Serious gaming

Wil je bevlogen medewerkers? Probeer serious gaming

19 juni 2017

Het klinkt misschien tegenstrijdig: een spel maken voor een serieus onderwerp als ziekteverzuim. Toch is serious gaming een uitstekend hulpmiddel om managers te laten zien hoe zij kunnen bijdragen aan de duurzame inzetbaarheid van hun medewerkers.

Duurzame inzetbaarheid, het vermogen van medewerkers om nu en in de toekomst toegevoegde waarde te leveren voor een organisatie en daarbij zelf ook meerwaarde te ervaren, komt steeds hoger op de bedrijfsagenda. De beroepsbevolking krimpt en vergrijst, dus is het extra belangrijk om werkenden op een goede manier aan het werk te houden. Bovendien kost een langdurig zieke medewerker maar liefst anderhalf keer zoveel als veel werkgevers verwachten. Eén van de methodes om werkdruk te verminderen en bevlogenheid te vergroten, is serious gaming. Noortje Wiezer (51), senior onderzoeker/adviseur in het team Work Health & Technology bij TNO, traint grote én kleinere bedrijven in een virtueel Mexicaans restaurant.

'Een blik in de toekomst kan met een serious game'

Leidinggevenden maken het verschil

“Werkdruk verminderen en bevlogenheid vergroten, is complex”, vertelt Wiezer. “Leidinggevenden vinden het niet altijd gemakkelijk om erachter te komen wat zij kunnen doen om het verschil te maken voor hun medewerkers. Ook zien ze niet altijd dat zij bijvoorbeeld rechtstreeks bijdragen aan die werkdruk. Daarnaast zijn maatregelen om druk te verminderen vaak prijzig en kosten tijd. Je zult niet direct de volgende dag resultaat zien. Eigenlijk zou je managers een blik in de toekomst moeten kunnen geven zodat ze zien welke effecten acties van nu hebben over een jaar. Dat kan in een serious game.”

Virtueel Mexicaans restaurant

TNO ontwikkelde een training op het gebied van werkdruk en bevlogenheid voor managers van bedrijven van enkele tot honderden medewerkers. In de training krijgen zo’n twintig managers in tweetallen de taak om in een virtueel Mexicaans restaurant aan de slag te gaan om de omzet en productiviteit te vergroten. “In dat restaurant gebeurt van alles”, vertelt Wiezer.”Er zijn steeds allerlei aanpassingen nodig om het goed te laten draaien. Die kunnen stress veroorzaken, maar er ook voor zorgen dat de bevlogenheid van medewerkers juist wordt gestimuleerd. Dat verhoogt de omzet van het restaurant.”

Serious gaming

Ambities realiseren

Met de situaties die zich in het restaurant voordoen, bootst TNO de reguliere werksituatie na. Er is gekozen voor een restaurant omdat iedereen daar weleens eet, maar in veel gevallen niet zelf werkt. Dit maakt de game volgens Wiezer extra krachtig: managers moeten dan namelijk nog een vertaalslag maken naar hun eigen werk. Aan hen dus de taak om uit te vinden wat de ambities van de medewerkers zijn en welke behoeftes ze hebben. “Het realiseren van ambities is een belangrijke factor die bevlogenheid stimuleert”, vertelt Wiezer. “Als je iemand frustreert in zijn ontwikkelingsdoelen zonder enige vorm van uitleg, verhoogt dat stress. Verwacht je dat mensen veel werk verzetten zonder daarvoor de juiste middelen te leveren, dan zorgt dat ook voor druk. In de game zorgt een frituurpan die niet goed werkt bijvoorbeeld voor de nodige frustratie.”

Praten én luisteren

Achter de game, ontwikkeld door serious gaming specialist &ranj, zit een wetenschappe lijk model dat voor trainingsdoeleinden sterk vereenvoudigd is. Wiezer: “Hiermee maken we inzichtelijk wat de rol van de manager is en wat hij kan doen om het beste uit zijn medewerkers te halen. Veel praten met en luisteren naar medewerkers is een speerpunt. Door veel te praten, krijg je informatie, waarmee je weer interventies kunt ontsluiten. De afwasser in het spel is bijvoorbeeld ook student informatica en kan prima websites bouwen. Dat scheelt het restaurant geld. De spelomgeving maakt het managers daarnaast makkelijker om met elkaar te praten over thema’s die ze bezighouden.”

Serious gaming

‘Hoe is het met jouw Emilio?’

Het spel is ontwikkeld met de nodige dosis humor en de personages zijn erg herkenbaar. “Zo hebben we Emilio, een medewerker die zeker niet de gemakkelijkste is”, lacht Wiezer. “Veel managers herkennen zijn personage en vragen soms maanden na de training nog aan elkaar hoe het ‘met hun Emilio’ is.” TNO wil met het spel de vertaalslag maken naar de praktijk. “Managers moeten gaan nadenken over hun eigen situatie en zich afvragen wat zij vandaag kunnen doen om de bevlogenheid van hun medewerkers te stimuleren. Wij proberen ze het vertrouwen te geven dat wat zij doen, effect heeft.”

‘Managers kunnen experimenteren in een veilige omgeving’

Volle of lege tank

Wiezer krijgt regelmatig positieve feedback van deelnemers. “Ik hoorde laatst van een manager dat die nog vaak terugdenkt aan het volle of lege ‘tankje’. In het spel hebben de medewerkers een tankje naast hun hoofd. Is dat vol, dan is de medewerker bevlogen en heeft weinig stress. Als zich een stressor voordoet, dan loopt het tankje leeg. De manager vertelde me dat hij nu regelmatig gesprekken heeft met medewerkers waarvan hij ziet dat dat tankje leeg dreigt te raken. Dat is de kracht van serious gaming, managers kunnen eerst experimenteren in een veilige omgeving.”

Meer weten over verzuim en wat je ertegen kunt doen? Laat je uitdagen in de Delta Lloyd Verzuimchallenge 2017.

Ook interessant voor u: