MKB initiatieven

Driedubbel goed: maatschappelijke acties van MKB’ers

09 december 2017

Dat ondernemers niet alleen maar winst willen maken, blijkt wel uit de grote rol die het MKB jaarlijks speelt in maatschappelijke initiatieven. Jaarlijks steken MKB’ers namelijk 1 miljard euro in lokale sportverenigingen, culturele instellingen en andere maatschappelijke organisaties, concludeert onderzoeksbureau Panteia. We zoomen in op drie initiatieven.

Flowers uit Arnhem

Cecilia Scharringa is eigenaresse van Flow Bloemisten. Cecilia: “In 2004 begon ik mijn bedrijf in afscheidsbloemen. Deze specialisatie was toen niet gebruikelijk. Ik vond dat het uitkiezen van een rouwboeket vanachter een toonbank niet past bij de situatie. Ik besloot het anders te doen en ook echt iets voor de mensen te betekenen. Mijn doel was om verhalen te vertalen in bloemen. Inmiddels run ik sinds 6 jaar Flow Bloemisten in Arnhem. Naast rouw, heb ik nu ook bedrijven en consumenten voor allerlei doeleinden als klant.

Bijna 3 jaar geleden kwam ik via mijn bedrijf in contact met iemand van Stichting Nabij. Zij staan mensen bij die op korte termijn komen te overlijden en een klein of helemaal geen sociaal netwerk hebben. En dus heel eenzaam zijn. Vrijwilligers van Nabij waken dan om beurten bij de stervende om hen in die laatste fase toch nog de nodige aandacht te geven. Dit project greep mij aan. In mijn werk voor afscheidsbloemen kwam ik soms ook mensen tegen met weinig betrokken familie of vrienden. En toen ik bij een lezing over eenzaamheid hoorde hoe groot dit probleem is, zette mij dat aan het denken: hoe kan ik wat bijdragen?

MKB initiatieven

Zakelijke en emotionele steun

In de gesprekken met Nabij kwam naar voren dat bloemen een positieve bijdrage leveren aan mensen die zich eenzaam voelen. Zo is het project Flowers uit Arnhem ontstaan. Inmiddels zorg ik in dat kader al zo’n 2,5 jaar dat er iedere twee weken een vaasje met bloemen klaar staat voor de eenzame mensen die door de vrijwilligers van de stichting worden bezocht, zo’n achttien per keer. Voor de vrijwilligers is het makkelijker om een gesprek aan te knopen wanneer zij een bloemetje brengen. Het is een leuke binnenkomer en mensen hebben ook echt het gevoel dat er aandacht voor hen is. 
Vanuit mijn werk kan ik op deze manier iets positiefs bijdragen aan de maatschappij. Ondernemers die ook iets willen doen raad ik aan te kijken met een open blik. Je kunt altijd iets betekenen, maar het is belangrijk dat het als ondernemer ook echt bij je past.”

AhoyRunners

Al 15 jaar doet evenementenhal Rotterdam Ahoy met een team mee aan de Roparun. Financial controller Leonard Zwaal was er alle keren bij: de eerste vier jaar regelde hij de logistieke kant en inmiddels voert hij al 11 jaar de regie als teamcaptain van Ahoyrunners. Leonard: “De Roparun is een estafette van Parijs naar Rotterdam om geld op te halen voor mensen met kanker. Vroeger startte de estafette in Rotterdam en eindigde deze in Parijs. De deelnemers vertrokken dan vanaf Rotterdam Ahoy. Een collega vond het opmerkelijk dat we zelf niet met een team deelnamen en is toen met de directie gaan praten. Die stonden direct achter het idee om met Ahoy een Roparunteam op te richten.

MKB initiatieven

Tien maanden in het jaar zijn we met de Roparun bezig. Eind augustus beginnen de voorbereidingen. We stellen de teams samen en verzinnen acties om geld in te zamelen. Ahoy sponsort ons natuurlijk en we mogen de leveranciers van Ahoy benaderen. Veel van hen dragen dan ook een steentje bij. Daarnaast staan we bij concerten vaak te collecteren. Bezoekers vragen we dan geld te doneren. Vorig jaar leverde ons dat alleen al 12.000 euro op. In de aanloop naar de Roparun steken we er steeds meer tijd in. De laatste twee maanden ben ik er zo’n 8-10 uur per week mee bezig. Vooral in mijn vrije tijd, maar een telefoontje of iets ophalen gebeurt ook weleens tussendoor tijdens mijn werk.

