Duurzaam ondernemen

Duurzaam ondernemen op jouw manier

02 mei 2017

Duurzaam ondernemen is hot. Het is dan ook niet meer de vraag óf je duurzaam gaat ondernemen, maar hoe. Daarbij gaat het niet alleen om het milieu, maar ook over je medewerkers en de maatschappij. Wat is duurzaam ondernemen precies en welke niveaus kunnen we hierin onderscheiden?

Onder het woord duurzaam kun je heel veel verstaan. Zo kun je ook duurzaam ondernemen op heel veel manieren uitleggen. In de kern komt het er vaak op neer dat het gaat over de balans tussen de 3 p’s: people, planet en profit. Concreet betekent dit dat er een balans is tussen de winst die je maakt en de effecten van je bedrijfsvoering op je medewerkers, het milieu en de maatschappij. Als je duurzaam onderneemt ga je een stapje verder dan de wet voorschrijft. Dit kun je op drie niveaus doen:

1. Duurzaam kantoor

Een duurzaam kantoor heeft vooral te maken met het milieu. Door te digitaliseren kun je papier besparen. En wanneer je niet kunt voorkomen dat er soms toch een printje gemaakt moet worden, dan kies je voor een duurzaam lettertype. Het gratis te downloaden EcoFont bijvoorbeeld bevat minuscuul kleine gaatjes die je niet ziet, maar wel inktbesparen. Ook op elektriciteit kun je als bedrijf enorm besparen. Met bewegingssensoren blijven lampen bijvoorbeeld niet onnodig branden. Maar ook eerlijke koffie en thee en een duurzame catering dragen een steentje bij aan een duurzaam kantoor. Bekijk meer tips voor een milieubewust kantoor.

Je verweeft het duurzaam ondernemen in de strategie van je bedrijf

2. Duurzame bedrijfsvoering

Een duurzame bedrijfsvoering gaat nog een stapje verder. Je verweeft het duurzaam ondernemen in de strategie van je bedrijf. Je kijkt dan niet alleen naar je eigen bedrijf en het milieuaspect, maar meer naar de samenleving en het milieu als geheel. Je kunt bijvoorbeeld met je ondernemingsdoelstellingen aanhaken bij de Sustainable Development Goals (SDG’s) van de Verenigde Naties. Je haakt aan bij de doelen die het beste bij je bedrijf passen en de meeste impact leveren op de oplossing van wereldproblemen. Ook Delta Lloyd sluit met zijn strategie aan bij de SDG’s en richt zich daarbij op de thema’s klimaatverandering, duurzame energietransitie en mensenrechten. Daarnaast zorgen wij ervoor dat we niet in bedrijven investeren die juist voor een averechts effect zorgen zoals wapenhandel. Ook voor kleine ondernemingen is het mogelijk om aan te haken bij de SDG. Bekijk hier hoe je dit doet.

3. Sociaal ondernemen

Nog een stap verder gaan sociale ondernemers. Het hoofddoel van een sociale onderneming is het aanpakken van een maatschappelijk probleem en dus niet het maken van winst. Het probleem wordt aangepakt via de verkoop van diensten of producten. Er wordt dus geld verdiend en op deze manier is de onderneming niet afhankelijk van giften of subsidies. Het op deze manier ondernemen vraagt er wel om het resultaat op een andere manier te meten dan op basis van omzet of winst. Als ondernemer moet je kijken hoe je de impact op het maatschappelijke probleem meetbaar kunt maken. Een bekend voorbeeld van een sociale onderneming is bijvoorbeeld Tony Chocolonely. Niet de winst, maar een fatsoenlijke vergoeding voor cacaoboeren is het doel. Een ander voorbeeld is Zuivere Koffie van sociaal ondernemer Jemuel Lampe. Bekijk zijn verhaal hier.

Wil je snel aan de slag met duurzaam ondernemen? Bekijk dan eens welke quick wins relevant zijn voor jouw bedrijf.

Ook interessant voor u: