Delta Lloyd maakt gebruik van cookies

Om toegang te krijgen tot deze omgeving dient u akkoord te gaan met het plaatsen van cookies.

In ons privacy statement leest u waarom wij cookies gebruiken. Cookies helpen Delta Lloyd om de website te verbeteren en het gebruiksgemak te verhogen.

Als u op akkoord klikt, geeft u toestemming voor het plaatsen van cookies. Hierna kunt u gebruik maken van alle onderdelen van deze website.

 
 
 
 

14% van de Nederlandse beroepsbevolking heeft te maken met burn-out klachten

De 3 belangrijkste oorzaken van een burn-out

De veelgestelde vraag ‘Hoe gaat het met je?’ wordt standaard beantwoord met ‘druk, druk, druk’. Of het nu op het werk is of thuis, onze agenda’s puilen uit met afspraken. Het is dan ook geen verrassing dat het aantal mensen met een burn-out al jarenlang stijgt. Aan de andere kant wordt de leeftijd waarop we met pensioen kunnen steeds hoger. Hoe ontstaat een burn-out en hoe voorkom je dat je je grenzen overgaat?

Stress is in eerste instantie heel handig. Het maakt dat we bijvoorbeeld gefocust aan een taak kunnen werken. Dat is enorm prettig als je een deadline hebt. Maar bij langdurige stress kunnen er problemen ontstaan, zowel lichamelijk als geestelijk. Je raakt dan als het ware overbelast. Een burn-out ontstaat doordat je jarenlang aan te veel stress bent blootgesteld. Volgens het CBS heeft 14% van de Nederlandse beroepsbevolking te maken met burn-out klachten

Er zijn drie belangrijke hoofdoorzaken van een burn-out:

1. Werkstress

Een burn-out wordt vaak veroorzaakt door stress op het werk. Meestal doordat er weinig steun is van collega’s of leidinggevenden of doordat er conflicten zijn. Ook een hoge mate van emotionele betrokkenheid bij het werk, denk aan een baan in de zorg, kan een grote rol spelen.

2. Stress in huiselijke sfeer

Conflicten met je partner en/of kinderen en geldzorgen kunnen (langdurige) stress veroorzaken. Ook heftige gebeurtenissen zoals een vechtscheiding, een ernstige verkeersongeluk of het plotseling overlijden van een dierbare kunnen ertoe leiden dat je in een burn-out belandt. 

3. Persoonlijkheid / Gedrag

Voorbeelden van persoonlijke eigenschappen of gedragingen die invloed hebben op het al dan niet krijgen van een burn-out, zijn bijvoorbeeld het niet goed nee kunnen zeggen of overmatig perfectionisme. Vaak vinden mensen met deze eigenschappen het moeilijk om grenzen te stellen en werk aan collega’s over te laten. Ze stellen dan te hoge eisen aan zichzelf en aan anderen. 

Bij een burn-out geldt meer dan ooit: voorkomen is beter dan genezen. Eenmaal uitgeput door de stress, kan het herstel maanden en soms zelfs jaren duren. Dat kan vervelende gevolgen hebben. Bijvoorbeeld voor je huidige inkomen – wat weer extra stress kan opleveren, maar ook voor je inkomen voor later als je besluit wat minder te werken of (tijdelijk) helemaal te stoppen.

Hoe herken je (te) hoge druk?

Om te voorkomen dat je uitgeput raakt, is het belangrijk dat je de eerste signalen die op een naderende burn-out wijzen tijdig herkent. Denk hierbij aan signalen zoals concentratieproblemen, vergeetachtigheid, stemmingswisselingen, besluiteloosheid, maar ook een slechtere lichamelijke conditie en jezelf steeds meer verliezen in het werk. Met onze vitaliteitstest kun je achterhalen hoe energiek en vitaal jij bent. Met de tips aan het einde van de test kun je tevens zorgen dat je langer vitaal en energiek blijft. Zodat je ook meteen beter voorbereid bent op langer doorwerken, wat voor velen nu echt werkelijkheid is na de doorgevoerde wijzigingen in ons Nederlands pensioenstelsel.

Kijk eens wat echt haalbaar is op een dag

Maar niet alleen het herkennen van signalen is belangrijk. De ervaren stress zal ook daadwerkelijk verminderd moeten worden. Zo kan het noodzakelijk zijn om je werk heel anders aan te pakken. Een eerste tip: kijk eens niet naar wat belangrijk is, maar naar wat haalbaar is binnen je werkdag en focus je daar op. Je beschikt immers maar over een beperkt aantal uren op een dag. Het kan natuurlijk ook zijn dat het soort werk niet (meer) bij je past. Zoek dan een vakgebied waar je wél energie van krijgt en ontwikkel jezelf in die richting met een cursus, opleiding of vrijwilligerswerk.

Kom je er zelf niet uit? Dan is de eerste stap om dit aan te kaarten bij je leidinggevende, een vertrouwenspersoon op je werk of bij je huisarts. Zij kunnen je verder helpen!

Hoe houd je alle ballen in de lucht?

Tips voor een goede werk-privé balans.

 

Neem contact met ons op

FacebookTwitterMailTelefoon
Advies nodig?
Vind een adviseur bij u in de buurt

Delta Lloyd maakt gebruik van cookies

Op onze websites maken wij gebruik van cookies en vergelijkbare technieken om onze websites te verbeteren en gebruikersvriendelijker te maken, social media aan te bieden en relevante advertenties te kunnen tonen.

Meer informatie.

Gaat u akkoord met het plaatsen van cookies?