Bouwdepot voor het bouwen of verbouwen van uw huis

Wilt u uw huidige huis verbouwen? Of een nieuw huis laten bouwen? Dan hebt u waarschijnlijk een bouwdepot nodig. Een bouwdepot is een rekening waarmee u de bouw of verbouwing van uw huis kunt betalen. Het geld in uw bouwdepot is een onderdeel van uw hypotheek. Van het geld in het bouwdepot kunt u rekeningen van bijvoorbeeld de aannemer betalen.

Hoe vraagt u een bouwdepot aan?

1. Een bouwdepot aanvragen voor het verbouwen van uw huis

Stap 1. Maak een inschatting voor welk bedrag u wilt verbouwen.

Stap 2. Maak een afspraak met uw financieel adviseur. Uw financieel adviseur bekijkt of het verhogen van uw hypotheek met de kosten van de verbouwing mogelijk is. U betaalt kosten voor het advies van uw financieel adviseur. Vraag hier dus vooraf naar.

Stap 3. Is dit mogelijk? Schakel dan een taxateur in.

Stap 4. De taxateur bepaalt de waardestijging die uw huis krijgt door de verbouwing en legt dit vast in een taxatierapport. Dit taxatierapport bepaalt uw maximale hypotheek.

Stap 5. Stuur dit taxatierapport samen met het verbouwingsplan [PDF] naar Delta Lloyd. Vermeld in het verbouwingsplan de verbouwingswerkzaamheden en de geschatte kosten van deze werkzaamheden. De werkzaamheden en materialen moeten ervoor zorgen dat uw woning meer waard wordt. Vul onder de streep het totaalbedrag in.

U ontvangt vervolgens maandelijks een overzicht van uw bouwdepot. Hierop staan de betalingen uit uw bouwdepot, het saldo van uw bouwdepot en de rente die u over het geld in uw bouwdepot hebt ontvangen. De periode waarbinnen u het geld in het bouwdepot moet gebruiken is 1 jaar. U kunt deze periode een keer verlengen met 6 maanden. Daar betaalt u niets voor. Na het verlengen krijgt u geen rente meer over het geld in het bouwdepot.

2. Een bouwdepot aanvragen voor het bouwen van een nieuw huis

Stap 1. Maak een afspraak met uw financieel adviseur. Samen bekijkt u of u een hypotheek kunt krijgen waarmee u het nieuwbouwhuis kunt kopen.

Stap 2. Is dit het geval? Dan dient uw financieel adviseur een hypotheekaanvraag bij ons in en krijgt u een offerte van ons.

Stap 3. Als wij van uw notaris horen dat uw hypotheek gepasseerd is, krijgt u een welkomstbrief van ons. Vanaf dat moment kunt u uw bouwdepot gebruiken.

Stap 4. Bij nieuwbouw betaalt u vaak in termijnen. Meestal betaalt u eerst de grond. Dit gebeurt bij de overdracht van de grond bij de notaris.

Stap 5. Naarmate de bouw vordert, betaalt u de overige termijnen. Deze termijnen betaalt u uit uw bouwdepot. Koopt u een nieuwbouwhuis waarvan de bouw al is begonnen? Dan betaalt u soms ook voor de termijnen die al zijn opgeleverd.

U ontvangt vervolgens maandelijks een overzicht van uw bouwdepot. Hierop staan de betalingen uit uw bouwdepot, het saldo van uw bouwdepot en de rente die u over het geld in uw bouwdepot hebt ontvangen. De periode waarbinnen u het geld in het bouwdepot moet gebruiken is 2 jaar. U kunt deze periode een keer verlengen met 6 maanden. Daar betaalt u niets voor. Na het verlengen, krijgt u geen rente meer over het geld in het bouwdepot.

Bovenop het bedrag dat uw nieuwbouwhuis kost, mag u een bedrag voor meerwerk lenen. Meerwerk zijn extra zaken die u in uw nieuwe huis wilt, maar die niet standaard bij de woning horen. Bijvoorbeeld een uitbouw of een extra stopcontact. Noteer meerwerk in de meerwerklijst [PDF] . Beschrijf hierin de werkzaamheden en de geschatte kosten van deze werkzaamheden. Vul onder aan de streep het totaalbedrag in.

