TCP learning verzuimchallenge

Voor TCP begint de #verzuimchallenge nu pas echt

03 augustus 2017

Van 12 juni t/m 7 juli 2017 organiseerde Delta Lloyd de #verzuimchallenge om op laagdrempelige manier aandacht te vragen voor de preventie van ziekteverzuim. Van de twee uitdagers was TCP Solutions uit Amsterdam de onbetwiste winnaar. Lees hier hoe zij aan de slag zijn gegaan met de verzuimchallenge en welke veranderingen ze hebben doorgevoerd.

In hun kantoor aan de Amsterdamse Keizersgracht ontvangt TCP Solutions, specialist in payroll en contract management, de hoofdprijs van de #verzuimchallenge: een bellicon minitrampoline. Youssef Abdeslami, markt propositiemanager (verzuimspecialist) bij Delta Lloyd en initiator van de #verzuimchallenge, vroeg Marco de Vlaming (Motivating Director) en Lily Dröge (Business Development Manager) naar hun ervaringen en tips.

'Er is meer op kantoor te doen dan werken'

Bewustwording over gezondheid

Er is meer op kantoor te doen dan werken en achter je bureau zitten, aldus Marco. Hij merkte tijdens de challenge dat er veel meer bewustwording ontstond rond het thema gezondheid: “Een paar collega’s besloten naar kantoor te fietsen terwijl zij normaal altijd met het OV komen. Op ons Duitse kantoor gaan ze binnenkort een 10 km run doen. En in Londen waren ze wel eerst wat sceptisch maar staat er inmiddels een pingpongtafel en hangt er een boksbal op kantoor.”

Toekomst

Op de vraag of de buitenlandse vestigingen bij de challenge aanhaakten, zegt Lily: “We hebben elkaar zeker aangestoken. We hielden elkaar op de hoogte en spoorden elkaar ook aan: Wij gaan rennen. Oh maar dan gaan wij fietsen!” Marco vertelt dat de grootste uitdaging in de toekomst ligt: “De challenge heeft voor een boost gezorgd, maar de aandacht vasthouden is de echte challenge.” Lily vult aan: “Wat helpt is dat er in heel Nederland meer aandacht is voor dit thema. Iedereen begint zicht te realiseren dat het niet gezond is om de hele dag achter een bureau te zitten. Het gaat stapje voor stapje, maar ik denk wel dat er iets aan het veranderen is.”

Gewoonte van maken

Youssef geeft aan dat de sleutel van gedragsverandering is dat je er een gewoonte van moet maken. Hoe gaat TCP daarvoor zorgen? Marco: “We kiezen elke maand een thema en daar besteden we op vergaderingen aandacht aan. Door dingen te blijven benoemen, pakken mensen het op.” Youssef voegt toe: “Iedereen denkt altijd dat ze alleen voor zichzelf gezond moeten blijven. Maar als je gezond en fit bent, heeft dit een positief effect op de mensen om je heen. Als je niet lekker in je vel zit, merken mensen dit ook en zijn ze minder geneigd om met je samen te werken.” Marco: “Ik ben me er wel van bewust dat mensen druk kunnen ervaren om te voldoen aan de nieuwe norm van fit zijn. Zeker bij mensen met gezondheidsissues. Je moet voor deze groep mensen kleine stapjes faciliteren.”

Kom met ideeën en pak je kansen!

Goed werkgeverschap

TCP is naast werkgever voor het eigen personeel, ook werkgever van alle mensen die via hen onder flexibel contract staan bij andere bedrijven. Ook voor deze groep willen ze het goede voorbeeld geven en meer aandacht besteden aan het thema gezondheid. Lily: “Dat willen we doen in onze nieuwsbrieven maar ook via social media onder de noemer #goedwerkgeverschap en blogs. We merken trouwens ook dat in aanbestedingen waar we aan mee doen steeds vaker gevraagd wordt naar wat je als werkgever doet aan de gezondheid en duurzame inzetbaarheid van je personeel.”

Open bedrijfscultuur

Ook op het gebied van bedrijfscultuur is TCP stappen aan het zetten. Maar net als bij gezondheidsinitiatieven gaat dat niet over één nacht ijs. Het managementteam wil graag een open cultuur waarin iedereen eigen ideeën kwijt kan en kansen kan pakken. Marco: “Natuurlijk is er binnen TCP een hiërarchie en een formele structuur, maar mensen die initiatief nemen in de organisatie zijn ook leiders. Mensen zijn vaak geneigd om zich aan te passen en te denken dat iets niet kan. Ik wil graag duidelijk maken dat dingen wél kunnen en mensen stimuleren om naar voren te stappen en lef te tonen. Kom met ideeën en pak je kansen! Dat vind ik een mooie uitdaging om aan te gaan, zeker omdat we veel verschillende culturen in huis hebben.”

Gedrags- verandering is altijd lastig

Op de fiets

Als we vragen naar een tip voor andere bedrijven zijn Lily en Marco het roerend eens: Ga op de fiets naar je werk! Lily: “We hebben voor de #verzuimchallenge een bedrijfsfiets gekocht. Op die manier kunnen we vaker de fiets pakken, ook als we bijvoorbeeld naar een klant gaan.” “En als dat eenmaal een gewoonte is, dan ga je meestal niet meer terug. Het is heerlijk om buiten te zijn en te bewegen. Je weerstand wordt ook een stuk beter” vult Youssef aan die ook fervent fietser is. Marco ziet ook alleen maar voordelen: “Pas als je elke dag naar je werk fietst, kom je erachter dat het gemiddeld genomen prima fietsweer is in Nederland. Het regent maar zelden zo hard dat je echt niet kunt fietsen.”

Stabureau en trampoline

TCP heeft twee stabureaus waar iedereen aan kan werken. Toch blijkt het nog een hele uitdaging om iedereen zover te krijgen dat ze wisselen tussen hun zitbureau en stabureau. Het is toch een gewoonte om te blijven zitten. Marco: “Mensen hebben geleerd dat je nou eenmaal zittend je werk moet doen. Soms maken mensen een opmerking of grapje als iemand aan het stabureau werkt. Ik ga dan wel in gesprek.” Gedragsverandering is altijd lastig. Dat geldt ook voor het gebruik van de bellicon minitrampoline die ze hebben gekregen. Marco: “Het heeft vaak te maken met een stuk gêne. We moeten er gewoon wat lol over maken, dan krijgen we iedereen wel mee op de bellicon!”


Wil je meer weten over vitaliteit op de werkvloer? Lees dan het interview met oud-topschaatser Martin Hersman. Of lees meer over stabureaus, de bellicon minitrampoline en andere tools om in beweging te blijven op kantoor.

Ook interessant voor u: