudiger moest kunnen. Toen dertien jaar geleden de hostingmarkt werd geliberaliseerd voor particulieren, startte ik Mijndomein samen met compagnon Henkjan de Krijger. We wilden de registratie van domeinnamen eenvoudiger en eerlijker te maken.” En dat lukte.

Marktleider

“We slaagden er met Mijndomein in om binnen drie minuten, in plaats van drie dagen, je domeinnaam te regelen. Zowel zakelijk als particulier. Doordat het hele proces geautomatiseerd kon worden, daalde ook de prijs flink.” Het hostingbedrijf groeide met deze vernieuwende aanpak snel. “In 2,5 jaar tijd groeide we de marktleider van dat moment voorbij: we zijn nu de grootste hoster van Nederland met bijna 200.000 klanten. Inmiddels is deze manier van werken heel normaal in de markt. Daar zijn we best trots op.”

‘Ons doel was 1.000 rijdende abri’s’

Wild plan

In 2010 was het tijd voor het hostingsbedrijf om een volgende stap te maken. “We wilden met Mijndomein groeien en zoals ieder bedrijf dachten wij na over de marketingactiviteiten. We sloten een deal met Telegraaf Media Groep (TMG) en regelde radioreclames.” Maar daar bleef het niet bij. Henri ging ook in gesprek over buitenreclame zoals posters in bushaltes: de zogeheten abri’s. “Toen ik de prijzen van ongeveer 300 euro per maand voor één reclamevlak hoorde, dacht ik direct: daar kan ik ook een auto voor laten rijden. En daar ontstond ter plekke het wilde plan om 1.000 rijdende abri’s op de weg te krijgen.”

Tastbare producten

Henri was als ondernemer ook toe aan iets nieuws. “Een domeinnaam is en blijft natuurlijk erg abstract, een auto is echt tastbaar. En net als destijds in de hostingmarkt, bleken er ook in de autoleasemarkt kansen te liggen. In 2010 bestond alleen het zakelijke leasen. Wij wilden het ook voor particulieren toegankelijk maken,” vertelt Henri. “Ook ergerde ik me aan de leasecontracten. Die waren vaak helemaal niet transparant en duidelijk: door allerlei clausules betaalde je meer dan was afgesproken. Wij wilden de particuliere lease daarom op de Mijndomein manier aanpakken: eerlijk, eenvoudig en eigenwijs.”

afb - 550x323 - Henri de Jong

Peugeot 107

Het klantenbestand van Mijndomein werd gemaild met een aanbieding voor private lease. “Wij boden een Peugeot 107 met reclame van Mijndomein.nl erop voor een periode van 24 maanden tegen 200 euro per maand. Daarmee waren we de helft goedkoper dan de meeste aanbieders op dat moment en klanten sloten een contract voor twee jaar in plaats van vier. Hierdoor schreef de auto minder af en we keken hoe andere processen voordeliger konden. Op die manier konden we de kosten laag houden en dat berekende wij door aan de leaserijder.” Henri vertelt met groot enthousiasme. “Het is ook zo mooi om iets wat je zelf hebt bedacht in werkelijkheid te zien ontstaan. En niet onbelangrijk: we bereikten het gewenste marketingeffect, mensen kennen Mijndomein nu ook echt van de auto’s.”

‘Auto’s leasen is toch wel andere koek’

Pragmatisme

Wat begon als een slim marketingproject, uitgevoerd met een compact team binnen het hostingbedrijf, groeide uit tot een zelfstandig opererend bedrijf waar nu 8 mensen werken. “Auto’s leasen bleek toch wel andere koek dan domeinnamen verkopen. We pakten het eerst heel pragmatisch als project aan, maar waar een hostingbedrijf vrijwel volledig te automatiseren is, kan dit niet bij een leasebedrijf. In de begintijd was er daarom ook een leaseadviseur betrokken en ook een oud-directeur van Hertz heeft geholpen.”

Voldoende aandacht

Er rijden inmiddels zo’n 2.000 auto’s met reclame rond, en dat worden er meer is de ambitie. Henri: “Groei vraagt wel om voldoende aandacht, heb ik ondertussen geleerd. Om te voorkomen dat je organisatie de groei niet aankan. Daarom steken we veel energie in begeleiding van onze mensen, in doorontwikkeling van systemen en het bedenken van nieuwe producten. Om vooral te zorgen voor duurzame groei.” Zo biedt MijndomeinAuto tegenwoordig ook auto’s aan - tegen een iets hogere prijs - zonder logo van Mijndomein.nl.

Bedrijfsrisico’s

“De bedrijfsrisico’s zijn heel anders dan bij verkoop van domeinnamen. Zo is het in de leasebranche belangrijk om goed oog te houden op het debiteurenrisico. Ons beleid hierin: ben je wanbetaler, dan moet je je auto gewoon weer inleveren. Een ander risico voor ons is dat mensen niet zuinig zijn op hun auto, waardoor wij aan het einde van de leaseperiode minder terugkrijgen voor zo’n auto. Om klanten te stimuleren voorzichtig te rijden, hebben we de 'berijder van de maand'-verkiezing in het leven geroepen. De persoon die zijn auto na afloop van het contract weer piekfijn in orde inlevert, wordt via ons Facebook-kanaal in het zonnetje gezet en ontvangt als dank een tankpas met een tegoed van 100 euro. Ook nieuw was natuurlijk dat we een heel wagenpark moesten verzekeren. We hebben daarbij gekeken welke kosten we zelf kunnen dragen. Vanuit die aanpak hebben we besloten het wagenpark alleen WA te verzekeren. De casco is dus voor ons eigen risico.”

Doorgroeien

Henri wil met Mijndomein en MijndomeinAuto dus nog flink doorgroeien. “De economie verschuift meer van bezit naar gebruik. Voor MijndomeinAuto zien we daarom ook in de zakelijke markt kansen voor onze manier van leasen.” Om die groei te realiseren is MijndomeinAuto achter de schermen druk bezig met een softwareplatform. “Vervolgens willen we weer nieuwe concepten gaan bedenken en uitwerken. Om zo nog meer marktsegmenten op onze eigenwijze Mijndomein manier aan te pakken.”

Henri de Jong

Henri de Jong

Rasondernemer

Gevraagd: meer ambitie van Nederlandse bedrijven

Weten welke zaken jouw bedrijf een groeispurt geven?

 

Neem contact met ons op

FacebookTwitterMailTelefoon
Advies nodig?
Vind een adviseur bij u in de buurt

Delta Lloyd maakt gebruik van cookies

Op onze websites maken wij gebruik van cookies en vergelijkbare technieken om onze websites te verbeteren en gebruikersvriendelijker te maken, social media aan te bieden en relevante advertenties te kunnen tonen.

Meer informatie.

Gaat u akkoord met het plaatsen van cookies?