'Het is echt teambuilding'

Het belangrijkste is natuurlijk het goede doel waar je het voor doet. Maar de Roparun draagt ook bij aan de teamspirit. We zijn met 28 man een weekend lang op stap, dat is wel echt teambuilding. Het grootste gedeelte zijn medewerkers van Ahoy zelf. Het maakt niet uit welke functie je hebt: van oproepmedewerkers in de catering tot accountmanager. Het team wordt aangevuld met mensen die wel een link hebben met Ahoy, bijvoorbeeld doordat een familielid werkt bij Ahoy. De rest van het bedrijf leeft ook echt mee. Ieder jaar worden we weer uitgezwaaid door collega’s. Ook steunen ze ons door lootjes en spullen van onze acties te kopen.

Met al die jaren ervaring doen we een groot deel van de organisatie op de automatische piloot. En toch zijn er altijd weer verbeterpunten. Soms is het zelfs spannend of het gaat lukken. Toch vertrekken we ieder jaar weer. Wil je als bedrijf ook met een team meedoen, neem dan vooral contact op met ons. Wij kunnen je vertellen wat nodig is voor de voorbereiding en waar je allemaal rekening mee moet houden. Maar pas op: de Roparun is een virus en gaat niet meer weg!”

Ondernemers Voor Het Glazen Huis

Yorick Tomassen (werkzaam bij Centraal Beheer) en Joost Hamming (werkzaam bij het vastgoedbeheerbedrijf De Kabath) besloten vanuit businessclub Dynamo uit Apeldoorn samen met andere ondernemers de krachten te bundelen voor 3FM Serious Request. Met Ondernemers Voor Het Glazen Huis halen zij geld op voor het Rode Kruis. 

Yorick: “Toen bekend werd dat het Glazenhuis naar Apeldoorn kwam, is het idee ontstaan om gezamenlijk met een aantal ondernemers op te trekken en geld in te zamelen. Ons doel is om 50.000 euro binnen te halen. Ambitieus is dit doel wel. Het wordt dan ook spannend of we dit gaan halen. Geld halen we op door het organiseren van evenementen. In juni was de kick-off. Voorafgaand aan het Drakenbootfestival organiseerden we een charity diner. Later volgde nog een openlucht filmvoorstelling en een Glazenhuis party.”

Naast de events is er ook een doorlopende actie: de SR17 Pig Run Challenge. Joost: “We wilden de ondernemers die bijdragen aan Ondernemers Voor Het Glazen Huis op een leuke manier naar voren brengen. Een interview op de website vonden wij saai. Naar het idee van de Ice Bucket Challenge hebben we toen zelf een challenge bedacht: op een zo ludiek mogelijke manier naar het andere bedrijf rennen met een mega roze spaarvarken. Een maand lang staat het spaarvarken bij het bedrijf voordat de volgende onderneming wordt genomineerd. Zo gaat het spaarvarken dus heel zakelijk Apeldoorn door en hopen we dat hij op deze manier goed gevuld gaat worden met donaties.”

MKB initiatieven

'Je leert elkaar op een andere manier kennen'

Hoewel het hoofddoel geld ophalen voor het goede doel is, heeft het volgens Yorick ook voordelen voor de ondernemers: “Het is een mooie kans om samen te werken met andere ondernemers. Inmiddels telt het initiatief 20 leden: van grote bedrijven tot MKB’ers en éénpitters. Door samen dingen te organiseren en je in te zetten voor een goed doel leer je elkaar op een andere manier kennen. Dat geeft een nieuwe dimensie aan je netwerk.” 

Joost: “In december gaan we de cheque overhandigen aan het Glazen Huis. Daarmee stopt dit initiatief. Maar er zijn al wel nieuwe ideeën geopperd. Het charity diner kunnen we misschien volgend jaar weer organiseren, maar dan voor een lokaal doel. Yorick en ik komen beiden uit een business die draait om commercie, maar ook daar wordt het leveren van een maatschappelijke bijdrage steeds belangrijker. Schuif je eigen belang opzij en zoek de samenwerking met andere ondernemers. Zo bereik je meer dan alleen. Het is dan wel belangrijk om duidelijke afspraken te maken over de tijd die je erin wilt en kunt steken.”

Kom zelf in actie!

Ben je geïnspireerd geraakt door de verhalen van deze MKB’ers? Kom dan zelf in actie. Bedenk aan welk maatschappelijk probleem jouw bedrijf kan bijdragen. Denk ook na in welke vorm je een bijdrage kunt leveren. Bijvoorbeeld door medewerkers te stimuleren vrijwilligerswerk te doen of door geld of producten te doneren. En neem tot slot contact op met een organisatie die jouw hulp misschien wel kan gebruiken.

Ook interessant voor u: