Hoe blijf je in balans met kinderen

Hoe je in balans blijft met (jonge) kinderen? Mamas-coach Renske helpt!

29 augustus 2017

Het zijn van een leuke moeder, gezellige echtgenoot én een goede werknemer is niet eenvoudig. Tijd voor jezelf nemen schiet er vaak volledig bij in. Maar juist dat is belangrijk. Mamas-coach Renske Tjoelker geeft 5 tips om beter in balans te blijven.

Renske Tjoelker beleefde het moederschap niet vanaf een roze wolk. Door meerdere ziekenhuisopnames van haar dochter raakte ze zelf uit balans. Ze vond niet de gespecialiseerde hulp die ze zocht. Dat kon anders. Inmiddels zet ze haar ervaring in om drukke moeders te helpen in haar eigen praktijk Mamas-coach in Utrecht.

Renske heeft 5 tips voor moeders (en vaders!) die het gevoel hebben uit balans te raken.

Hoe blijf je in balans met kinderen

1. Keuzes maken

Veel mensen vinden het moeilijk, maar één van de eerste stappen is toch echt keuzes maken. Wat is voor jou belangrijk? Doe je het huishouden of ga je toch liever naar de kinderboerderij met je kinderen? Je hoeft ook niet alles alleen te doen. Misschien kun je bij het doen van boodschappen en het huishouden wel wat meer hulp gebruiken van je partner, familie of vrienden. Vraag hier om. Wanneer je voldoende financiële middelen hebt, kun je het misschien wel uitbesteden. Vroeger hadden we meer tijd, maar minder geld. Nu zijn veel mensen vaker aan het werk waardoor er meer geld is maar minder tijd. Bedenk goed waar je je tijd aan wilt besteden, of dat het soms niet eens erg is om af en toe iets uit te besteden.

‘Zet eerst zelf je zuurstofmasker op’

2. Zet jezelf hoger op je prioriteitenlijst

Vergelijk het met de veiligheidsdemonstratie in het vliegtuig: daar leer je eerst zelf je zuurstofmasker op te zetten en dan pas je kind te helpen. Dit is ook zo in het moederschap. Wanneer je doodmoe bent, kun je niet die leuke moeder zijn. Zorg dus dat je tijd neemt voor jezelf. Hoe je jezelf oplaadt is voor iedereen anders. De één vindt yoga fijn, maar een ander kiest liever voor een stukje wandelen, sporten of het lezen van een boek. Ook de hoeveelheid tijd die je voor jezelf nodig hebt, verschilt per persoon. Probeer in ieder geval dagelijks 15 tot 30 minuten voor jezelf te nemen. Zorg dan ook dat je echt even helemaal alleen bent.

3. Besteed minder tijd aan tv en andere schermen

Het schijnt dat we ruim drie uur per dag naar schermen kijken. Als je dat dagelijks doet, kom je uit op een parttimebaan van 21 uur! Dat is dan tijd voor jezelf die je besteedt aan tv kijken of naar je mobiel staren… Erg zonde dus! Je kan in die tijd immers ook een boek lezen, wandelen of sporten. Leg je telefoon eens vanaf 19:00 uur opzij en zet de tv ’s avonds wat vaker uit. 

Tip: de gratis app Checky houdt per dag bij hoe vaak je op je telefoon kijkt. Zo kun je zien of je daadwerkelijk mindert, of dat het alleen zo voelt. Stel jezelf een doel en check aan het eind van de dag hoe je het er vanaf hebt gebracht.

4. Leer ontspannen

Stress lijkt steeds meer de norm. Sommige mensen vinden het moeilijk om te ontspannen of even helemaal niets te doen. Het stressgevoel is immers als normaal gaan voelen en bouwt zich ook niet zomaar af. Maar je altijd gestrest voelen is niet normaal. Daarom is het belangrijk te leren ontspannen en anders met je stresserende gedachten om te gaan. Let wel: een leven zonder stress bestaat niet, dus is het ook een kwestie van er beter mee leren omgaan. Mindfulness kan je daarbij helpen. Door gerichte oefeningen leer je meer in het nu te leven en minder te piekeren over dingen uit het verleden of je things-to-do-lijst. 

5. Zoek hulp

Wanneer je echt uit balans bent, is er geen quick fix. Onderneem dan actie en schakel hulp in. Een coach kan samen met jou kijken wat er misgaat en hoe je weer in balans kunt komen. Daarnaast leer je hoe je in de toekomst kunt voorkomen dat je weer overloopt.

Risico’s

Moeders willen volgens Renske vaak alles 100% goed doen. “Voor hun werkgever, hun partner en natuurlijk: voor de kinderen; alles moet perfect zijn. Daarbij cijferen ze zichzelf vaak helemaal weg. Met kinderen in huis zijn er ook altijd wel klusjes die gedaan moeten worden. Dus tijd over is er nooit. Maar wanneer je geen tijd voor jezelf neemt, dan krijg je een kort lontje, raak je snel geïrriteerd en op den duur kun je zelfs een burn-out krijgen.” 

Eigenschappen die Renske ziet bij vrouwen in haar praktijk zijn perfectionisme, neiging tot piekeren en niemand willen teleurstellen. Hoewel Renske zich op moeders richt, geeft ze aan dat ook vaders kunnen vastlopen. Al gebeurt dit minder vaak. “Mannen zorgen meestal iets beter voor zichzelf en daardoor ervaren ze het probleem van ‘alles goed willen doen’ meestal minder sterk.”

Wil je meer lezen? Download hier het gratis e-book van Renske Tjoelker. In het artikel stoppen met e-mail lees je hoe je stress kunt verminderen door efficiënter met je mail om te gaan. Heb je vooral stress op je werk? Lees dan hoe je werkstress tegengaat.

Ook interessant voor u: