Uw rentevaste periode loopt af

Wij spreken met u af hoe lang uw hypotheek loopt. Dit is de looptijd van de hypotheek. Meestal bedraagt de looptijd 30 jaar. Ook spreken wij een rentevaste periode met u af. De rentevaste periode van een hypotheek is de afgesproken periode waarin de rente die u betaalt gelijk blijft. De rentevaste periode duurt minimaal 1 en maximaal 30 jaar. Loopt uw rentevaste periode binnenkort af? Dan ontvangt u een nieuw rentevoorstel van ons. Hebt u een hypotheek met een variabele rente? Dan is de onderstaande informatie voor u niet van toepassing. Een variabele rente kan elke maand veranderen. Hieronder leest u meer over het einde van uw rentevaste periode en uw mogelijkheden.

Wanneer ontvangt u een rentevoorstel?

Drie maanden voordat uw rentevaste periode afloopt, ontvangt u een brief met een nieuw rentevoorstel van ons.

In ons rentevoorstel staat:

  • wanneer uw rentevaste periode afloopt
  • wat de rente is die u gaat betalen als u kiest voor dezelfde rentevaste periode
  • wat de rentes zijn als u kiest voor een van de andere rentevaste periodes
  • wat u moet doen als u het rentevoorstel accepteert
  • wat er gebeurt als u niet (op tijd) op het rentevoorstel reageert

Welke mogelijkheden hebt u?

U kunt akkoord gaan met het rentevoorstel, kiezen voor een andere rentevaste periode of niet akkoord gaan met het rentevoorstel.

U gaat akkoord met het rentevoorstel

Als u akkoord gaat met het rentevoorstel, kunt u de rente voor dezelfde periode vastzetten of kiezen voor een kortere of langere periode. Dit hangt wel af van hoe lang uw hypotheek nog loopt en hoe lang uw huidige rentevaste periode is.

Wat beter is, hangt af van uw persoonlijke wensen. Een langere rentevaste periode biedt meer zekerheid over het bedrag dat u elke maand aan rente betaalt. U weet namelijk precies welke rente u de komende periode gaat betalen. Een korte rentevaste periode zorgt meestal voor lagere maandlasten, maar geeft wel minder zekerheid. Op het moment dat u uw rente opnieuw moet vastzetten kan de rente lager, maar ook hoger zijn dan de rente die u nu betaalt. Hierdoor kunnen uw maandlasten dalen, maar ook stijgen.

  • Kiest u voor dezelfde rentevaste periode? Dan hoeft u niet te reageren. Als u niet reageert, gaan wij ervan uit dat u kiest voor dezelfde rentevaste periode.
  • Kiest u voor een andere rentevaste periode? Vul dan het wijzigingsformulier bij het rentevoorstel in en stuur dit binnen 2 weken voor het aflopen van uw rentevaste periode aan ons terug. U vindt onze contactgegevens op het rentevoorstel.
U gaat niet akkoord met het rentevoorstel

Gaat u niet akkoord met het rentevoorstel? Dan kunt u uw hypotheek in overleg met een financieel adviseur oversluiten naar een andere hypotheekverstrekker. Oversluiten betekent dat u de hypotheek bij uw huidige hypotheekverstrekker aflost en een nieuwe hypotheek sluit bij een andere hypotheekverstrekker. Met deze nieuwe hypotheek lost u de hypotheek bij Delta Lloyd af. Aan het einde van uw rentevaste periode betaalt u geen boete voor het eerder aflossen van uw hypotheek. Wel betaalt u kosten voor het oversluiten van uw hypotheek, namelijk: 

  • taxatiekosten (gemiddeld € 250)
  • notariskosten (afhankelijk van uw notaris)
  • hypotheekaktekosten (gemiddeld € 800)
  • hypotheekadvieskosten aan uw financieel adviseur (tussen de € 1.500 en € 3.500)

Wat kunt u nog meer doen aan het einde van uw rentevaste periode?

Aan het einde van de rentevaste periode hebt u ook nog andere mogelijkheden:

  • In overleg met uw financieel adviseur kunt u uw hypotheek aanpassen. U kunt kiezen voor een andere hypotheekvorm of andere voorwaarden voor uw hypotheek. 
  • In overleg met uw financieel adviseur kunt u uw aflossingsvrije leningdeel zonder kosten omzetten naar een andere aflosvorm. U betaalt vaak wel advieskosten aan uw adviseur.
  • U kunt (een deel van) uw hypotheek aflossen.
  • Als de waarde van uw huis is gestegen dan kunt u in aanmerking komen voor een lagere rente. Stuurt u dan de meest recente WOZ-opgave van uw huis naar ons toe, of een taxatierapport.
  • Hebt u een ZekerPlusHypotheek Rekening? Dan kunt u nu extra geld op deze rekening inleggen.

Bekijk de actuele rentes

De rente die u betaalt, hangt af van de looptijd, de waarde van uw huis en of u gebruikmaakt van de Nationale Hypotheek Garantie. Bekijk alle rentes.

Hebt u nog vragen?

Meer informatie over het einde van uw rentevaste periode vindt u in de veelgestelde vragen. Hebt u na het lezen hiervan nog vragen? Ook onze medewerkers van de afdeling Hypotheken helpen u graag. Wij zijn bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 8.30 tot 17.30 uur via telefoonnummer 020 - 594 5050. U kunt ook een e-mail sturen naar hsd@deltalloyd.nl.

Bekijk onze reactietermijnen

Gesprek met een financieel adviseur

Het einde van uw rentevaste periode is een uitstekend moment om te bekijken of uw hypotheek nog steeds bij uw persoonlijke en financiële situatie past. Daarom raden wij u aan om het rentevoorstel te bespreken met uw financieel adviseur. Samen kunt u dan bepalen wat voor u de beste keuze is.

Hebt u nog geen financieel adviseur? Zoek dan een financieel adviseur bij u in de buurt of laat uw gegevens achter op dit formulier. U wordt dan zo snel mogelijk gebeld door een financieel adviseur bij u in de buurt. Natuurlijk kunt u ook zelf een afspraak maken met de financieel adviseur van uw keuze. Houd er rekening mee dat u kosten betaalt voor het advies. Vraag hier dus vooraf naar.

Meer informatie over een gesprek met een financieel adviseur.

Delta Lloyd maakt gebruik van cookies

Op onze websites maken wij gebruik van cookies en vergelijkbare technieken om onze websites te verbeteren en gebruikersvriendelijker te maken, social media aan te bieden en relevante advertenties te kunnen tonen.

Meer informatie.

Gaat u akkoord met het plaatsen van cookies?