U hebt betalingsproblemen

Het kan gebeuren dat u het maandbedrag voor uw hypotheek niet meer kunt betalen. Bijvoorbeeld omdat u uw baan bent kwijtgeraakt of omdat u gaat scheiden. Wij kijken dan samen met u naar een passende oplossing voor uw situatie. Hieronder leest u daar meer over.

Wat kunt u doen als u betalingsproblemen hebt?

Lukt het u niet meer om het maandbedrag van uw hypotheek te betalen? Of maakt u zich zorgen dat u dat binnenkort niet meer kunt? Hieronder leest u welke stappen u kunt zetten als u het maandbedrag van uw hypotheek niet meer kunt betalen. Of wanneer u verwacht dat u dit binnenkort niet meer kunt.

► Stap 1. Zorg voor inzicht in uw financiële situatie

Om betalingsproblemen te voorkomen of zoveel mogelijk te beperken is het belangrijk dat u inzicht hebt in uw inkomsten en uitgaven. Dit inzicht krijgt u door zelf: 

• een huishoudboekje of kasboekje bij te houden.
• een budgetcoach in te schakelen om samen met u inzicht te krijgen in uw inkomsten en uitgaven. Eventueel kunt u met uw budgetcoach een financieel plan opstellen.
• het Persoonlijk Budgetadvies van het Nibud (Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting) in te vullen. 

► Stap 2. Kom zo snel mogelijk in actie

Als u verwacht dat u het maandbedrag van uw hypotheek binnenkort niet meer kunt betalen, is het belangrijk om zo snel mogelijk actie te ondernemen.
• Probeer te besparen op uw uitgaven.
• Probeer een extra bedrag op uw spaarrekening te zetten, bijvoorbeeld uw vakantiegeld of uw 13e maand. Hiermee bouwt u een financiële buffer op waarmee u uw hypotheek kunt betalen.
• Als u geen baan hebt of meer wilt gaan werken, kunt u een jobcoach inschakelen die u kan helpen bij het vinden van een nieuwe baan.

► Stap 3. Neem contact op met uw financieel adviseur

Neem contact op met uw financieel adviseur, ook al is dit misschien een grote stap voor u. Maar hoe eerder u contact opneemt, hoe beter u geholpen wordt met een passende oplossing voor uw situatie. Het kan zijn dat u kosten moet betalen voor het advies van uw financieel adviseur. Vraag hier dus vooraf naar.

► Stap 4. Neem contact op met onze medewerkers

Neem contact op met onze medewerkers van de afdeling Intensief Beheer.
• Bel naar telefoonnummer 020 - 594 5055.
• Of stuur een e-mail naar info@intensiefbeheer.deltalloyd.nl.

Bekijk onze reactietermijnen

► Stap 5. Zoek met onze medewerkers naar een oplossing

Als u contact met ons opneemt, proberen wij samen met u een passende oplossing te vinden. Een passende oplossing is helemaal afhankelijk van uw persoonlijke situatie. Enkele voorbeelden hiervan zijn:
• Wij spreken een betalingsregeling met u af. U betaalt dan bijvoorbeeld tijdelijk een lager maandbedrag of u betaalt uw betalingsachterstand in delen.
• Wij bekijken samen of een budgetcoach of jobcoach een mogelijke oplossing kan bieden voor uw problemen.
• Wij bieden hulp bij de verkoop van uw huis.

Stap 6. Neem contact op met uw gemeente
Neem tenslotte ook contact op met uw gemeente. Mogelijk komt u in aanmerking voor schuldhulpverlening door uw gemeente. De hulp die uw gemeente kan bieden hangt af van uw situatie.

Wat gebeurt er als u geen oplossing vindt?

Als u langere tijd uw hypotheek niet kunt betalen, kunt u helaas niet in uw huis blijven wonen. Dan moet u uw huis verkopen. Dit proberen wij eerst samen met u te doen. Lukt dat niet? Dan volgt er een aankondiging dat het huis wordt verkocht op de veiling. Geïnteresseerde kopers kunnen tot 14 dagen voor de veiling een bod doen. Als dat gebeurt, kan het huis alsnog worden verkocht zonder dat er een veiling aan te pas komt. Als het uiteindelijk toch tot een veiling komt, wordt het huis verkocht aan de hoogste bieder.

Met de opbrengst van de verkoop van uw huis lost u de hypotheek af. Is de opbrengst van de verkoop van uw huis niet genoeg om uw hypotheek helemaal af te lossen? Dan blijft er een restschuld over. Deze restschuld moet u aan ons terugbetalen.

► Hebt u een hypotheek met Nationale Hypotheek Garantie?

Als u een hypotheek met Nationale Hypotheek Garantie (NHG) hebt, kan uw restschuld in bepaalde situaties worden kwijtgescholden. Om voor kwijtschelding van uw restschuld in aanmerking te komen, moet u aan een aantal voorwaarden voldoen. Een van de voorwaarden is dat u niet zelf de oorzaak mag zijn voor het ontstaan van de restschuld. Op de website van NHG leest u alle voorwaarden om voor deze garantie in aanmerking te komen.

Als u aan alle voorwaarden voldoet en NHG uw restschuld kwijtscheldt, betekent dit dat u geen restschuld overhoudt. Maar als de gedwongen verkoop verlies oplevert, krijgt u altijd een BKR-registratie. Ook als NHG uw restschuld kwijtscheldt. U kunt dan wel opnieuw een hypotheek met NHG aanvragen.

► Hebt u geen hypotheek met Nationale Hypotheek Garantie?

Hebt u geen hypotheek met Nationale Hypotheek Garantie? Dan moet u de restschuld zelf betalen. Hebt u hier zelf geen geld voor en kunt u het geld ook niet lenen? Neem dan altijd contact op met onze medewerkers van de afdeling Intensief Beheer op telefoonnummer 020 - 594 5055. Of stuur een e-mail naar info@intensiefbeheer.deltalloyd.nl. Wij bekijken dan samen met u of er een oplossing is voor uw situatie. Wij proberen bijvoorbeeld een betalingsregeling met u af te spreken en te kijken of er andere oplossingen zijn.

Hebt u nog vragen?

Meer informatie over betalingsproblemen vindt u in de veelgestelde vragen. Hebt u na het lezen hiervan nog vragen? Onze medewerkers van de afdeling Intensief Beheer helpen u graag. Wij zijn bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 8.30 tot 17.30 uur via telefoonnummer 020 - 594 5055. U kunt ook een e-mail sturen naar info@intensiefbeheer.deltalloyd.nl.

Bekijk onze reactietermijnen

Gesprek met een financieel adviseur

Wilt u uw betalingsproblemen bespreken met uw financieel adviseur? Maak dan nu een afspraak. Hoe eerder u contact opneemt, hoe beter u geholpen kunt worden met een passende oplossing voor uw situatie. Houd er rekening mee dat u kosten betaalt voor het advies van uw financieel adviseur. Vraag hier dus vooraf naar. Hebt u nog geen financieel adviseur? Zoek dan nu een financieel adviseur bij u in de buurt.

Meer informatie over een gesprek met een financieel adviseur.

Delta Lloyd maakt gebruik van cookies

Op onze websites maken wij gebruik van cookies en vergelijkbare technieken om onze websites te verbeteren en gebruikersvriendelijker te maken, social media aan te bieden en relevante advertenties te kunnen tonen.

Meer informatie.

Gaat u akkoord met het plaatsen van cookies?