Delta Lloyd maakt gebruik van cookies

Om toegang te krijgen tot deze omgeving dient u akkoord te gaan met het plaatsen van cookies.

In ons privacy statement leest u waarom wij cookies gebruiken. Cookies helpen Delta Lloyd om de website te verbeteren en het gebruiksgemak te verhogen.

Als u op akkoord klikt, geeft u toestemming voor het plaatsen van cookies. Hierna kunt u gebruik maken van alle onderdelen van deze website.

 
 
 
 

Wat moet je doen bij brand? 3 praktische tips!

Eerste hulp bij brand in je bedrijf

Het is de nachtmerrie van elke ondernemer. Brand. Groot of klein, een brand heeft vanzelfsprekend enorme impact. Wat moet je als eerste doen, op het moment dat je te maken krijgt met brand? En hoe zorg je ervoor dat je zo snel mogelijk weer aan de slag kunt?

Iedere brand is anders. De gevolgen voor je bedrijf zijn afhankelijk van de schade die is veroorzaakt. Bij een kleine brand valt de schade misschien mee en kan de bedrijfsvoering doorgaan. Een grote brand kan (een deel van) het bedrijf stilleggen. Verzekeringsexpert Pedro de Wit vertelt hier wat te doen als er bij jou brand uitbreekt:

Blus alleen een beginnende brand

1. Beoordeel de situatie

Als de brand klein is, gebruik dan je brandblusser, -deken of een emmer water. Blus alleen als de beginnende brand met één brandblusser of één emmer water is te doven. Met een beginnende brand wordt bedoeld dat de brand zich nog bevindt op de plaats waar de brand is ontstaan. De omgeving, zoals meubilair en vitrages, hebben nog geen vlamgevat. Laat ook medewerkers weten waar blusmiddelen te vinden zijn en controleer deze regelmatig. Blus niet met water als er olie of vet in het spel is. Zand, een blusdeken of een speciale vetbrandblusser zijn in dat geval de aangewezen blusmaterialen.

Een grote brand krijg je niet zomaar gedoofd. Verlaat in dat geval zo snel mogelijk het pand en bel de brandweer. Hoe eerder de brandweer gebeld wordt, hoe eerder zij ter plaatse zijn om de verdere verspreiding van de brand zoveel mogelijk te beperken.

2. Maak foto’s

Vrijwel iedereen heeft een smartphone met camera op zak. Wanneer je op een veilige plek staat, kun je foto’s nemen van de brand. Foto’s leggen informatie vast die kan helpen om de oorzaak van de schade te achterhalen. Wanneer de brand geblust is, kun je ook foto’s van de schade maken. Sporen die later bij het veilig stellen van spullen verloren kunnen gaan, helpen om de hoogte van de schade snel vast te stellen. 

3. Verzamel informatie

Na de brand is het noodzaak relevante informatie in te zamelen om daarmee alle bedrijfsschade in kaart te brengen. Zijn er bijvoorbeeld ook essentiële bedrijfsprocessen die door de brand niet meer uitgevoerd kunnen worden? Denk bij informatie verzamelen echt breed: dus ook aan gegevens over het gebouw, de voorraadadministratie, de waarde van de inventaris en goederen en over de machines die worden gebruikt. Dit helpt niet alleen om de hoogte van de totale schade te bepalen, maar ook om te achterhalen wat nodig is om zo snel mogelijk weer aan de slag te kunnen. 

‘Vroeger moest je na een brand echt alles zelf regelen’

Hulp na brand

Verzekeringsexpert Pedro de Wit: “Vroeger moest je na een brand echt alles zelf regelen. Tegenwoordig zet de brandweer bij een grote brand al heel veel voor je in gang. Zo wordt Stichting Salvage ingeschakeld. Deze door verzekeraars in het leven geroepen organisatie helpt je de eerste 24 uur op weg. Ze helpen bijvoorbeeld bij het veilig stellen van spullen en nemen met je door welke acties je moet ondernemen. Later neemt de verzekeraar dit over. Ook zij nemen je zoveel mogelijk werk uit handen. Meld een brand dan ook altijd direct bij je verzekeraar.”

Wat doet de verzekeraar bij brand?

Schade door brand kan grote gevolgen hebben voor je bedrijfspand, inventaris en zelfs de bedrijfscontinuïteit. Een brandverzekering kun je samenstellen met de dekkingen die voor jouw bedrijf relevant zijn. Ook in het Ondernemerspakket zit een dekking voor schade na brand. De verzekeraar dekt in de meeste gevallen de schade na een brand. Om in kaart te brengen wat de schade precies is en wat de oorzaak van de brand is, schakelt de verzekeraar een expert in. Maar dat is niet alles. De verzekeraar gaat direct met jou als ondernemer in gesprek om te overleggen hoe je zo snel mogelijk de werkzaamheden van je bedrijf weer kunt oppakken. Zo helpt de verzekeraar bij het aanvragen van bouwvergunningen en het zoeken van vervangende ruimte en/of materieel. Dat is belangrijk om de bedrijfscontinuïteit niet in gevaar te brengen. De Wit: “Bedrijven die langere tijd stilliggen door brand, raken klanten kwijt. Hoe sneller je weer kunt leveren, hoe kleiner het risico dat je klanten naar de concurrent stappen en daar ook blijven.”

Vragen over dit artikel? Stuur een e-mail naar: merk@deltalloyd.nl

 

Neem contact met ons op

FacebookTwitterMailTelefoon
Advies nodig?
Vind een adviseur bij u in de buurt

Delta Lloyd maakt gebruik van cookies

Op onze websites maken wij gebruik van cookies en vergelijkbare technieken om onze websites te verbeteren en gebruikersvriendelijker te maken, social media aan te bieden en relevante advertenties te kunnen tonen.

Meer informatie.

Gaat u akkoord met het plaatsen van cookies?