Hoe betaalt u een rekening vanuit uw bouwdepot?

Wilt u een rekening betalen vanuit uw bouwdepot? Dat kan op twee manieren:

1. Via de Delta Lloyd app

U kunt snel en eenvoudig een rekening betalen vanuit uw bouwdepot met de Delta Lloyd app.

U doet dit als volgt:

  1. Hebt u de app nog niet? Download de app dan eerst in de iTunes Store of Google Play
  2. Kies in de app bij ‘Delta Lloyd producten’ voor ‘Hypotheken’ en daarna voor ‘Bouwdepot’
  3. Zet uw handtekening op de rekening en maak een foto van de rekening
  4. Verstuur de rekening

2. Via het declaratieformulier bouwdepot

U kunt een rekening betalen vanuit uw bouwdepot door ons een kopie van de rekening samen met het declaratieformulier bouwdepot te sturen. Stuur ons bij voorkeur alleen een kopie van de rekening. Bewaar de originele rekeningen zelf. Bijvoorbeeld voor een controle door de Belastingdienst. Originele rekeningen krijgt u niet van ons terug.

Stuur ons een kopie van de rekening samen met het declaratieformulier:

  • via e-mail naar: hsd@deltalloyd.nl
  • via de post naar: Delta Lloyd NV, B&Z, Postbus 2687, 3800 GE Amersfoort
  • via de fax naar: 033 - 450 95 42

Hebt u geen declaratieformulier meer? U kunt een declaratieformulier op twee manieren aanvragen:

  • Stuur een e-mail naar onze afdeling Hypotheken: hsd@deltalloyd.nl. Vergeet niet om in deze e-mail uw naam, adres en leningnummer te zetten.
  • Bel met onze afdeling Hypotheken op telefoonnummer 020 - 594 5050 (keuze 2).

U mag ook zelf een leeg declaratieformulier kopiëren en de kopie gebruiken als nieuw declaratieformulier.

U kunt een opdracht met voorrang laten behandelen als het gaat om de oplevering van een nieuwbouwhuis. Dat kan ook bij de levering van een keuken of badkamer. Wilt u dit? Stuur uw declaratie dan eerst per e-mail naar hsd@deltalloyd.nl en bel ons na. U kunt ons bereiken via telefoonnummer 020 - 594 5050.

Wilt u werkzaamheden betalen die niet in het verbouwingsplan staan? Dan moet u ons een nieuw verbouwingsplan [PDF] , met uw handtekening, sturen. Daarnaast moeten de nieuwe werkzaamheden minimaal voor dezelfde waardestijging zorgen als de werkzaamheden in uw oorspronkelijke verbouwingsplan. Ook mogen deze niet ten koste gaan van eventuele verplichte verbeteringen uit bijvoorbeeld een bouwkundig rapport. Twijfelt u hierover? Vraag dan advies aan een taxateur of uw financieel adviseur. Het kan zijn dat u ons voor deze nieuwe werkzaamheden een nieuw verbouwingsplan, met uw handtekening, moet sturen.

Bekijk onze reactietermijnen

Waar moet u op letten als u een rekening stuurt?

  • Zet in de omschrijving voor welke werkzaamheden of materialen de rekening is.
  • Vermeld op de rekening de volgende gegevens van het bedrijf dat het werk doet:
    o de naam, het adres en het eventuele logo
    o het rekeningnummer (IBAN)
    o het nummer van de Kamer van Koophandel
    o het btw-nummer en het btw-bedrag
  • Zet uw handtekening op elke rekening (en indien van toepassing het declaratieformulier).
  • Wij behandelen alleen rekeningen (of kopieën daarvan) in het Nederlands, Engels of Duits.
  • Hebt u een hypotheek met NHG (Nationale Hypotheek Garantie)? Dan moet de datum op de factuur altijd na de datum op de offerte liggen. Dit staat in artikel B4 van de NHG-voorwaarden.
  • Stuurt u (een kopie van) een kassabon? Dan moeten in ieder geval de naam en het adres van het bedrijf op de kassabon staan. Als u (een kopie van) een pinbon stuurt, stuur dan ook (een kopie van) de rekening of kassabon mee.
  • Hebt u een betalingsachterstand op uw hypotheek of uw rekening of verzekering die bij uw hypotheek hoort? Dan kunnen wij uw declaratie niet in behandeling nemen tot u deze betalingsachterstand hebt betaald.

Belangrijk bij een nieuwbouwhuis
Bij de oplevering van een nieuwbouwhuis vragen wij u de opleveringsrekening zo snel mogelijk naar ons toe te sturen. Als de opleveringsrekening niet op tijd wordt betaald, loopt u het risico dat u de sleutel van uw nieuwbouwhuis niet krijgt. Houd daarom rekening met de termijn die wij nodig hebben voor het uitbetalen van deze rekening. Zodra wij de opleveringsrekening van uw nieuwbouwhuis hebben betaald, schrijven wij het maandbedrag van uw rekeningnummer (IBAN) af.

Aan wie betalen wij de rekening?

Wij betalen de rekening aan u uit. Wij maken het geld over naar het rekeningnummer dat wij van u hebben. Alleen als u een termijn voor uw nieuwbouwhuis wilt betalen, maken wij het geld direct over naar de aannemer. Wij proberen uw rekening binnen 5 werkdagen te betalen. Dit kan iets langer duren als er iets niet duidelijk is of als wij nog vragen hebben. Als wij uw declaratie niet (meteen) kunnen uitbetalen, dan laten wij dit weten aan uw financieel adviseur. Wij geven hierbij ook aan waarom wij nog niet kunnen uitbetalen. Het kan bijvoorbeeld zijn dat u eerst aanvullende stukken moet opsturen.

Rente en uw bouwdepot

U krijgt rente over het geld in uw bouwdepot. Deze rente is gelijk aan, of lager dan, de hypotheekrente die u betaalt. In uw leningvoorwaarden kunt u lezen welke rente u ontvangt over het geld in het bouwdepot. U kunt op elk gewenst moment de rente, die in uw bouwdepot zit, opnemen. Hiervoor kunt een declaratieformulier gebruiken. Als u uw bouwdepot verlengt, krijgt u geen rente meer over het geld in uw bouwdepot.

U betaalt ook rente over (de lening voor) uw bouwdepot. Deze rente is gelijk aan de hypotheekrente die u betaalt. Meestal kunt u deze rente aftrekken van uw belastbaar inkomen bij uw belastingaangifte. U kunt hier meer over lezen op de website van de Belastingdienst.

Hebt u een bouwdepot voor het bouwen van een nieuw huis? Dan kunt u ervoor kiezen om alle rente zelf te gaan betalen of alleen een deel van deze rente. Wilt u dit veranderen? Stuur ons dan een brief met uw handtekening waarin u aangeeft welk bedrag aan rente u zelf wilt betalen. Stuur deze brief naar het volgende adres: Delta Lloyd Hypotheken, ter attentie van de afdeling Hypotheken, Postbus 231, 1000 AE Amsterdam. Of stuur een e-mail naar hsd@deltalloyd.nl.

Bekijk onze reactietermijnen

Hoe verlengt u uw bouwdepot?

  • Hebt u een bouwdepot voor het verbouwen van uw bestaande huis? Dan is de periode waarbinnen u het geld in het bouwdepot moet gebruiken 1 jaar.
  • Hebt u een bouwdepot voor uw nieuwbouwhuis? Dan is dit 2 jaar.

U mag de periode waarbinnen u het geld in het bouwdepot kunt gebruiken een keer met 6 maanden verlengen. Dit is gratis, maar na het verlengen krijgt u geen rente meer over het geld in uw bouwdepot.

U kunt uw bouwdepot op twee manieren verlengen:

  • Stuur een brief waarin u vraagt om verlenging van uw bouwdepot naar: Delta Lloyd Hypotheken, ter attentie van de afdeling Hypotheken, Postbus 231, 1000 AE Amsterdam. Vermeld in uw brief ook uw leningnummer. Zorg ervoor dat uw brief minimaal 10 werkdagen voordat het bouwdepot stopt bij ons binnen is.
  • Stuur een e-mail waarin u vraagt om verlenging van uw bouwdepot naar: hsd@deltalloyd.nl. Vermeld in uw e-mail ook uw leningnummer. 

Wanneer wordt uw bouwdepot beëindigd?

Wij beëindigen uw bouwdepot als:
• het einde van de looptijd is bereikt. U krijgt 2 maanden voor de einddatum een brief van ons.
• u alle werkzaamheden in uw verbouwingsplan [PDF] hebt betaald en er geen geld meer in uw bouwdepot zit. Uw bouwdepot wordt dan automatisch beëindigd.

Hebt u alle rekeningen voor de werkzaamheden in uw verbouwingsplan [PDF] betaald en zit er nog geld in uw bouwdepot? Dan speelt het een rol of u een hypotheek met NHG hebt of een hypotheek zonder NHG.

U hebt een hypotheek met NHG

Wij trekken het resterende bedrag van uw hypotheek af. Hiermee lost u dit deel van uw hypotheek eerder af. Als u hierdoor meer dan 10% of 20% van uw hypotheek aflost, moet u kosten betalen voor het eerder aflossen van de hypotheek. Deze eventuele kosten verrekenen wij met het geld dat nog in uw bouwdepot zit. Daarna beëindigen wij uw bouwdepot.

U hebt een hypotheek zonder NHG

Wij maken elk bedrag onder de € 7.500,- aan u over. Is het bedrag hoger dan € 7.500,-? Dan trekken wij het gehele bedrag van uw hypotheek af. Hiermee lost u een deel van uw hypotheek eerder af. Als u hierdoor meer dan 10% of 20% van uw hypotheek aflost, moet u kosten betalen voor het eerder aflossen van de hypotheek. Deze eventuele kosten verrekenen wij met het geld dat nog in uw bouwdepot zit. Daarna beëindigen wij uw bouwdepot.

Wilt u de bouw of verbouw van uw huis verzekeren?

Tijdens de bouw of verbouw van uw huis kan er schade ontstaan. Regen en storm beschadigen bijvoorbeeld uw huis in aanbouw. Of dieven stelen bouwmaterialen. Een opstalverzekering vergoedt deze schade niet. De (Ver)Bouw Eigen Woning verzekering van Delta Lloyd doet dat wel. Dat geldt voor schade aan uw eigen huis en schade die het werk aan uw huis bij anderen veroorzaakt.

Hebt u vragen?

Meer informatie over een bouwdepot vindt u in de veelgestelde vragen. Hebt u na het lezen hiervan nog vragen over uw bouwdepot? Ook onze medewerkers van de afdeling Hypotheken helpen u graag. Wij zijn bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 8.30 tot 17.30 uur via telefoonnummer 020 - 594 5050. U kunt ook een e-mail sturen naar hsd@deltalloyd.nl.

Bekijk onze reactietermijnen

Gesprek met een financieel adviseur?

Wilt u meer weten over een bouwdepot? Maak dan een afspraak met een financieel adviseur. Houd er rekening mee dat u kosten betaalt voor het advies. Vraag hier dus vooraf naar. Hebt u nog geen financieel adviseur? Zoek er dan nu een bij u in de buurt.

Meer informatie over een gesprek met een financieel adviseur.

Delta Lloyd maakt gebruik van cookies

Op onze websites maken wij gebruik van cookies en vergelijkbare technieken om onze websites te verbeteren en gebruikersvriendelijker te maken, social media aan te bieden en relevante advertenties te kunnen tonen.

Meer informatie.

Gaat u akkoord met het plaatsen van cookies?